Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien ja heidän oppilaidensa käsityksiä sukupuolen ilmenemisestä ja vaikutuksesta kielten, ja varsinkin saksan, tunneilla. Tarkastelun kohteena oli myös sukupuolen mahdollinen vaikutus opettajien tekemään oppilaiden kielitaidon arviointiin. Ensimmäise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nykänen, Elli-Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56829
_version_ 1828193102349729792
author Nykänen, Elli-Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nykänen, Elli-Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nykänen, Elli-Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nykänen, Elli-Noora
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien ja heidän oppilaidensa käsityksiä sukupuolen ilmenemisestä ja vaikutuksesta kielten, ja varsinkin saksan, tunneilla. Tarkastelun kohteena oli myös sukupuolen mahdollinen vaikutus opettajien tekemään oppilaiden kielitaidon arviointiin. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää opettajien ja oppilaiden subjektiivisia näkemyksiä sukupuolen vaikutuksesta kielten opetuksessa ja tuoda näkyväksi mahdollisia stereotyyppisiä käsityksiä sukupuolista. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten tytöt ja pojat eroavat kielten oppijoina opettajien ja oppilaiden käsitysten mukaan, vai eroavatko he. Kolmantena tavoitteena oli saada käsitys siitä, mikä on sukupuolen merkitys kielitaidon, ja varsinkin saksan kielitaidon, arvioinnissa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta kielten opettajaa ja kahta lukion ensimmäisen ja kahta toisen vuoden opiskelijaa. Metodina käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tämän tutkielman tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan suomalaisessa koulumaailmassa vallitsee illuusio sukupuolineutraaliudesta, vaikka tavoitteena tulisi olla sukupuolisensitiivisyys. Sukupuolisensitiivisessä opetuksessa tunnustetaan ja kyseenalaistetaan sukupuoliin kohdistuvat erilaiset rooliodotukset ja sukupuolierot. Haastattelemieni opettajien ja oppilaiden vastauksissa toistuivat stereotyyppiset ajatukset tytöistä ja pojista, vaikka he toki tiedostivatkin vastausten olevan yleistäviä. Aluksi he suhtautuivat sukupuolierojen olemassa oloon hyvin varauksellisesti, mutta toistivat puheessaan näkemystä tytöistä tunnollisina ja kielellisesti lahjakkaina, ja pojista matemaattisesti lahjakkaina. Varsinkin oppilaat olivat sitä mieltä, että tytöt ovat kielissä etevämpiä, vaikka haastatellut poikaoppilaat olivat saaneet edellisestä saksan kurssista paremmat arvosanat kuin haastatellut tytöt. Tämä tutkielma vahvistaa näkemystä, että sukupuoliroolien merkitystä koulussa on syytä nostaa edelleen esille, jotta kaikilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet löytää omat kiinnostuksen kohteensa ja vahvuutensa ilman, että sukupuolittuneet käytänteet turhaan rajoittaisivat niitä. Tärkeää olisi myös, että opettajat tulisivat tietoisiksi omista sukupuolikäsityksistään, jotta he voisivat luoda tasa-arvoista kouluympäristöä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyk\u00e4nen, Elli-Noora", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-21T17:31:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-21T17:31:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1815046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56829", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 opettajien ja heid\u00e4n oppilaidensa k\u00e4sityksi\u00e4 sukupuolen ilmenemisest\u00e4 ja vaikutuksesta kielten, ja varsinkin saksan, tunneilla. Tarkastelun kohteena oli my\u00f6s sukupuolen mahdollinen vaikutus opettajien tekem\u00e4\u00e4n oppilaiden kielitaidon arviointiin. Ensimm\u00e4isen\u00e4 tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien ja oppilaiden subjektiivisia n\u00e4kemyksi\u00e4 sukupuolen vaikutuksesta kielten opetuksessa ja tuoda n\u00e4kyv\u00e4ksi mahdollisia stereotyyppisi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 sukupuolista. Toisena tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten tyt\u00f6t ja pojat eroavat kielten oppijoina opettajien ja oppilaiden k\u00e4sitysten mukaan, vai eroavatko he. Kolmantena tavoitteena oli saada k\u00e4sitys siit\u00e4, mik\u00e4 on sukupuolen merkitys kielitaidon, ja varsinkin saksan kielitaidon, arvioinnissa. \r\nTutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta kielten opettajaa ja kahta lukion ensimm\u00e4isen ja kahta toisen vuoden opiskelijaa. Metodina k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan suomalaisessa koulumaailmassa vallitsee illuusio