Kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin opettajien kokemuksia

Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tarkastella sekä erityispedagogisesta että etnologisesta näkökulmasta, miten kolmiportainen tuki on jalkautunut Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin siellä opettaneiden erityisopettajien näkökulmasta. Erityispedagogian näkökulmasta tarkasteluni koh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mattila, Sanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Faculty of Education and Psychology, Historian ja etnologian laitos, Kasvatustieteiden laitos, Department of History and Ethnology, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56752
_version_ 1826225769908535296
author Mattila, Sanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Historian ja etnologian laitos Kasvatustieteiden laitos Department of History and Ethnology Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mattila, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Historian ja etnologian laitos Kasvatustieteiden laitos Department of History and Ethnology Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mattila, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Historian ja etnologian laitos Kasvatustieteiden laitos Department of History and Ethnology Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mattila, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tarkastella sekä erityispedagogisesta että etnologisesta näkökulmasta, miten kolmiportainen tuki on jalkautunut Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin siellä opettaneiden erityisopettajien näkökulmasta. Erityispedagogian näkökulmasta tarkasteluni kohteena oli miten kolmiportainen tuki on implementoitu Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisissa alakouluissa, kun taas etnologian näkökulmasta tarkastelun kohteena oli suomalaisen koulutusosaamisen siirtäminen toiseen koulukulttuuriin osana koulutuskumppanuushanketta. Aihetta tutkin kolmeen tutkimuskysymyksen kautta: 1) Mitä kolmiportaisen tuen mallin sisältöjä ja tavoitteita koulutuskumppanuushankkeessa (EPA) tuotettu opettajien käsikirja (Student Learning Support Handbook) sisältää? 2) Miten kouluissa on järjestetty kolmiportaiseen tukeen kuuluva yleinen, tehostettu ja erityinen tuki? 3) Millä tavalla suomalaista kolmiportaista tukimallia on mallinnettu Suomesta toiseen maahan? Tutkimuksen toteutin laadullisia menetelmiä käyttäen. Ensimmäistä tutkimusongelmaa tarkastelin analysoimalla hankkeessa tuotettua opettajien käsikirjaa. Opettajan käsikirjasta poimin kolmiportaisen tuen mallin tavoitteita ja sisältöjä koskevia ilmauksia teorialähtöisesti. Toista ja kolmatta tutkimustehtävääni selvitin teemahaastattelemalla kuutta (6) suomalaista erityisopettajaa, jotka opettivat Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisissa alakouluissa EPA-hankkeen aikana. Haastatteluaineiston analysoin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Hankekirjallisuutta analysoimalla ilmeni, että kolmiportaisen tuen mallin tavoitteet ja sisällöt näyttäytyvät samankaltaisina koulutuskumppanuushankkeessa tuotetun opettajan käsikirjan, Student Support Handbookin, kanssa. Haastatteluista selvisi, että erityisopettajien näkemyksien mukaan kolmiportainen tuki ei EPA-kouluissa toiminut sellaisenaan käytännössä. Projektin aikana koulun toimintaan jalkautui kolmiportaisen tuen elementtejä, jotka olivat: Saattainvaihto, samanaikaisopetus, joustava tuki, oppimispulmien ennaltaehkäisy, asiakirjojen käyttö ja oppilashuoltotiimi. EPA-kouluissa ei oppilaiden tuen tarpeita luokiteltu yleiseen, tehostettuun tai erityiseen tukeen, kuten kolmiportaisessa tuen mallissa. Kouluissa sai kuitenkin yleistä tukea luokassa ja sen lisäksi osa oppilaista sai erityistä tukea osa-aikaisesti. Lisäksi henkilökohtainen oppimissuunnitelma laadittiin oppilaille, jotka tarvitsivat säännöllistä tukea. Kolmiportaisen tukimallin jalkautumista edistivät koulun sisäset yhteistyömuodot, koulutustilaisuudet, koulujen resurssit ja paikallisen koulukulttuurin sekä vanhempien hyvä vastaanotto. Jalkautumista hidastavia tai estäviä tekijöitä puolestaan olivat perehdytyksen puutteellisuus, paikallisen erityisopetuksen erilaiset käytänteet, EPA-koulujen osittainen fuusio ja riittämättömät resurssit, opettajien erilainen työtapa, vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön riittämättömyys, oppilaan oppimisen haastavat olosuhteet sekä hankkeen kesto.
