Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukusujuvuutta vuosiluokilla 2-5 suomen kielen kontekstissa ja selvittää sen kehitystä ja yhteyttä sukupuoleen ja luokkatason sisällä vaihtelevaan ikään. Tutkimus perustui Suomen Akatemian rahoittaman Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Katila, Lassi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56599
_version_ 1828193102311981056
author Katila, Lassi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Katila, Lassi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Katila, Lassi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Katila, Lassi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukusujuvuutta vuosiluokilla 2-5 suomen kielen kontekstissa ja selvittää sen kehitystä ja yhteyttä sukupuoleen ja luokkatason sisällä vaihtelevaan ikään. Tutkimus perustui Suomen Akatemian rahoittaman Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteisen SELDI-hankkeen tarjoamaan dataan, joka on kerätty itä- ja keskisuomalaisista kouluista vuosina 2013-14. Tutkittava joukko käsitti yhteensä 1102 oppilasta, joista tyttöjä oli 534 ja poikia 568. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla oppilaiden tuloksia kolmessa eri lukusujuvuutta mittaavassa testissä. Analyysissä hyödynnettiin toistomittausten varianssianalyysiä, joka toteutettiin SPSS-ohjelmistolla. Analyysi tehtiin jokaisen kolmen testin suhteen kahteen kertaan niin, että toisella kerralla keskityttiin tutkimaan sukupuolen vaikutusta ja toisella iän. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tytöt olivat poikia sujuvampia lukijoita. Erot olivat suurimmillaan nuorimpien oppilaiden joukossa ja tasoittuivat vuosiluokilla ylöspäin mentäessä. Myös ikä vaikutti lukusujuvuuden tasoon luokkatason sisällä vanhempien oppilaiden ollessa nuorempia sujuvampia lukijoita. Tulokset lukusujuvuuden yhteyksistä sukupuoleen ja ikään mukailivat johdonmukaisesti aiempaa, lähinnä englannin kielen kontekstissa syntynyttä tutkimustietoa. Testeistä sukupuolierot näkyivät selkeämmin ALLU-testissä, jossa oppilaan tuli erotella sanaketjuista yksittäisiä sanoja, kuin kahdessa muussa testissä, jotka mittasivat tekstin lukemista sekä ääneen että hiljaa itsekseen. Poikien lukusujuvuuden kehittymiseen ja sen vahvistamiseen olisi kiinnitettävä enemmän huomiota esimerkiksi tukemalla myönteistä asennetta lukemista kohtaan ja tarjoamalla laajasti erilaisia tekstejä omaehtoisen lukuharrastuksen tukemiseksi.
first_indexed 2024-09-11T08:51:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Katila, Lassi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-04T16:41:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-04T16:41:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809865", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56599", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukusujuvuutta vuosiluokilla 2-5 suomen\r\nkielen kontekstissa ja selvitt\u00e4\u00e4 sen kehityst\u00e4 ja yhteytt\u00e4 sukupuoleen ja luokkatason\r\nsis\u00e4ll\u00e4 vaihtelevaan ik\u00e4\u00e4n. Tutkimus perustui Suomen Akatemian rahoittaman\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Niilo M\u00e4ki Instituutin yhteisen SELDI-hankkeen\r\ntarjoamaan dataan, joka on ker\u00e4tty it\u00e4- ja keskisuomalaisista kouluista vuosina\r\n2013-14. Tutkittava joukko k\u00e4sitti yhteens\u00e4 1102 oppilasta, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli\r\n534 ja poikia 568. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla oppilaiden tuloksia kolmessa\r\neri lukusujuvuutta mittaavassa testiss\u00e4. Analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin toistomittausten\r\nvarianssianalyysi\u00e4, joka toteutettiin SPSS-ohjelmistolla. Analyysi tehtiin\r\njokaisen kolmen testin suhteen kahteen kertaan niin, ett\u00e4 toisella kerralla keskityttiin\r\ntutkimaan sukupuolen vaikutusta ja toisella i\u00e4n.\r\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 tyt\u00f6t olivat poikia sujuvampia lukijoita. Erot\r\nolivat suurimmillaan nuorimpien oppilaiden joukossa ja tasoittuivat vuosiluokilla\r\nyl\u00f6sp\u00e4in ment\u00e4ess\u00e4. My\u00f6s ik\u00e4 vaikutti lukusujuvuuden tasoon luokkatason\r\nsis\u00e4ll\u00e4 vanhempien oppilaiden ollessa nuorempia sujuvampia lukijoita.\r\nTulokset lukusujuvuuden yhteyksist\u00e4 sukupuoleen ja ik\u00e4\u00e4n mukailivat johdonmukaisesti\r\naiempaa, l\u00e4hinn\u00e4 englannin kielen kontekstissa syntynytt\u00e4 tutkimustietoa.\r\nTesteist\u00e4 sukupuolierot n\u00e4kyiv\u00e4t selke\u00e4mmin ALLU-testiss\u00e4, jossa\r\noppilaan tuli erotella sanaketjuista yksitt\u00e4isi\u00e4 sanoja, kuin kahdessa muussa testiss\u00e4,\r\njotka mittasivat tekstin lukemista sek\u00e4 \u00e4\u00e4neen ett\u00e4 hiljaa itsekseen. Poikien\r\nlukusujuvuuden kehittymiseen ja sen vahvistamiseen olisi kiinnitett\u00e4v\u00e4 enemm\u00e4n\r\nhuomiota esimerkiksi tukemalla my\u00f6nteist\u00e4 asennetta lukemista kohtaan ja\r\ntarjoamalla laajasti erilaisia tekstej\u00e4 omaehtoisen lukuharrastuksen tukemiseksi.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Lassi Katila (lasvilka) on 2018-01-04 16:41:39.642210. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-04T16:41:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801041064.pdf: 260093 bytes, checksum: 9daf8034ffef4d8d9995179be140c1cb (MD5)\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: c9541a069907d338c1f0d2ab0e7e897e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-04T16:41:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801041064.pdf: 260093 bytes, checksum: 9daf8034ffef4d8d9995179be140c1cb (MD5)\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: c9541a069907d338c1f0d2ab0e7e897e (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (50 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ik\u00e4\u00e4n", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801041064", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-04T16:41:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syntym\u00e4aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56599
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:14Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a6f3f946-1d02-4036-8a80-dbaa53124b68\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801041064.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Katila, Lassi Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään lukusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito sukupuolierot syntymäaika
title Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään
title_full Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään
title_fullStr Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään
title_full_unstemmed Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään
title_short Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään
title_sort lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään
title_txtP Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään
topic lukusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito sukupuolierot syntymäaika
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education lukusujuvuus lukutaito sukupuolierot syntymäaika
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56599 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801041064
work_keys_str_mv AT katilalassi lukusujuvuudenkehittymisenyhteyssukupuoleenjakronologiseenikään