sukupuolineutraaliudesta, vaikka tavoitteena tulisi olla sukupuolisensitiivisyys. Sukupuolisensitiivisess\u00e4 opetuksessa tunnustetaan ja kyseenalaistetaan sukupuoliin kohdistuvat erilaiset rooliodotukset ja sukupuolierot. Haastattelemieni opettajien ja oppilaiden vastauksissa toistuivat stereotyyppiset ajatukset tyt\u00f6ist\u00e4 ja pojista, vaikka he toki tiedostivatkin vastausten olevan yleist\u00e4vi\u00e4. Aluksi he suhtautuivat sukupuolierojen olemassa oloon hyvin varauksellisesti, mutta toistivat puheessaan n\u00e4kemyst\u00e4 tyt\u00f6ist\u00e4 tunnollisina ja kielellisesti lahjakkaina, ja pojista matemaattisesti lahjakkaina. Varsinkin oppilaat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 tyt\u00f6t ovat kieliss\u00e4 etev\u00e4mpi\u00e4, vaikka haastatellut poikaoppilaat olivat saaneet edellisest\u00e4 saksan kurssista paremmat arvosanat kuin haastatellut tyt\u00f6t.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma vahvistaa n\u00e4kemyst\u00e4, ett\u00e4 sukupuoliroolien merkityst\u00e4 koulussa on syyt\u00e4 nostaa edelleen esille, jotta kaikilla olisi yht\u00e4l\u00e4iset mahdollisuudet l\u00f6yt\u00e4\u00e4 omat kiinnostuksen kohteensa ja vahvuutensa ilman, ett\u00e4 sukupuolittuneet k\u00e4yt\u00e4nteet turhaan rajoittaisivat niit\u00e4. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 olisi my\u00f6s, ett\u00e4 opettajat tulisivat tietoisiksi omista sukupuolik\u00e4sityksist\u00e4\u00e4n, jotta he voisivat luoda tasa-arvoista kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elli-Noora Nyk\u00e4nen (elkanyka) on 2018-01-21 17:31:36.625646. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-21T17:31:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801211292.pdf: 1280755 bytes, checksum: d84f95eb46cdd2c5f896a1a08dbfe933 (MD5)\r\nlicense.html: 4875 bytes, checksum: 2e53365951bb538eaa7042f676da7ebf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-21T17:31:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801211292.pdf: 1280755 bytes, checksum: d84f95eb46cdd2c5f896a1a08dbfe933 (MD5)\r\nlicense.html: 4875 bytes, checksum: 2e53365951bb538eaa7042f676da7ebf (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (94 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksen tasa-arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "PISA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saksan kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoliroolit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Einstellungen der Lehrer und Schu\u0308ler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801211292", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-21T17:31:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "PISA-tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoliroolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56829
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:01:24Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/05812c3c-d858-4edb-b23b-08be762d5fdf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801211292.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nykänen, Elli-Noora Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts arviointi koulumenestys koulutuksen tasa-arvo PISA saksan kieli sukupuoli sukupuoliroolit sukupuolisensitiivisyys Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 opintomenestys koulutus tasa-arvo PISA-tutkimus
title Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts
title_full Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts
title_fullStr Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts
title_full_unstemmed Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts
title_short Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts
title_sort einstellungen der lehrer und schu ler zum sprachlernen und zur sprachbewertung hinsichtlich des geschlechts
title_txtP Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts
topic arviointi koulumenestys koulutuksen tasa-arvo PISA saksan kieli sukupuoli sukupuoliroolit sukupuolisensitiivisyys Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 opintomenestys koulutus tasa-arvo PISA-tutkimus
topic_facet 308 German Language and Culture PISA PISA-tutkimus Saksan kieli ja kulttuuri arviointi koulumenestys koulutuksen tasa-arvo koulutus opintomenestys saksan kieli sukupuoli sukupuoliroolit sukupuolisensitiivisyys tasa-arvo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56829 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801211292
work_keys_str_mv AT nykänenellinoora einstellungenderlehrerundschulerzumsprachlernenundzursprachbewertunghinsichtlic