Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä opettajien näkökulma

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä opettajat kokevat musiikilla olevan suomen kielen oppimisessa toisena kielenä. Opettajien kokemat musiikin merkitykset näkyvät siinä, miten ja minkä asioiden opettamiseen he hyödyntävät musiikkia oppitunneilla sekä miten he perustelevat musiiki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koski-Lammi, Milja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Opettajankoulutuslaitos, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56908
_version_ 1826225721321717760
author Koski-Lammi, Milja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koski-Lammi, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koski-Lammi, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koski-Lammi, Milja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä opettajat kokevat musiikilla olevan suomen kielen oppimisessa toisena kielenä. Opettajien kokemat musiikin merkitykset näkyvät siinä, miten ja minkä asioiden opettamiseen he hyödyntävät musiikkia oppitunneilla sekä miten he perustelevat musiikin käyttöä opetuksessaan. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää suomi toisena kielenä -opettajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että opettajien kokemusten mukaan musiikilla on monia samanaikaisia ja toisiinsa linkittyviä merkityksiä kielen oppimisessa. Musiikki tukee kielitaidon oppimisen näkökulmasta etenkin sanaston ja rakenteiden oppimista sekä muistamista. Musiikilla on myös merkityksensä ääntämisen ja puhumisen sujuvoittamisen harjoittelussa sekä puhekielen oppimisessa. Lisäksi musiikkia voidaan hyödyntää kulttuurintuntemuksen opettamisessa. Sillä on myös sosioemotionaalisia merkityksiä: Musiikin avulla voi vaikuttaa oppimistilanteessa vallitseviin tunteisiin, ilmapiiriin ja ryhmähenkeen sekä opiskelijoiden osallisuuden kokemuksiin. Haastateltujen opettajien puheessa musiikin rooli kielitaidon oppimisessa näyttäytyi kapeahkona ja musiikin hyödyntäminen melko yksipuolisena. Tutkimus tarjoaakin opettajille mahdollisuuden reflektoida omia opetuskäytänteitään ja sen kautta monipuolistaa omaa opetustaan.
first_indexed 2023-03-22T09:57:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koski-Lammi, Milja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-25T15:58:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-25T15:58:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1815841", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56908", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksi\u00e4 opettajat kokevat musiikilla olevan suomen kielen oppimisessa toisena kielen\u00e4. Opettajien kokemat musiikin merkitykset n\u00e4kyv\u00e4t siin\u00e4, miten ja mink\u00e4 asioiden opettamiseen he hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t musiikkia oppitunneilla sek\u00e4 miten he perustelevat musiikin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 opetuksessaan.\r\nTutkimus oli luonteeltaan laadullinen, fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla yhdeks\u00e4\u00e4 suomi toisena kielen\u00e4 -opettajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\r\nTutkimuksen tuloksista ilmenee, ett\u00e4 opettajien kokemusten mukaan musiikilla on monia samanaikaisia ja toisiinsa linkittyvi\u00e4 merkityksi\u00e4 kielen oppimisessa. Musiikki tukee kielitaidon oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta etenkin sanaston ja rakenteiden oppimista sek\u00e4 muistamista. Musiikilla on my\u00f6s merkityksens\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen ja puhumisen sujuvoittamisen harjoittelussa sek\u00e4 puhekielen oppimisessa. Lis\u00e4ksi musiikkia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kulttuurintuntemuksen opettamisessa. Sill\u00e4 on my\u00f6s sosioemotionaalisia merkityksi\u00e4: Musiikin avulla voi vaikuttaa oppimistilanteessa vallitseviin tunteisiin, ilmapiiriin ja ryhm\u00e4henkeen sek\u00e4 opiskelijoiden osallisuuden kokemuksiin. \r\nHaastateltujen opettajien puheessa musiikin rooli kielitaidon oppimisessa n\u00e4ytt\u00e4ytyi kapeahkona ja musiikin hy\u00f6dynt\u00e4minen melko yksipuolisena. Tutkimus tarjoaakin opettajille mahdollisuuden reflektoida omia opetusk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4\u00e4n ja sen kautta monipuolistaa omaa opetustaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Milja Koski-Lammi (mileliko) on 2018-01-25 15:58:13.043869. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-25T15:58:13Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801251336.pdf: 901563 bytes, checksum: 87bd202eefca38f097d0e85f06e04355 (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: 51f7e44fccb55ba1d166b59f8b63116a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-25T15:58:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801251336.pdf: 901563 bytes, checksum: 87bd202eefca38f097d0e85f06e04355 (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: 51f7e44fccb55ba1d166b59f8b63116a (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (67 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teemahaastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielen\u00e4 : opettajien n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801251336", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-25T15:58:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56908
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/805fa5ab-a6d1-4cd2-9edf-e141e5ad36ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801251336.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koski-Lammi, Milja Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä : opettajien näkökulma suomi toisena kielenä toisen kielen oppiminen oppimiskäsitys musiikki teemahaastattelu Luokanopettajakoulutus Suomen kieli Teacher Education Finnish Haastattelututkimus 103 309 kielen oppiminen oppimiskäsitykset
title Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä : opettajien näkökulma
title_full Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä : opettajien näkökulma
title_fullStr Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä : opettajien näkökulma Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä : opettajien näkökulma
title_full_unstemmed Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä : opettajien näkökulma Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä : opettajien näkökulma
title_short Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä
title_sort musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä opettajien näkökulma
title_sub opettajien näkökulma
title_txtP Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä : opettajien näkökulma
topic suomi toisena kielenä toisen kielen oppiminen oppimiskäsitys musiikki teemahaastattelu Luokanopettajakoulutus Suomen kieli Teacher Education Finnish Haastattelututkimus 103 309 kielen oppiminen oppimiskäsitykset
topic_facet 103 309 Finnish Haastattelututkimus Luokanopettajakoulutus Suomen kieli Teacher Education kielen oppiminen musiikki oppimiskäsitykset oppimiskäsitys suomi toisena kielenä teemahaastattelu toisen kielen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56908 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801251336
work_keys_str_mv AT koskilammimilja musiikinerilaisetmerkityksetsuomenkielenoppimisessatoisenakielenäopettajiennäkök