Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa

Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää musiikinopettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden haasteista ja mahdollisuuksista peruskoulun musiikinopetuksessa. Tarkastelun alla ovat musiikin erilaiset merkitykset, ainekohtainen opetussuunnitelma sekä ajankohtaiset kannanotot eri organisaatio...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hiipakka, Jenna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56869
_version_ 1826225745065672704
author Hiipakka, Jenna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hiipakka, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hiipakka, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hiipakka, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää musiikinopettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden haasteista ja mahdollisuuksista peruskoulun musiikinopetuksessa. Tarkastelun alla ovat musiikin erilaiset merkitykset, ainekohtainen opetussuunnitelma sekä ajankohtaiset kannanotot eri organisaatioilta, foorumeilta ja alan asiantuntijoilta moniuskontoisuuteen sekä koulun toimintakulttuuriin (juhlat) liittyen suomalaista kulttuuriperintöä ajatellen. Tärkeinä lähtökohtina tutkimuksessa ovat Suomen moniuskontoisuutta käsittelevä Kirkon tutkimuskeskuksen tuore julkaisu (2017), islamin uskoon liittyvät musiikkinäkökulmat sekä moniuskontoisuudesta ilmenevät epävarmuudet musiikinopetuksessa. Tarkentavien tutkimuskysymysten avulla pureudutaan sekä opettajien kokemiin konkreettisiin esimerkkitapauksiin ja toimintamalleihin että heidän omiin, yksilökohtaisiin käsityksiinsä uskonnollisen musiikin käytöstä opetuksessa ja uskonnollisten perinteiden kuulumisesta koulun toimintakulttuuriin. Hengellisen musiikin käytöstä ei mainita selkeästi opetussuunnitelmassa (2014), mutta kulttuurisen monipuolisuuden peräänkuuluttaminen musiikin opetussisällöissä kyseenalaistaa tätä ohjeistusta. Erityisesti islam on asettanut suomalaisen uskonnollisuuden määrittelyn uuden tarkastelun alle ja siksi tutkimuksessa pureudutaan tarkemmin käsityksiin musiikinopetuksesta muslimeille. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea musiikinopettajaa syksyllä 2017. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla selvitettiin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden nostamista aiheista peruskoulun musiikinopetuksessa. Haastateltavat opettajat ovat toimineet pitkään musiikinopettajina itähelsinkiläisissä kouluissa. Moniuskontoinen oppilasmateriaali ei ole suurin haaste, mikä aiheuttaa tutkimustulosten mukaan haastavuutta opetustyössä. Kuitenkin kristilliseen perinteeseen pohjautuvaa ohjelmistoa musiikinopetuksessa ja koulun juhlissa pyritään käyttämään hienotunteisesti ja määrällisesti vähän. Virsiä ja hartaimpia lauluja musiikintunneilla ei käytetä välttämättä ollenkaan. Koulun juhlista erityisesti joulu nostaa selkeimmin esille moniuskontoisuuden aiheuttamat, toisinaan ristiriitaiset, näkökulmat erityisesti laulettavasta ohjelmistosta, mikä johtaa eriäviin toimintamalleihin kouluissa. Haastateltavien opettajien mukaan oppilaiden vanhemmat valittavat kuitenkaan harvoin musiikintunneilla käsitellyistä kappaleista ja vain yksittäistapausten kohdalla on törmätty musisoinnin kiellettävyyden kannalta haasteisiin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Toivanen, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiipakka, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-23T15:07:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-23T15:07:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1815568", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56869", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 musiikinopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia moniuskontoisuuden haasteista ja mahdollisuuksista peruskoulun musiikinopetuksessa. Tarkastelun alla ovat musiikin erilaiset merkitykset, ainekohtainen opetussuunnitelma sek\u00e4 ajankohtaiset kannanotot eri organisaatioilta, foorumeilta ja alan asiantuntijoilta moniuskontoisuuteen sek\u00e4 koulun toimintakulttuuriin (juhlat) liittyen suomalaista kulttuuriperint\u00f6\u00e4 ajatellen.\n\nT\u00e4rkein\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohtina tutkimuksessa ovat Suomen moniuskontoisuutta k\u00e4sittelev\u00e4 Kirkon tutkimuskeskuksen tuore julkaisu (2017), islamin uskoon liittyv\u00e4t musiikkin\u00e4k\u00f6kulmat sek\u00e4 moniuskontoisuudesta ilmenev\u00e4t ep\u00e4varmuudet musiikinopetuksessa. Tarkentavien tutkimuskysymysten avulla pureudutaan sek\u00e4 opettajien kokemiin konkreettisiin esimerkkitapauksiin ja toimintamalleihin ett\u00e4 heid\u00e4n omiin, yksil\u00f6kohtaisiin k\u00e4sityksiins\u00e4 uskonnollisen musiikin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa ja uskonnollisten perinteiden kuulumisesta koulun toimintakulttuuriin.