Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta

Rask, L-M. 2018. Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu –tutkielma, 32 s., 11 liitettä. Kokemusasiantuntijatoiminta nähdään yhtenä tapana vahvistaa a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rask, Linda-Maria
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56887
_version_ 1828193088185565184
author Rask, Linda-Maria
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rask, Linda-Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rask, Linda-Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rask, Linda-Maria
datasource_str_mv jyx
description Rask, L-M. 2018. Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu –tutkielma, 32 s., 11 liitettä. Kokemusasiantuntijatoiminta nähdään yhtenä tapana vahvistaa asiakkaan asemaa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kokemusasiantuntija on pitkäkestoisen koulutuksen suorittanut henkilö, jolla on kokemusta jostakin sairaudesta tai tilasta sekä palvelujärjestelmän käytöstä, joko itse sairastaneena tai omaisena. Kokemusasiantuntijuus perustuu ongelmista selviytymisen kokemuksiin. Kokemusasiantuntijuuden katsotaan kuuluvan maallikkotoimintaan eli ei-ammatilliseen toimintaan. Aikaisemmissa kansainvälisissä tutkimuksissa toimivien maallikoiden yleisimpiä tehtäviä ovat olleet henkilökohtainen neuvonta ja omahoito-opetus. Asiakkaat ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat pitäneet maallikoiden tärkeimpinä ominaisuuksina mm. sosiaalisia taitoja. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää terveydenhuollon ammattilaisten näkemyksiä ja asiakkaiden kokemuksia kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta kahdella Keski-Suomen alueella toimivalla vastaanotolla. Tutkimusaineistona oli kolme terveydenhuollon ammattilaisten fokusryhmähaastattelua, joista jokaiseen osallistui kolme ammattilaista (N=9). Lisäksi aineistona oli kuuden (N=6) asiakkaan yksilöteemahaastattelut. Sekä ammattilaisten että asiakkaiden haastattelut toteutettiin syksyllä 2016. Haastatteluaineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Terveydenhuollon ammattilaiset nostivat esiin tietämättömyyden kokemusasiantuntijatoiminnasta. Heillä ei ollut toiminnasta selkeää kuvaa, ja he olivat huolissaan vastaanottotilanteen luonteesta ja kokemusasiantuntijoiden valmistautumisesta asiakkaiden kohtaamiseen. Toiminnan hyötyinä ammattilaiset näkivät mm. palveluohjauksen kehittämisen ja ammattilaisten työn tukemisen. Asiakkaat toivat esiin, että kokemusasiantuntijan vastaanotolla on aikaa keskustella ja ilmapiiri on lämmin. Myös kokemusasiantuntijan oma kokemus nähtiin tärkeänä. Toisaalta kokemusasiantuntijan vastaanoton tarkoitus oli saattanut jäädä joillekin asiakkaille epäselväksi. Asiakkaiden tarpeet ja ammattilaisten näkemykset kokemusasiantuntijoiden tehtävistä luovat perustan kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnalle. Tiedon puute kokemusasiantuntijatoiminnasta vaikuttaa ammattilaisten aktiivisuuteen ohjata asiakkaita kokemusasiantuntijan vastaanotolle. Kokemusasiantuntijan vastaanotosta ja ylipäätään kokemusasiantuntijatoiminnasta ja –koulutuksesta tiedottamiseen tulisi panostaa. Tämän lisäksi asiakkaille tiedottamisessa tulisi tuoda selkeästi esille kokemusasiantuntijoiden ja terveydenhuollon ammattilaisten roolien ja tehtävien eroavaisuudet. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää asiakaslähtöisen kokemusasiantuntijavastaanoton kehittämistyössä osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää. Rask, L-M. 2018. Perceptions of health care professionals and the clients of expert by experience counseling. Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, (health education) Master’s thesis, 32 pp., 11 appendices. Experiential expertise can be seen as a way to strengthen the position of the client in social and health care. An expert by experience (EbE) is a lay person who has underwent a long-term education and has personal experience of some kind of illness or condition and using service system. Experiential expertise is a part of lay involvement. The most common aspects of lay involvement in healthcare are individual counseling and teaching self-management. In the previous studies the clients and healthcare professionals saw social skills as one of the most important qualities of a lay health worker. The aim of the thesis was to study the perceptions of the health care professionals and the experiences of the clients of EbE counseling in two practices located in Central Finland. The study data consisted of three focus group interviews with altogether nine health care professionals (N=9) and six focused interviews with the clients (N=6). The interviews were conducted during autumn 2016. The data was analyzed by using the qualitative content analysis method. The healthcare professionals felt that they didn’t have enough information about experiential expertise. The professionals also had concerns about the nature of the EbE counseling and about EbE’s preparation for facing the clients. The professionals saw developing case management and supporting professionals’ work as the benefits of experiential experience. The clients brought up that they had enough time to discuss with the EbE and the atmosphere at the practice was warm. The EbE’s personal experience was important to the clients. On the other hand, the purpose of the EbE counseling might had remained unclear to some of the clients. The lack of information about experiential expertise affects professionals’ activity to refer clients to EbE counseling. The clients’ needs and the professionals’ perceptions of EbEs’ assignments justify EbE counseling. Informing about EbE counseling and overall experiential expertise should be invested in. The differences between the roles of EbEs and health care professionals should be made clear to the clients. The results of this thesis can be used as a tool to develop the EbE counseling practice as a part of the social and health care services.
