Go for it! English-speaking world in English textbooks

Englanti tunnetaan maailmalla lingua francana, ja se on Suomessa myös usein ensimmäinen koulussa opetettava vieras kieli, nykyään ala-asteen toiselta luokalta lähtien. Aiempien tutkimusten mukaan oppikirjat tarjoavat pohjan opetukselle, ja näin ollen niiden sisältö määrää suurilta osin, mitä oppilaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heininen, Emma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56876
_version_ 1826225806323482624
author Heininen, Emma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heininen, Emma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heininen, Emma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heininen, Emma
datasource_str_mv jyx
description Englanti tunnetaan maailmalla lingua francana, ja se on Suomessa myös usein ensimmäinen koulussa opetettava vieras kieli, nykyään ala-asteen toiselta luokalta lähtien. Aiempien tutkimusten mukaan oppikirjat tarjoavat pohjan opetukselle, ja näin ollen niiden sisältö määrää suurilta osin, mitä oppilaat oppivat tunneilla. Kulttuuri on myös tärkeä tekijä kielenopetuksessa, ja siksi tämän tutkimuksen aiheena on englanninkielisten maiden kulttuurien esiintyminen ala-asteen Go for it! -oppikirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä englanninkieliset kulttuurit ovat esillä kirjoissa ja millaista kulttuuritietoa kirjat välittävät. Tavoitteena oli myös selvittää, saavatko tietyt kulttuurit enemmän huomiota kuin toiset. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Jokaista kolmea oppikirjaa tarkasteltiin yksitellen, sekä kirjalliset että kuvalliset kulttuuriviittaukset kirjattiin ylös ja lajiteltiin kategorioihin aihealueen perusteella. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka suomalaiset oppikirjat yleensä painottavat brittiläistä kulttuuria, Go for it!- sarja jakaa monipuolista tietoa kaikista suurimmista englantia ensimmäisenä kielenä puhuvista maista, eli Yhdysvalloista, Yhdistyneestä Kuningaskunnasta, Australiasta, Kanadasta ja Uudesta-Seelannista. Osa kulttuurisisällöstä oli suoranaista, esimerkiksi tekstin, valokuvien ja tietovisojen muodossa esitettyä, mutta osa sulautettuna kirjan kuvitukseen. Kirja kattaa kulttuuritietoutta urheilusta taiteisiin, historiaan ja legendoihin. Huomattavaa on, että kulttuuritietoudesta tulee syvempää ja rikkaampaa samaan tahtiin, kun oppijoiden kielitaito kehittyy. Koska tämä tutkimus rajoittui vain tekstikirjoihin, tulevaisuudessa olisikin syytä tutkia, millaista kulttuurisisältöä sarjan muut osat, kuten tehtäväkirja ja digiopetusmateriaali, tarjoavat.
first_indexed 2018-01-24T21:41:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heininen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-24T09:11:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-24T09:11:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56876", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englanti tunnetaan maailmalla lingua francana, ja se on Suomessa my\u00f6s usein ensimm\u00e4inen koulussa opetettava vieras kieli, nyky\u00e4\u00e4n ala-asteen toiselta luokalta l\u00e4htien. Aiempien tutkimusten mukaan oppikirjat tarjoavat pohjan opetukselle, ja n\u00e4in ollen niiden sis\u00e4lt\u00f6 m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 suurilta osin, mit\u00e4 oppilaat oppivat tunneilla. Kulttuuri on my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 tekij\u00e4 kielenopetuksessa, ja siksi t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena on englanninkielisten maiden kulttuurien esiintyminen ala-asteen Go for it! -oppikirjoissa.\r\n\r\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 englanninkieliset kulttuurit ovat esill\u00e4 kirjoissa ja millaista kulttuuritietoa kirjat v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t. Tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, saavatko tietyt kulttuurit enemm\u00e4n huomiota kuin toiset. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Jokaista kolmea oppikirjaa tarkasteltiin yksitellen, sek\u00e4 kirjalliset ett\u00e4 kuvalliset kulttuuriviittaukset kirjattiin yl\u00f6s ja lajiteltiin kategorioihin aihealueen perusteella.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 vaikka suomalaiset oppikirjat yleens\u00e4 painottavat brittil\u00e4ist\u00e4 kulttuuria, Go for it!- sarja jakaa monipuolista tietoa kaikista suurimmista englantia ensimm\u00e4isen\u00e4 kielen\u00e4 puhuvista maista, eli Yhdysvalloista, Yhdistyneest\u00e4 Kuningaskunnasta, Australiasta, Kanadasta ja Uudesta-Seelannista. Osa kulttuurisis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 oli suoranaista, esimerkiksi tekstin, valokuvien ja tietovisojen muodossa esitetty\u00e4, mutta osa sulautettuna kirjan kuvitukseen. Kirja kattaa kulttuuritietoutta urheilusta taiteisiin, historiaan ja legendoihin. Huomattavaa on, ett\u00e4 kulttuuritietoudesta tulee syvemp\u00e4\u00e4 ja rikkaampaa samaan tahtiin, kun oppijoiden kielitaito kehittyy. Koska t\u00e4m\u00e4 tutkimus rajoittui vain tekstikirjoihin, tulevaisuudessa olisikin syyt\u00e4 tutkia, millaista kulttuurisis\u00e4lt\u00f6\u00e4 sarjan muut osat, kuten teht\u00e4v\u00e4kirja ja digiopetusmateriaali, tarjoavat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emma Heininen (emkahein) on 2018-01-24 09:11:23.348861. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-24T09:11:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801241315.pdf: 527486 bytes, checksum: 215bb0cf7476688ed38b5103a33f0610 (MD5)\r\nlicense.html: 4798 bytes, checksum: 3d10e2ac1c3bc001bfbb18dc0b4c5baa (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-24T09:11:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801241315.pdf: 527486 bytes, checksum: 215bb0cf7476688ed38b5103a33f0610 (MD5)\r\nlicense.html: 4798 bytes, checksum: 3d10e2ac1c3bc001bfbb18dc0b4c5baa (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbook analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culture", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Go for it! : English-speaking world in English textbooks", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801241315", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-24T09:11:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56876
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/acb317da-bd07-46c8-b68f-82df7ce7fcf6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801241315.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heininen, Emma Go for it! : English-speaking world in English textbooks EFL textbook analysis culture Englannin kieli
title Go for it! : English-speaking world in English textbooks
title_full Go for it! : English-speaking world in English textbooks
title_fullStr Go for it! : English-speaking world in English textbooks Go for it! : English-speaking world in English textbooks
title_full_unstemmed Go for it! : English-speaking world in English textbooks Go for it! : English-speaking world in English textbooks
title_short Go for it!
title_sort go for it english speaking world in english textbooks
title_sub English-speaking world in English textbooks
title_txtP Go for it! : English-speaking world in English textbooks
topic EFL textbook analysis culture Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli culture textbook analysis
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56876 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801241315
work_keys_str_mv AT heininenemma goforitenglishspeakingworldinenglishtextbooks