\n\nHengellisen musiikin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ei mainita selke\u00e4sti opetussuunnitelmassa (2014), mutta kulttuurisen monipuolisuuden per\u00e4\u00e4nkuuluttaminen musiikin opetussis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 kyseenalaistaa t\u00e4t\u00e4 ohjeistusta. Erityisesti islam on asettanut suomalaisen uskonnollisuuden m\u00e4\u00e4rittelyn uuden tarkastelun alle ja siksi tutkimuksessa pureudutaan tarkemmin k\u00e4sityksiin musiikinopetuksesta muslimeille.\n\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla kolmea musiikinopettajaa syksyll\u00e4 2017. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla selvitettiin opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia moniuskontoisuuden nostamista aiheista peruskoulun musiikinopetuksessa. Haastateltavat opettajat ovat toimineet pitk\u00e4\u00e4n musiikinopettajina it\u00e4helsinkil\u00e4isiss\u00e4 kouluissa.\n\nMoniuskontoinen oppilasmateriaali ei ole suurin haaste, mik\u00e4 aiheuttaa tutkimustulosten mukaan haastavuutta opetusty\u00f6ss\u00e4. Kuitenkin kristilliseen perinteeseen pohjautuvaa ohjelmistoa musiikinopetuksessa ja koulun juhlissa pyrit\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n hienotunteisesti ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti v\u00e4h\u00e4n. Virsi\u00e4 ja hartaimpia lauluja musiikintunneilla ei k\u00e4ytet\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ollenkaan. Koulun juhlista erityisesti joulu nostaa selkeimmin esille moniuskontoisuuden aiheuttamat, toisinaan ristiriitaiset, n\u00e4k\u00f6kulmat erityisesti laulettavasta ohjelmistosta, mik\u00e4 johtaa eri\u00e4viin toimintamalleihin kouluissa. Haastateltavien opettajien mukaan oppilaiden vanhemmat valittavat kuitenkaan harvoin musiikintunneilla k\u00e4sitellyist\u00e4 kappaleista ja vain yksitt\u00e4istapausten kohdalla on t\u00f6rm\u00e4tty musisoinnin kiellett\u00e4vyyden kannalta haasteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenna Hiipakka (jehehiip) on 2018-01-23 15:07:21.131096. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-23T15:07:21Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801231312.pdf: 1241147 bytes, checksum: effb3ea706fc4ec8449c791da879f1c9 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 049d02fbe783aebdabf12e5b864c43a2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-23T15:07:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801231312.pdf: 1241147 bytes, checksum: effb3ea706fc4ec8449c791da879f1c9 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 049d02fbe783aebdabf12e5b864c43a2 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (78 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniuskontoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801231312", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-23T15:07:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskonto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "islam", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kristinusko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56869
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/66b11ad3-ff74-44c6-b9b7-ba0408aa530c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801231312.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiipakka, Jenna Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa moniuskontoisuus Musiikkikasvatus Music Education 3052 monikulttuurisuus musiikkikasvatus uskonto islam kristinusko musiikki opetus peruskoulu
title Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa
title_full Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa
title_fullStr Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa
title_short Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa
title_sort moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa
title_txtP Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa
topic moniuskontoisuus Musiikkikasvatus Music Education 3052 monikulttuurisuus musiikkikasvatus uskonto islam kristinusko musiikki opetus peruskoulu
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus islam kristinusko monikulttuurisuus moniuskontoisuus musiikki musiikkikasvatus opetus peruskoulu uskonto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56869 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801231312
work_keys_str_mv AT hiipakkajenna moniuskontoisuudenhaasteetjamahdollisuudetperuskoulunmusiikinopetuksessa