first_indexed 2023-03-22T09:57:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kasila, Kirsti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rask, Linda-Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-24T13:05:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-24T13:05:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1815702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56887", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Rask, L-M. 2018. Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu \u2013tutkielma, 32 s., 11 liitett\u00e4.\r\n\r\nKokemusasiantuntijatoiminta n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 tapana vahvistaa asiakkaan asemaa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kokemusasiantuntija on pitk\u00e4kestoisen koulutuksen suorittanut henkil\u00f6, jolla on kokemusta jostakin sairaudesta tai tilasta sek\u00e4 palveluj\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, joko itse sairastaneena tai omaisena. Kokemusasiantuntijuus perustuu ongelmista selviytymisen kokemuksiin. Kokemusasiantuntijuuden katsotaan kuuluvan maallikkotoimintaan eli ei-ammatilliseen toimintaan. Aikaisemmissa kansainv\u00e4lisiss\u00e4 tutkimuksissa toimivien maallikoiden yleisimpi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 ovat olleet henkil\u00f6kohtainen neuvonta ja omahoito-opetus. Asiakkaat ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat pit\u00e4neet maallikoiden t\u00e4rkeimpin\u00e4 ominaisuuksina mm. sosiaalisia taitoja.\r\n\r\nTutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 terveydenhuollon ammattilaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 ja asiakkaiden kokemuksia kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta kahdella Keski-Suomen alueella toimivalla vastaanotolla. Tutkimusaineistona oli kolme terveydenhuollon ammattilaisten fokusryhm\u00e4haastattelua, joista jokaiseen osallistui kolme ammattilaista (N=9). Lis\u00e4ksi aineistona oli kuuden (N=6) asiakkaan yksil\u00f6teemahaastattelut. Sek\u00e4 ammattilaisten ett\u00e4 asiakkaiden haastattelut toteutettiin syksyll\u00e4 2016. Haastatteluaineistot analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\r\n\r\nTerveydenhuollon ammattilaiset nostivat esiin tiet\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden kokemusasiantuntijatoiminnasta. Heill\u00e4 ei ollut toiminnasta selke\u00e4\u00e4 kuvaa, ja he olivat huolissaan vastaanottotilanteen luonteesta ja kokemusasiantuntijoiden valmistautumisesta asiakkaiden kohtaamiseen. Toiminnan hy\u00f6tyin\u00e4 ammattilaiset n\u00e4kiv\u00e4t mm. palveluohjauksen kehitt\u00e4misen ja ammattilaisten ty\u00f6n tukemisen. Asiakkaat toivat esiin, ett\u00e4 kokemusasiantuntijan vastaanotolla on aikaa keskustella ja ilmapiiri on l\u00e4mmin. My\u00f6s kokemusasiantuntijan oma kokemus n\u00e4htiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Toisaalta kokemusasiantuntijan vastaanoton tarkoitus oli saattanut j\u00e4\u00e4d\u00e4 joillekin asiakkaille ep\u00e4selv\u00e4ksi.\r\n\r\nAsiakkaiden tarpeet ja ammattilaisten n\u00e4kemykset kokemusasiantuntijoiden teht\u00e4vist\u00e4 luovat perustan kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnalle. Tiedon puute kokemusasiantuntijatoiminnasta vaikuttaa ammattilaisten aktiivisuuteen ohjata asiakkaita kokemusasiantuntijan vastaanotolle. Kokemusasiantuntijan vastaanotosta ja ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n kokemusasiantuntijatoiminnasta ja \u2013koulutuksesta tiedottamiseen tulisi panostaa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi asiakkaille tiedottamisessa tulisi tuoda selke\u00e4sti esille kokemusasiantuntijoiden ja terveydenhuollon ammattilaisten roolien ja teht\u00e4vien eroavaisuudet. Tutkielman tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 asiakasl\u00e4ht\u00f6isen kokemusasiantuntijavastaanoton kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4 osana sosiaali- ja terveydenhuollon palveluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Rask, L-M. 2018. Perceptions of health care professionals and the clients of expert by experience counseling. Department of Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, (health education) Master\u2019s thesis, 32 pp., 11 appendices.\r\n\r\nExperiential expertise can be seen as a way to strengthen the position of the client in social and health care. An expert by experience (EbE) is a lay person who has underwent a long-term education and has personal experience of some kind of illness or condition and using service system. Experiential expertise is a part of lay involvement. The most common aspects of lay involvement in healthcare are individual counseling and teaching self-management. In the previous studies the clients and healthcare professionals saw social skills as one of the most important qualities of a lay health worker.