Ystävää kaivataan! yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa

Varhaiskasvatusikäisistä lapsista 10–12 prosenttia on yksinäisiä (Neitola 2011, Revon 2013, 143 mukaan). Lastenkirjallisuus voi auttaa vaikeiden tunteiden tai tilanteiden käsittelyssä tarjoten vertaistukea ja ratkaisumalleja (Mustola 2014, 186). Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, ku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppänen, Maisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56559
_version_ 1826225715072204800
author Seppänen, Maisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Seppänen, Maisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Seppänen, Maisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Seppänen, Maisa
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatusikäisistä lapsista 10–12 prosenttia on yksinäisiä (Neitola 2011, Revon 2013, 143 mukaan). Lastenkirjallisuus voi auttaa vaikeiden tunteiden tai tilanteiden käsittelyssä tarjoten vertaistukea ja ratkaisumalleja (Mustola 2014, 186). Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, kuinka suomalaisissa lasten kuvakirjoissa käsitellään yksinäisyyttä, sekä millaisia pedagogisia käsityksiä niihin sisältyy. Aihetta lähestyttiin kasvatustieteen näkökulmasta nähden lasten kuvakirjat yhtenä sosiaalisten ja tunnetaitojen opettamisen työvälineenä. Tutkimusaineisto koostui viidestä yksinäisyyttä käsittelevästä suomalaisesta lasten kuvakirjasta vuosilta 2006–2014. Kuvakirjojen analyysi toteutettiin kaksivaiheisena. Sen ensimmäisessä vaiheessa analysoitiin kuvakirjojen kuvat semioottiseen teoriaan pohjaten, toinen vaihe sisälsi sekä kuvien tulkinnan että kuvakirjojen tekstin sisällönanalyysin. Yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa osoittautui varsin realistiseksi. Yksinäisyys kuvattiin negatiivisena olotilana, joka sisälsi emotionaalisen, sosiaalisen ja fyysisen kokemustason. Kuvituksen kautta yksinäisyyttä ilmaistiin joko yksiselitteisesti tai vertauskuvallisesti erilaisin symbolein. Yksinäisyyden taustatekijät liittyivät persoonallisuus- ja sosiaalisiin tekijöihin sekä negatiivisiin kokemuksiin, ja ratkaisuun tarvittiin sekä yksinäisen että muiden henkilöiden panosta. Kuvakirjoihin sisältyneet pedagogiset käsitykset koskivat ihmissuhteita tai elämää yleisemmin, ja moni niistä oli yksinäisyystutkimuksen valossa varsin relevantteja. Jatkossa tarvitaan kuitenkin tutkimusta myös lapsinäkökulmasta, kuten lasten tulkintoja kuvakirjojen kuvituksesta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuorisalo, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4nen, Maisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-30T18:30:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-30T18:30:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809649", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56559", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatusik\u00e4isist\u00e4 lapsista 10\u201312 prosenttia on yksin\u00e4isi\u00e4 (Neitola 2011,\r\nRevon 2013, 143 mukaan). Lastenkirjallisuus voi auttaa vaikeiden tunteiden tai\r\ntilanteiden k\u00e4sittelyss\u00e4 tarjoten vertaistukea ja ratkaisumalleja (Mustola 2014,\r\n186). T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, kuinka suomalaisissa lasten\r\nkuvakirjoissa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yksin\u00e4isyytt\u00e4, sek\u00e4 millaisia pedagogisia k\u00e4sityksi\u00e4\r\nniihin sis\u00e4ltyy. Aihetta l\u00e4hestyttiin kasvatustieteen n\u00e4k\u00f6kulmasta n\u00e4hden lasten\r\nkuvakirjat yhten\u00e4 sosiaalisten ja tunnetaitojen opettamisen ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4.\r\nTutkimusaineisto koostui viidest\u00e4 yksin\u00e4isyytt\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4st\u00e4 suomalaisesta\r\nlasten kuvakirjasta vuosilta 2006\u20132014. Kuvakirjojen analyysi toteutettiin\r\nkaksivaiheisena. Sen ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa analysoitiin kuvakirjojen kuvat\r\nsemioottiseen teoriaan pohjaten, toinen vaihe sis\u00e4lsi sek\u00e4 kuvien tulkinnan ett\u00e4\r\nkuvakirjojen tekstin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin.\r\nYksin\u00e4isyyden k\u00e4sittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa osoittautui varsin\r\nrealistiseksi. Yksin\u00e4isyys kuvattiin negatiivisena olotilana, joka sis\u00e4lsi emotionaalisen,\r\nsosiaalisen ja fyysisen kokemustason. Kuvituksen kautta yksin\u00e4isyytt\u00e4\r\nilmaistiin joko yksiselitteisesti tai vertauskuvallisesti erilaisin symbolein.\r\nYksin\u00e4isyyden taustatekij\u00e4t liittyiv\u00e4t persoonallisuus- ja sosiaalisiin tekij\u00f6ihin\r\nsek\u00e4 negatiivisiin kokemuksiin, ja ratkaisuun tarvittiin sek\u00e4 yksin\u00e4isen ett\u00e4\r\nmuiden henkil\u00f6iden panosta. Kuvakirjoihin sis\u00e4ltyneet pedagogiset k\u00e4sitykset\r\nkoskivat ihmissuhteita tai el\u00e4m\u00e4\u00e4 yleisemmin, ja moni niist\u00e4 oli yksin\u00e4isyystutkimuksen\r\nvalossa varsin relevantteja. Jatkossa tarvitaan kuitenkin tutkimusta\r\nmy\u00f6s lapsin\u00e4k\u00f6kulmasta, kuten lasten tulkintoja kuvakirjojen kuvituksesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maisa Sepp\u00e4nen (mahesepp) on 2017-12-30 18:30:37.256908. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-30T18:30:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712304902.pdf: 1033567 bytes, checksum: bd02aa84f38860950459633bac65cb65 (MD5)\r\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 3334d5e6bbedc33adf70986a996d8800 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-30T18:30:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712304902.pdf: 1033567 bytes, checksum: bd02aa84f38860950459633bac65cb65 (MD5)\r\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 3334d5e6bbedc33adf70986a996d8800 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksin\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten yksin\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten kuvakirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lastenkirjallisuudentutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnekasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yst\u00e4v\u00e4\u00e4 kaivataan! : yksin\u00e4isyyden k\u00e4sittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Yksin\u00e4isyyden k\u00e4sittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712304902", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-30T18:30:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksin\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvakirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuudentutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56559
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/caa604fd-cd71-40a5-b45b-052704f9d4fb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712304902.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppänen, Maisa Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa yksinäisyys lasten yksinäisyys varhaiskasvatus lasten kuvakirjat lastenkirjallisuudentutkimus tunnekasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) lastenkirjallisuus kuvakirjat kirjallisuudentutkimus
title Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
title_alt Yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
title_full Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
title_fullStr Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
title_full_unstemmed Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
title_short Ystävää kaivataan!
title_sort ystävää kaivataan yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
title_sub yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
title_txtP Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
topic yksinäisyys lasten yksinäisyys varhaiskasvatus lasten kuvakirjat lastenkirjallisuudentutkimus tunnekasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) lastenkirjallisuus kuvakirjat kirjallisuudentutkimus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kirjallisuudentutkimus kuvakirjat lapset (ikäryhmät) lasten kuvakirjat lasten yksinäisyys lastenkirjallisuudentutkimus lastenkirjallisuus tunnekasvatus varhaiskasvatus yksinäisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56559 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712304902
work_keys_str_mv AT seppänenmaisa ystävääkaivataanyksinäisyydenkäsittelysuomalaisissalastenkuvakirjoissa