Summary: | Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä opettajat kokevat musiikilla olevan suomen kielen oppimisessa toisena kielenä. Opettajien kokemat musiikin merkitykset näkyvät siinä, miten ja minkä asioiden opettamiseen he hyödyntävät musiikkia oppitunneilla sekä miten he perustelevat musiikin käyttöä opetuksessaan.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää suomi toisena kielenä -opettajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että opettajien kokemusten mukaan musiikilla on monia samanaikaisia ja toisiinsa linkittyviä merkityksiä kielen oppimisessa. Musiikki tukee kielitaidon oppimisen näkökulmasta etenkin sanaston ja rakenteiden oppimista sekä muistamista. Musiikilla on myös merkityksensä ääntämisen ja puhumisen sujuvoittamisen harjoittelussa sekä puhekielen oppimisessa. Lisäksi musiikkia voidaan hyödyntää kulttuurintuntemuksen opettamisessa. Sillä on myös sosioemotionaalisia merkityksiä: Musiikin avulla voi vaikuttaa oppimistilanteessa vallitseviin tunteisiin, ilmapiiriin ja ryhmähenkeen sekä opiskelijoiden osallisuuden kokemuksiin.
Haastateltujen opettajien puheessa musiikin rooli kielitaidon oppimisessa näyttäytyi kapeahkona ja musiikin hyödyntäminen melko yksipuolisena. Tutkimus tarjoaakin opettajille mahdollisuuden reflektoida omia opetuskäytänteitään ja sen kautta monipuolistaa omaa opetustaan.
|