first_indexed 2023-03-22T09:58:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattila, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-16T12:47:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-16T12:47:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1814719", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56752", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tarkastella sek\u00e4 erityispedagogisesta ett\u00e4 etnologisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta, miten kolmiportainen tuki on jalkautunut Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin siell\u00e4 opettaneiden erityisopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Erityispedagogian n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteluni kohteena oli miten kolmiportainen tuki on implementoitu Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisissa alakouluissa, kun taas etnologian n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkastelun kohteena oli suomalaisen koulutusosaamisen siirt\u00e4minen toiseen koulukulttuuriin osana koulutuskumppanuushanketta. Aihetta tutkin kolmeen tutkimuskysymyksen kautta: 1) Mit\u00e4 kolmiportaisen tuen mallin sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja tavoitteita koulutuskumppanuushankkeessa (EPA) tuotettu opettajien k\u00e4sikirja (Student Learning Support Handbook) sis\u00e4lt\u00e4\u00e4? 2) Miten kouluissa on j\u00e4rjestetty kolmiportaiseen tukeen kuuluva yleinen, tehostettu ja erityinen tuki? 3) Mill\u00e4 tavalla suomalaista kolmiportaista tukimallia on mallinnettu Suomesta toiseen maahan? \r\n\r\nTutkimuksen toteutin laadullisia menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Ensimm\u00e4ist\u00e4 tutkimusongelmaa tarkastelin analysoimalla hankkeessa tuotettua opettajien k\u00e4sikirjaa. Opettajan k\u00e4sikirjasta poimin kolmiportaisen tuen mallin tavoitteita ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 koskevia ilmauksia teorial\u00e4ht\u00f6isesti. Toista ja kolmatta tutkimusteht\u00e4v\u00e4\u00e4ni selvitin teemahaastattelemalla kuutta (6) suomalaista erityisopettajaa, jotka opettivat Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisissa alakouluissa EPA-hankkeen aikana. Haastatteluaineiston analysoin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \r\n\r\nHankekirjallisuutta analysoimalla ilmeni, ett\u00e4 kolmiportaisen tuen mallin tavoitteet ja sis\u00e4ll\u00f6t n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t samankaltaisina koulutuskumppanuushankkeessa tuotetun opettajan k\u00e4sikirjan, Student Support Handbookin, kanssa. \r\n\r\nHaastatteluista selvisi, ett\u00e4 erityisopettajien n\u00e4kemyksien mukaan kolmiportainen tuki ei EPA-kouluissa toiminut sellaisenaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Projektin aikana koulun toimintaan jalkautui kolmiportaisen tuen elementtej\u00e4, jotka olivat: Saattainvaihto, samanaikaisopetus, joustava tuki, oppimispulmien ennaltaehk\u00e4isy, asiakirjojen k\u00e4ytt\u00f6 ja oppilashuoltotiimi. EPA-kouluissa ei oppilaiden tuen tarpeita luokiteltu yleiseen, tehostettuun tai erityiseen tukeen, kuten kolmiportaisessa tuen mallissa. Kouluissa sai kuitenkin yleist\u00e4 tukea luokassa ja sen lis\u00e4ksi osa oppilaista sai erityist\u00e4 tukea osa-aikaisesti. Lis\u00e4ksi henkil\u00f6kohtainen oppimissuunnitelma laadittiin oppilaille, jotka tarvitsivat s\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 tukea. Kolmiportaisen tukimallin jalkautumista edistiv\u00e4t koulun sis\u00e4set yhteisty\u00f6muodot, koulutustilaisuudet, koulujen resurssit ja paikallisen koulukulttuurin sek\u00e4 vanhempien hyv\u00e4 vastaanotto. Jalkautumista hidastavia tai est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 puolestaan olivat perehdytyksen puutteellisuus, paikallisen erityisopetuksen erilaiset k\u00e4yt\u00e4nteet, EPA-koulujen osittainen fuusio ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4t resurssit, opettajien erilainen ty\u00f6tapa, vanhempien kanssa teht\u00e4v\u00e4n yhteisty\u00f6n riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys, oppilaan oppimisen haastavat olosuhteet sek\u00e4 hankkeen kesto.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Mattila (sanmaama) on 2018-01-16 12:47:38.116357. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-16T12:47:38Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801161211.pdf: 4420942 bytes, checksum: d953855d31c8e47189ae30aaf5494c88 (MD5)\r\nlicense.html: 4869 bytes, checksum: 8e163bd43bf96f2c4ec7f621ac5d54da (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-16T12:47:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201801161211.pdf: 4420942 bytes, checksum: d953855d31c8e47189ae30aaf5494c88 (MD5)\r\nlicense.html: 4869 bytes, checksum: 8e163bd43bf96f2c4ec7f621ac5d54da (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (125 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuskumppanuushanke", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin : opettajien kokemuksia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801161211", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Etnologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ethnology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-16T12:47:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "order", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "302", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvienti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Abu Dhabi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56752
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/85730575-b03c-4f21-abad-8c4e2ad77676\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801161211.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mattila, Sanna Kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin : opettajien kokemuksia koulutuskumppanuushanke Etnologia Erityispedagogiikka Ethnology Special Education 302 101 kolmiportainen tuki koulutusvienti erityisopetus käytäntö Abu Dhabi
title Kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin : opettajien kokemuksia
title_full Kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin : opettajien kokemuksia
title_fullStr Kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin : opettajien kokemuksia Kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin : opettajien kokemuksia
title_full_unstemmed Kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin : opettajien kokemuksia Kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin : opettajien kokemuksia
title_short Kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin
title_sort kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen abu dhabin suomalais emiraattilaisiin kouluihin opettajien kokemuksia
title_sub opettajien kokemuksia
title_txtP Kolmiportaisen tuen mallin jalkautuminen Abu Dhabin suomalais-emiraattilaisiin kouluihin : opettajien kokemuksia
topic koulutuskumppanuushanke Etnologia Erityispedagogiikka Ethnology Special Education 302 101 kolmiportainen tuki koulutusvienti erityisopetus käytäntö Abu Dhabi
topic_facet 101 302 Abu Dhabi Erityispedagogiikka Ethnology Etnologia Special Education erityisopetus kolmiportainen tuki koulutuskumppanuushanke koulutusvienti käytäntö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56752 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801161211
work_keys_str_mv AT mattilasanna kolmiportaisentuenmallinjalkautuminenabudhabinsuomalaisemiraattilaisiinkouluihinope