Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa

Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää musiikinopettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden haasteista ja mahdollisuuksista peruskoulun musiikinopetuksessa. Tarkastelun alla ovat musiikin erilaiset merkitykset, ainekohtainen opetussuunnitelma sekä ajankohtaiset kannanotot eri organisaatio...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hiipakka, Jenna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56869
Description
Summary:Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää musiikinopettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden haasteista ja mahdollisuuksista peruskoulun musiikinopetuksessa. Tarkastelun alla ovat musiikin erilaiset merkitykset, ainekohtainen opetussuunnitelma sekä ajankohtaiset kannanotot eri organisaatioilta, foorumeilta ja alan asiantuntijoilta moniuskontoisuuteen sekä koulun toimintakulttuuriin (juhlat) liittyen suomalaista kulttuuriperintöä ajatellen. Tärkeinä lähtökohtina tutkimuksessa ovat Suomen moniuskontoisuutta käsittelevä Kirkon tutkimuskeskuksen tuore julkaisu (2017), islamin uskoon liittyvät musiikkinäkökulmat sekä moniuskontoisuudesta ilmenevät epävarmuudet musiikinopetuksessa. Tarkentavien tutkimuskysymysten avulla pureudutaan sekä opettajien kokemiin konkreettisiin esimerkkitapauksiin ja toimintamalleihin että heidän omiin, yksilökohtaisiin käsityksiinsä uskonnollisen musiikin käytöstä opetuksessa ja uskonnollisten perinteiden kuulumisesta koulun toimintakulttuuriin. Hengellisen musiikin käytöstä ei mainita selkeästi opetussuunnitelmassa (2014), mutta kulttuurisen monipuolisuuden peräänkuuluttaminen musiikin opetussisällöissä kyseenalaistaa tätä ohjeistusta. Erityisesti islam on asettanut suomalaisen uskonnollisuuden määrittelyn uuden tarkastelun alle ja siksi tutkimuksessa pureudutaan tarkemmin käsityksiin musiikinopetuksesta muslimeille. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea musiikinopettajaa syksyllä 2017. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla selvitettiin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden nostamista aiheista peruskoulun musiikinopetuksessa. Haastateltavat opettajat ovat toimineet pitkään musiikinopettajina itähelsinkiläisissä kouluissa. Moniuskontoinen oppilasmateriaali ei ole suurin haaste, mikä aiheuttaa tutkimustulosten mukaan haastavuutta opetustyössä. Kuitenkin kristilliseen perinteeseen pohjautuvaa ohjelmistoa musiikinopetuksessa ja koulun juhlissa pyritään käyttämään hienotunteisesti ja määrällisesti vähän. Virsiä ja hartaimpia lauluja musiikintunneilla ei käytetä välttämättä ollenkaan. Koulun juhlista erityisesti joulu nostaa selkeimmin esille moniuskontoisuuden aiheuttamat, toisinaan ristiriitaiset, näkökulmat erityisesti laulettavasta ohjelmistosta, mikä johtaa eriäviin toimintamalleihin kouluissa. Haastateltavien opettajien mukaan oppilaiden vanhemmat valittavat kuitenkaan harvoin musiikintunneilla käsitellyistä kappaleista ja vain yksittäistapausten kohdalla on törmätty musisoinnin kiellettävyyden kannalta haasteisiin.