Go for it! English-speaking world in English textbooks

Englanti tunnetaan maailmalla lingua francana, ja se on Suomessa myös usein ensimmäinen koulussa opetettava vieras kieli, nykyään ala-asteen toiselta luokalta lähtien. Aiempien tutkimusten mukaan oppikirjat tarjoavat pohjan opetukselle, ja näin ollen niiden sisältö määrää suurilta osin, mitä oppilaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heininen, Emma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56876
Description
Summary:Englanti tunnetaan maailmalla lingua francana, ja se on Suomessa myös usein ensimmäinen koulussa opetettava vieras kieli, nykyään ala-asteen toiselta luokalta lähtien. Aiempien tutkimusten mukaan oppikirjat tarjoavat pohjan opetukselle, ja näin ollen niiden sisältö määrää suurilta osin, mitä oppilaat oppivat tunneilla. Kulttuuri on myös tärkeä tekijä kielenopetuksessa, ja siksi tämän tutkimuksen aiheena on englanninkielisten maiden kulttuurien esiintyminen ala-asteen Go for it! -oppikirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä englanninkieliset kulttuurit ovat esillä kirjoissa ja millaista kulttuuritietoa kirjat välittävät. Tavoitteena oli myös selvittää, saavatko tietyt kulttuurit enemmän huomiota kuin toiset. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Jokaista kolmea oppikirjaa tarkasteltiin yksitellen, sekä kirjalliset että kuvalliset kulttuuriviittaukset kirjattiin ylös ja lajiteltiin kategorioihin aihealueen perusteella. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka suomalaiset oppikirjat yleensä painottavat brittiläistä kulttuuria, Go for it!- sarja jakaa monipuolista tietoa kaikista suurimmista englantia ensimmäisenä kielenä puhuvista maista, eli Yhdysvalloista, Yhdistyneestä Kuningaskunnasta, Australiasta, Kanadasta ja Uudesta-Seelannista. Osa kulttuurisisällöstä oli suoranaista, esimerkiksi tekstin, valokuvien ja tietovisojen muodossa esitettyä, mutta osa sulautettuna kirjan kuvitukseen. Kirja kattaa kulttuuritietoutta urheilusta taiteisiin, historiaan ja legendoihin. Huomattavaa on, että kulttuuritietoudesta tulee syvempää ja rikkaampaa samaan tahtiin, kun oppijoiden kielitaito kehittyy. Koska tämä tutkimus rajoittui vain tekstikirjoihin, tulevaisuudessa olisikin syytä tutkia, millaista kulttuurisisältöä sarjan muut osat, kuten tehtäväkirja ja digiopetusmateriaali, tarjoavat.