“I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning

Kouluajan ulkopuolella tapahtuu oppimista jatkuvasti, erityisesti englannin kielen suhteen. Lingua francana toimivalta englannin kieleltä on lähes mahdoton välttyä, koska se on osa monen jokapäiväistä elämää esimerkiksi eri medioiden kautta. Suurin osa tästä oppimisesta tapahtuu alitajuisesti, eikä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivakka, Justiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56875
_version_ 1826225806322434048
author Toivakka, Justiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Toivakka, Justiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Toivakka, Justiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Toivakka, Justiina
datasource_str_mv jyx
description Kouluajan ulkopuolella tapahtuu oppimista jatkuvasti, erityisesti englannin kielen suhteen. Lingua francana toimivalta englannin kieleltä on lähes mahdoton välttyä, koska se on osa monen jokapäiväistä elämää esimerkiksi eri medioiden kautta. Suurin osa tästä oppimisesta tapahtuu alitajuisesti, eikä henkilö tee tietoista valintaa oppia altistuessaan kielelle tavalla tai toisella. Lukemisen merkitys kielen oppimisessa on laajasti tutkittu aihe (ks. esim. Krashen, 1989; Krashen and Bland, 2014). Yleinen näkemys on, että kohdekielellä lukeminen tukee kielen oppimista. Lukeminen ei kuitenkaan tyypillisesti korostu opetussuunnitelmissa muita oppimismenetelmiä enemmän. Vieraan kielen oppimisessa myös kielen käyttämistä autenttisissa tilanteissa pidetään tärkeänä. Tällaisia tilanteita on kuitenkin hankalaa luoda kouluympäristössä. Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää, kuinka paljon englanninkielisen fanifiktion lukeminen ja kirjoittaminen sekä online-faniyhteisöihin osallistuminen vaikutti englannin kielen oppimiseen. Tutkimusta varten haastateltiin neljää englannin pääaineopiskelijaa, jotka olivat olleet aktiivisia fanifiktion harrastajia yläkoulu- ja lukioiässä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityisesti fanifiktion lukemisella oli ollut suuri vaikutus englannin kielen oppimiseen haastateltavien omien arvioiden perusteella. Fanifiktio oli tarjonnut luetunymmärtämistä ja uutta sanastoa, ja online-yhteisöihin osallistuminen oli puolestaan opettanut informaalimpaa kieltä ja keskustelukulttuuria. Tutkimuksen tulokset näyttivät, että erityisesti vapaa-ajalla tapahtuvalla lukemisella oli suuri merkitys kielen oppimisessa. Tulokset korostivat myös kielenoppijoille mielekkäiden aktivititeettien kautta oppimisen. Tuloksien perusteella vapaa-ajalla tapahtuvat lukemisen merkitystä voisi korostaa kouluopetuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:58Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivakka, Justiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-24T08:26:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-24T08:26:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56875", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kouluajan ulkopuolella tapahtuu oppimista jatkuvasti, erityisesti englannin kielen suhteen. Lingua francana toimivalta englannin kielelt\u00e4 on l\u00e4hes mahdoton v\u00e4ltty\u00e4, koska se on osa monen jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4 esimerkiksi eri medioiden kautta. Suurin osa t\u00e4st\u00e4 oppimisesta tapahtuu alitajuisesti, eik\u00e4 henkil\u00f6 tee tietoista valintaa oppia altistuessaan kielelle tavalla tai toisella.\n\nLukemisen merkitys kielen oppimisessa on laajasti tutkittu aihe (ks. esim. Krashen, 1989; Krashen and Bland, 2014). Yleinen n\u00e4kemys on, ett\u00e4 kohdekielell\u00e4 lukeminen tukee kielen oppimista. Lukeminen ei kuitenkaan tyypillisesti korostu opetussuunnitelmissa muita oppimismenetelmi\u00e4 enemm\u00e4n. Vieraan kielen oppimisessa my\u00f6s kielen k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 autenttisissa tilanteissa pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. T\u00e4llaisia tilanteita on kuitenkin hankalaa luoda kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoite oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon englanninkielisen fanifiktion lukeminen ja kirjoittaminen sek\u00e4 online-faniyhteis\u00f6ihin osallistuminen vaikutti englannin kielen oppimiseen. Tutkimusta varten haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 englannin p\u00e4\u00e4aineopiskelijaa, jotka olivat olleet aktiivisia fanifiktion harrastajia yl\u00e4koulu- ja lukioi\u00e4ss\u00e4. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 erityisesti fanifiktion lukemisella oli ollut suuri vaikutus englannin kielen oppimiseen haastateltavien omien arvioiden perusteella. Fanifiktio oli tarjonnut luetunymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja uutta sanastoa, ja online-yhteis\u00f6ihin osallistuminen oli puolestaan opettanut informaalimpaa kielt\u00e4 ja keskustelukulttuuria.\n\nTutkimuksen tulokset n\u00e4yttiv\u00e4t, ett\u00e4 erityisesti vapaa-ajalla tapahtuvalla lukemisella oli suuri merkitys kielen oppimisessa. Tulokset korostivat my\u00f6s kielenoppijoille mielekk\u00e4iden aktivititeettien kautta oppimisen. Tuloksien perusteella vapaa-ajalla tapahtuvat lukemisen merkityst\u00e4 voisi korostaa kouluopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Justiina Toivakka (iijutoiv) on 2018-01-24 08:26:46.473906. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-24T08:26:47Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801241314.pdf: 736222 bytes, checksum: 56981b023c98172e7bc0ff55cec2dd9b (MD5)\nlicense.html: 4903 bytes, checksum: 3e144954359a9665a62d5f5ddea4c0c0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-24T08:26:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801241314.pdf: 736222 bytes, checksum: 56981b023c98172e7bc0ff55cec2dd9b (MD5)\nlicense.html: 4903 bytes, checksum: 3e144954359a9665a62d5f5ddea4c0c0 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "extra-curricular language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fanfiction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reading", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cI started reading even though I didn\u2019t understand much\u201d: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801241314", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-24T08:26:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56875
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6139d545-5b0b-4f21-849d-8450051069ed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801241314.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivakka, Justiina “I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning extra-curricular language learning fanfiction reading Englannin kieli
title “I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning
title_full “I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning
title_fullStr “I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning “I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning
title_full_unstemmed “I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning “I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning
title_short “I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning
title_sort i started reading even though i didn t understand much the significance of reading and writing fanfiction in extra curricular language learning
title_txtP “I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning
topic extra-curricular language learning fanfiction reading Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli extra-curricular language learning fanfiction reading
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56875 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801241314
work_keys_str_mv AT toivakkajustiina istartedreadingeventhoughididntunderstandmuchthesignificanceofreadingandwriting