"Ronja rider och Steffan skejtar" jämställdhet och framställningar av könen i Klick 7 och i Hallonbåt 1-2

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sukupuolet ovat edustettuina kahdessa ruotsin kielen oppikirjassa, Klick 7:ssä ja Hallonbåt 1–2:ssa. Tietoisuus sukupuolten välisestä tasa-arvosta on lisääntynyt yhteiskunnassa ja tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, onko se yhdessä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sorajoki, Elisa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56826
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sukupuolet ovat edustettuina kahdessa ruotsin kielen oppikirjassa, Klick 7:ssä ja Hallonbåt 1–2:ssa. Tietoisuus sukupuolten välisestä tasa-arvosta on lisääntynyt yhteiskunnassa ja tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, onko se yhdessä opetussuunnitelmien muutosten kanssa vaikuttanut oppikirjojen sisältöön sukupuolten välisen tasa-arvon ja sukupuoliin liittetävien stereotypioiden osalta. Tutkielma on toteutettu sekä laadullisena että määrällisenä sisällönanalyysina. Tutkimusmateriaalina ovat oppikirjat Klick 7 ja Hallonbåt 1–2. Tutkielmassani selvitän, miten sukupuolten välinen tasa-arvo ilmenee oppikirjoissa tarkastelemalla sukupuolten esiintyvyyttä oppikirjan kuvissa. Lisäksi tutkin mitä värejä, harrastuksia, kiinnostuksenkohteita ja ammatteja sukupuoliin yhdistetään. Lopuksi keskityn tarkastelemaan, onko oppikirjojen välillä tapahtunut muutoksia sukupuolten välisen tasa-arvon ja sukupuoliin yhdistettävien stereotypioiden osalta. Tutkimustulos osoittaa, että tekstien ja kuvituksen osalta oppikirjojen välillä on tapahtunut muutamia edistysaskeleita kohti tasa-arvoa, mutta ei kuitenkaan voida sanoa, että uudempikaan oppikirja olisi täysin tasa-arvoinen ja vailla sukupuoliin yhdistettäviä stereotyyppisiä ilmaisuja kuvituksen ja tekstien osalta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että oppikirjoissa on vielä tekemistä sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisen sekä sukupuoliin yhdistettävien stereotyyppisten piirteiden osalta.