Unity-pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie-kehittäjän näkökulmasta

Tässä tutkielmassa tarkastellaan Unity-pelimoottoria aloittelevan indiekehittäjän näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään, miksi Unity on niin suosittu aloittelevien indie-kehittäjien käytössä ja mitkä sen ominaisuudet tukevat heitä. Aluksi esitellään Unitya yleisesti. Sen jälkeen esitetään lähdekirj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sinkkonen, Saska
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56591
_version_ 1828193214430969856
author Sinkkonen, Saska
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sinkkonen, Saska Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sinkkonen, Saska Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sinkkonen, Saska
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan Unity-pelimoottoria aloittelevan indiekehittäjän näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään, miksi Unity on niin suosittu aloittelevien indie-kehittäjien käytössä ja mitkä sen ominaisuudet tukevat heitä. Aluksi esitellään Unitya yleisesti. Sen jälkeen esitetään lähdekirjallisuuden pohjalta tärkeimmät kriteerit pelimoottorin valinnassa ja pohditaan, mitkä niistä ovat olennaisimpia tutkielman näkökulman kannalta. Unitya arvioidaan näillä kriteereillä ja saadaan selville, että erityisesti sen yhteisö, tutoriaalit ja hinta ovat tärkeitä syitä sen suosiolle aloittevien indie-kehittäjien käytössä. This thesis reviews the Unity-game engine from the perspective of a beginner indie developer. The aim is to find out, why Unity is so popular with beginner indie developers and which features support them. First Unity is introduced generally. After that the most important criteria for selecting a game engine are presented and whether or not they are relevant from this thesis’ perspective is discussed. Unity is evaluated with these criteria and it is found that especially the community, tutorials and price are important reasons for Unity’s popularity in beginner indie developer community.
first_indexed 2024-09-11T08:51:54Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00f6nk\u00f6l\u00e4, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sinkkonen, Saska", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-01-03T22:50:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-01-03T22:50:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56591", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan Unity-pelimoottoria aloittelevan indiekehitt\u00e4j\u00e4n\nn\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, miksi Unity on niin suosittu aloittelevien\nindie-kehitt\u00e4jien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja mitk\u00e4 sen ominaisuudet tukevat heit\u00e4. Aluksi\nesitell\u00e4\u00e4n Unitya yleisesti. Sen j\u00e4lkeen esitet\u00e4\u00e4n l\u00e4hdekirjallisuuden pohjalta t\u00e4rkeimm\u00e4t\nkriteerit pelimoottorin valinnassa ja pohditaan, mitk\u00e4 niist\u00e4 ovat olennaisimpia\ntutkielman n\u00e4k\u00f6kulman kannalta. Unitya arvioidaan n\u00e4ill\u00e4 kriteereill\u00e4 ja saadaan\nselville, ett\u00e4 erityisesti sen yhteis\u00f6, tutoriaalit ja hinta ovat t\u00e4rkeit\u00e4 syit\u00e4 sen\nsuosiolle aloittevien indie-kehitt\u00e4jien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis reviews the Unity-game engine from the perspective of a beginner\nindie developer. The aim is to find out, why Unity is so popular with beginner\nindie developers and which features support them. First Unity is introduced generally.\nAfter that the most important criteria for selecting a game engine are presented\nand whether or not they are relevant from this thesis\u2019 perspective is discussed.\nUnity is evaluated with these criteria and it is found that especially the community,\ntutorials and price are important reasons for Unity\u2019s popularity in beginner indie\ndeveloper community.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saska Sinkkonen (saansink) on 2018-01-03 22:50:13.883969. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-01-03T22:50:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801041046.pdf: 318528 bytes, checksum: 8986fac1a65f04b2489e399e61e1ee31 (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 11f26cbc531ab57a7fedd562cdac1fd0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-01-03T22:50:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201801041046.pdf: 318528 bytes, checksum: 8986fac1a65f04b2489e399e61e1ee31 (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 11f26cbc531ab57a7fedd562cdac1fd0 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Unity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelimoottorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Unity-pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie-kehitt\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201801041046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-01-03T22:50:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56591
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:22Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1f2a69aa-ffc1-4301-8ec4-f0cfae5342df\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201801041046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sinkkonen, Saska Unity-pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie-kehittäjän näkökulmasta Unity pelimoottorit Tietotekniikka
title Unity-pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie-kehittäjän näkökulmasta
title_full Unity-pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie-kehittäjän näkökulmasta
title_fullStr Unity-pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie-kehittäjän näkökulmasta Unity-pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie-kehittäjän näkökulmasta
title_full_unstemmed Unity-pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie-kehittäjän näkökulmasta Unity-pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie-kehittäjän näkökulmasta
title_short Unity-pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie-kehittäjän näkökulmasta
title_sort unity pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie kehittäjän näkökulmasta
title_txtP Unity-pelimoottorin tarkastelu aloittelevan indie-kehittäjän näkökulmasta
topic Unity pelimoottorit Tietotekniikka
topic_facet Tietotekniikka Unity pelimoottorit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56591 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801041046
work_keys_str_mv AT sinkkonensaska unitypelimoottorintarkastelualoittelevanindiekehittäjännäkökulmasta