Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia peruskouluikäisten lasten kausaaliattribuutiot eli syyselitykset tyypillisesti ovat koulusuoriutumiseen liittyvissä onnistumis- ja epäonnistumistilanteissa esiopetuksen syksystä yhdeksännen luokan kevääseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lasten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tarpila, Riikka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56524
_version_ 1826225684710686720
author Tarpila, Riikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tarpila, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tarpila, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tarpila, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia peruskouluikäisten lasten kausaaliattribuutiot eli syyselitykset tyypillisesti ovat koulusuoriutumiseen liittyvissä onnistumis- ja epäonnistumistilanteissa esiopetuksen syksystä yhdeksännen luokan kevääseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lasten käyttämien tyypillisimpien kausaaliattribuutioiden muutosta peruskoulun aikana sekä sitä, onko attribuutioiden käytössä eroa tyttöjen ja poikien välillä. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Koulutaidot ja motivaatio -pitkittäistutkimusta, joka tunnetaan myös nimellä Jyväskylä Entrance into Primary School eli JEPS-tutkimushanke. Tutkimukseen osallistui alun perin yhteensä 207 esiopetusikäistä lasta (111 poikaa ja 96 tyttöä) Muuramen, Korpilahden, Jyväskylän maalaiskunnan ja Jyväskylän alueelta. Lasten koulutaitoja ja motivaatiota tutkittiin yksilö- ja ryhmätesteillä sekä lasten yksilöhaastatteluilla koulun tiloissa esiopetusvuoden, ensimmäisen ja toisen kouluvuoden syksyllä ja keväällä, sekä neljännen, seitsemännen ja yhdeksännen kouluvuoden keväällä. Tulokset osoittivat, että lasten tyypillisimpänä koulusuoriutumiseen liittyvänä kausaaliattribuutiona ensimmäisestä luokasta yhdeksänteen luokkaan oli yritys niin onnistumis- kuin epäonnistumistilanteissa. Ainoastaan esiopetuksessa ja kouluun siirryttäessä lapset selittivät tyypillisimmin kyvyllä/kyvyn puutteella suoriutumistaan. Tehtävän helppoudella/vaikeudella selittäminen väheni esikoulussa sekä kouluun siirryttäessä. Kouluun siirryttäessä myös kyvyllä/kyvyn puutteella selittäminen väheni ja yrityksellä/yrityksen puutteella selittäminen lisääntyi. Toisen ja neljännen luokan välillä sekä kyvyllä/kyvyn puutteella että yrityksellä selittämisessä tapahtui vähenemistä. Apu-attribuution käyttö väheni asteittain esi- ja alakoulun aikana. Yläkouluikäisten attribuutioissa ei tässä tutkimuksessa havaittu muutoksia. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin joitakin sukupuolieroja lasten kausaaliattribuutioiden käytössä. Pojilla tyypillisempää oli tehtävä-attribuution käyttö esikoulussa sekä onnistumisen selittäminen kyvyllä ensimmäisen luokan lopussa. Tytöillä puolestaan yrityksellä onnistumisen selittäminen oli yleisempää kuin pojilla ensimmäisellä ja toisella luokalla. Yläkoulussa pojat selittivät onnistumistaan matematiikassa tyttöjä useammin kyvyllä ja epäonnistumistaan useammin yrityksen puutteella. Äidinkielessä tytöt puolestaan selittivät yrityksen puutteella epäonnistumistaan useammin kuin pojat.