\r\n\r\nThe aim of the thesis was to study the perceptions of the health care professionals and the experiences of the clients of EbE counseling in two practices located in Central Finland. The study data consisted of three focus group interviews with altogether nine health care professionals (N=9) and six focused interviews with the clients (N=6). The interviews were conducted during autumn 2016. The data was analyzed by using the qualitative content analysis method.\r\n\r\nThe healthcare professionals felt that they didn\u2019t have enough information about experiential expertise. The professionals also had concerns about the nature of the EbE counseling and about EbE\u2019s preparation for facing the clients. The professionals saw developing case management and supporting professionals\u2019 work as the benefits of experiential experience. The clients brought up that they had enough time to discuss with the EbE and the atmosphere at the practice was warm. The EbE\u2019s personal experience was important to the clients. On the other hand, the purpose of the EbE counseling might had remained unclear to some of the clients.\r\n\r\nThe lack of information about experiential expertise affects professionals\u2019 activity to refer clients to EbE counseling. The clients\u2019 needs and the professionals\u2019 perceptions of EbEs\u2019 assignments justify EbE counseling. Informing about EbE counseling and overall experiential expertise should be invested in. The differences between the roles of EbEs and health care professionals should be made clear to the clients.\r\n\r\nThe results of this thesis can be used as a tool to develop the EbE counseling practice as a part of the social and health care services.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Linda Rask (lirask) on 2018-01-24 13:05:55.107730. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-24T13:05:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801241316.pdf: 4787216 bytes, checksum: 073cf7146c390c6372864c9b9779a066 (MD5)\r\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: a2835308c3596197ec1898ac2904ae16 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-24T13:05:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801241316.pdf: 4787216 bytes, checksum: 073cf7146c390c6372864c9b9779a066 (MD5)\r\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: a2835308c3596197ec1898ac2904ae16 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (53 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemusasiantuntija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maallikko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omahoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fokusryhm\u00e4haastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teemahaastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801241316", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-24T13:05:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveydenhuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusasiantuntijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maallikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsehoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56887
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:24Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fe9d9b8f-6544-4a06-9e0d-ac9e90a65064\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801241316.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rask, Linda-Maria Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta kokemusasiantuntija maallikko omahoito fokusryhmähaastattelu teemahaastattelu sisällönanalyysi Terveyskasvatus Health Education Sisällönanalyysi Haastattelututkimus 50411 terveydenhuolto kokemusasiantuntijat maallikot itsehoito
title Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta
title_full Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta
title_fullStr Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta
title_full_unstemmed Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta
title_short Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta
title_sort terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta
title_txtP Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta
topic kokemusasiantuntija maallikko omahoito fokusryhmähaastattelu teemahaastattelu sisällönanalyysi Terveyskasvatus Health Education Sisällönanalyysi Haastattelututkimus 50411 terveydenhuolto kokemusasiantuntijat maallikot itsehoito
topic_facet 50411 Haastattelututkimus Health Education Sisällönanalyysi Terveyskasvatus fokusryhmähaastattelu itsehoito kokemusasiantuntija kokemusasiantuntijat maallikko maallikot omahoito sisällönanalyysi teemahaastattelu terveydenhuolto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56887 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801241316
work_keys_str_mv AT rasklindamaria terveydenhuollonammattilaistenjaasiakkaidennäkemyksiäkokemusasiantuntijanvastaano