Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa

Impulssiostamisen ilmiötä on tutkittu kivijalkamyymälöiden kontekstissa jo 1950-luvulta lähtien. Teknologian kehitys on tuonut kuluttajien impulssiostokäyttäymiselle kokonaan uuden ulottuvuuden. Mobiililaitteiden ja etenkin älypuhelinten suosion jatkuva kasvu on tuonut mobiiliverkko-ostoympäristöt k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tähtinen, Jenny
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56634
_version_ 1826225803430461440
author Tähtinen, Jenny
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tähtinen, Jenny Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tähtinen, Jenny Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tähtinen, Jenny
datasource_str_mv jyx
description Impulssiostamisen ilmiötä on tutkittu kivijalkamyymälöiden kontekstissa jo 1950-luvulta lähtien. Teknologian kehitys on tuonut kuluttajien impulssiostokäyttäymiselle kokonaan uuden ulottuvuuden. Mobiililaitteiden ja etenkin älypuhelinten suosion jatkuva kasvu on tuonut mobiiliverkko-ostoympäristöt kuluttajien saataville ajasta ja paikasta riippumatta. Tässä tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen keinoin, millaisia vaikutuksia mobiililaitteilla on kuluttajien impulssiostokäyttäytymiseen ja mitkä tekijät mobiiliverkko-ostoympäristössä aiheuttavat impulsiivista ostokäyttäytymistä. Tutkielman tavoitteena on tuoda lukijalle käsitys impulssiostamisen määritelmästä, mobiiliverkkokaupan tyypeistä sekä impulssiostamisen ilmenemisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä mobiiliverkkokaupassa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella todettiin, että mobiiliverkkokauppojen jatkuva saatavilla olo sekä niiden yhdistyminen sosiaalisten verkostopalveluiden kanssa altistavat käyttäjän impulssiostoille perinteistä kivijalkamyymälää helpommin. Mobiiliverkkokaupassa tapahtuvien impulssiostojen taustasyiksi on osoitettu muun muassa personoitu sisältö, suosittelujärjestelmät sekä helppokäyttöisyyden vaikutukset käyttäjän hedonistisiin tunnetiloihin. Impulse buying as a phenomenon has been studied since 1950. Development of technology has brought whole new dimensions to the consumers’ impulse buying behavior. The growing popularity of mobile devices, especially smartphones, has brought mobile stores available for consumers regardless of the time or the place. In this bachelor’s thesis the effects of mobile devices to consumers’ buying behavior and the factors behind impulse buying behavior in mobile store are researched by means of a literature review. The thesis aims to present the definition of impulse buying, the different forms of mobile stores and how the mobile store affects consumers’ impulse buying behavior. Based on the literature review it can be stated that the constant availability of mobile shopping possibilities and their presence in social media platforms exposes consumers to impulse buying behavior more than a traditional brick and mortar store. The factors behind impulse purchases are, inter alia, the personalized content, recommendation systems and the effects of the ease of use to the hedonistic feelings of the user. Keywords: impulse buying, mobile store, m commerce, consumer behavior
first_indexed 2018-01-07T21:48:33Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kollanus, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00e4htinen, Jenny", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-07T13:17:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-07T13:17:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56634", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Impulssiostamisen ilmi\u00f6t\u00e4 on tutkittu kivijalkamyym\u00e4l\u00f6iden kontekstissa jo 1950-luvulta l\u00e4htien. Teknologian kehitys on tuonut kuluttajien impulssiostok\u00e4ytt\u00e4ymiselle kokonaan uuden ulottuvuuden. Mobiililaitteiden ja etenkin \u00e4lypuhelinten suosion jatkuva kasvu on tuonut mobiiliverkko-ostoymp\u00e4rist\u00f6t kuluttajien saataville ajasta ja paikasta riippumatta. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsauksen keinoin, millaisia vaikutuksia mobiililaitteilla on kuluttajien impulssiostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t mobiiliverkko-ostoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 aiheuttavat impulsiivista ostok\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Tutkielman tavoitteena on tuoda lukijalle k\u00e4sitys impulssiostamisen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4st\u00e4, mobiiliverkkokaupan tyypeist\u00e4 sek\u00e4 impulssiostamisen ilmenemisest\u00e4 ja siihen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 mobiiliverkkokaupassa.\nKirjallisuuskatsauksen perusteella todettiin, ett\u00e4 mobiiliverkkokauppojen jatkuva saatavilla olo sek\u00e4 niiden yhdistyminen sosiaalisten verkostopalveluiden kanssa altistavat k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n impulssiostoille perinteist\u00e4 kivijalkamyym\u00e4l\u00e4\u00e4 helpommin. Mobiiliverkkokaupassa tapahtuvien impulssiostojen taustasyiksi on osoitettu muun muassa personoitu sis\u00e4lt\u00f6, suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t sek\u00e4 helppok\u00e4ytt\u00f6isyyden vaikutukset k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n hedonistisiin tunnetiloihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Impulse buying as a phenomenon has been studied since 1950. Development of technology has brought whole new dimensions to the consumers\u2019 impulse buying behavior. The growing popularity of mobile devices, especially smartphones, has brought mobile stores available for consumers regardless of the time or the place. In this bachelor\u2019s thesis the effects of mobile devices to consumers\u2019 buying behavior and the factors behind impulse buying behavior in mobile store are researched by means of a literature review. The thesis aims to present the definition of impulse buying, the different forms of mobile stores and how the mobile store affects consumers\u2019 impulse buying behavior.\nBased on the literature review it can be stated that the constant availability of mobile shopping possibilities and their presence in social media platforms exposes consumers to impulse buying behavior more than a traditional brick and mortar store. The factors behind impulse purchases are, inter alia, the personalized content, recommendation systems and the effects of the ease of use to the hedonistic feelings of the user.\n\nKeywords: impulse buying, mobile store, m commerce, consumer behavior", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenny T\u00e4htinen (jemainta) on 2018-01-07 13:17:07.888225. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-07T13:17:09Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801071078.pdf: 382921 bytes, checksum: 7e06154f8a74c47a5449f5babfed66df (MD5)\nlicense.html: 4807 bytes, checksum: f0575220fa20e7206a32ce49218dbe30 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-07T13:17:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801071078.pdf: 382921 bytes, checksum: 7e06154f8a74c47a5449f5babfed66df (MD5)\nlicense.html: 4807 bytes, checksum: f0575220fa20e7206a32ce49218dbe30 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "impulssiostaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiiliverkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Impulssiostamiseen vaikuttavat tekij\u00e4t mobiiliverkkokaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801071078", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-07T13:17:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56634
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/17e94e91-b69b-44ea-b683-94d98ba42972\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801071078.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tähtinen, Jenny Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa impulssiostaminen mobiiliverkkokauppa kuluttajakäyttäytyminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa
title_full Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa
title_fullStr Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa
title_full_unstemmed Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa
title_short Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa
title_sort impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa
title_txtP Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa
topic impulssiostaminen mobiiliverkkokauppa kuluttajakäyttäytyminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede impulssiostaminen kuluttajakäyttäytyminen mobiiliverkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56634 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801071078
work_keys_str_mv AT tähtinenjenny impulssiostamiseenvaikuttavattekijätmobiiliverkkokaupassa