first_indexed 2023-03-22T09:58:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tarpila, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-21T12:55:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-21T12:55:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809867", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56524", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia peruskouluik\u00e4isten lasten kausaaliattribuutiot eli syyselitykset tyypillisesti ovat koulusuoriutumiseen liittyviss\u00e4 onnistumis- ja ep\u00e4onnistumistilanteissa esiopetuksen syksyst\u00e4 yhdeks\u00e4nnen luokan kev\u00e4\u00e4seen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin lasten k\u00e4ytt\u00e4mien tyypillisimpien kausaaliattribuutioiden muutosta peruskoulun aikana sek\u00e4 sit\u00e4, onko attribuutioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 eroa tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Koulutaidot ja motivaatio -pitkitt\u00e4istutkimusta, joka tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4 Entrance into Primary School eli JEPS-tutkimushanke. Tutkimukseen osallistui alun perin yhteens\u00e4 207 esiopetusik\u00e4ist\u00e4 lasta (111 poikaa ja 96 tytt\u00f6\u00e4) Muuramen, Korpilahden, Jyv\u00e4skyl\u00e4n maalaiskunnan ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueelta. Lasten koulutaitoja ja motivaatiota tutkittiin yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4testeill\u00e4 sek\u00e4 lasten yksil\u00f6haastatteluilla koulun tiloissa esiopetusvuoden, ensimm\u00e4isen ja toisen kouluvuoden syksyll\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4, sek\u00e4 nelj\u00e4nnen, seitsem\u00e4nnen ja yhdeks\u00e4nnen kouluvuoden kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 lasten tyypillisimp\u00e4n\u00e4 koulusuoriutumiseen liittyv\u00e4n\u00e4 kausaaliattribuutiona ensimm\u00e4isest\u00e4 luokasta yhdeks\u00e4nteen luokkaan oli yritys niin onnistumis- kuin ep\u00e4onnistumistilanteissa. Ainoastaan esiopetuksessa ja kouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4 lapset selittiv\u00e4t tyypillisimmin kyvyll\u00e4/kyvyn puutteella suoriutumistaan. Teht\u00e4v\u00e4n helppoudella/vaikeudella selitt\u00e4minen v\u00e4heni esikoulussa sek\u00e4 kouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4. Kouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4 my\u00f6s kyvyll\u00e4/kyvyn puutteella selitt\u00e4minen v\u00e4heni ja yrityksell\u00e4/yrityksen puutteella selitt\u00e4minen lis\u00e4\u00e4ntyi. Toisen ja nelj\u00e4nnen luokan v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 kyvyll\u00e4/kyvyn puutteella ett\u00e4 yrityksell\u00e4 selitt\u00e4misess\u00e4 tapahtui v\u00e4henemist\u00e4. Apu-attribuution k\u00e4ytt\u00f6 v\u00e4heni asteittain esi- ja alakoulun aikana. Yl\u00e4kouluik\u00e4isten attribuutioissa ei t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa havaittu muutoksia. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin joitakin sukupuolieroja lasten kausaaliattribuutioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Pojilla tyypillisemp\u00e4\u00e4 oli teht\u00e4v\u00e4-attribuution k\u00e4ytt\u00f6 esikoulussa sek\u00e4 onnistumisen selitt\u00e4minen kyvyll\u00e4 ensimm\u00e4isen luokan lopussa. Tyt\u00f6ill\u00e4 puolestaan yrityksell\u00e4 onnistumisen selitt\u00e4minen oli yleisemp\u00e4\u00e4 kuin pojilla ensimm\u00e4isell\u00e4 ja toisella luokalla. Yl\u00e4koulussa pojat selittiv\u00e4t onnistumistaan matematiikassa tytt\u00f6j\u00e4 useammin kyvyll\u00e4 ja ep\u00e4onnistumistaan useammin yrityksen puutteella. \u00c4idinkieless\u00e4 tyt\u00f6t puolestaan selittiv\u00e4t yrityksen puutteella ep\u00e4onnistumistaan useammin kuin pojat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riikka Tarpila (rievtarp) on 2017-12-21 12:55:23.822662. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-21T12:55:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201712214852.pdf: 410116 bytes, checksum: 369fde696b9a2bf822f974d418a7130a (MD5)\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 9bcf54560b25cb33e67981389e00395f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-21T12:55:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201712214852.pdf: 410116 bytes, checksum: 369fde696b9a2bf822f974d418a7130a (MD5)\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 9bcf54560b25cb33e67981389e00395f (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (38 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kausaaliattribuutiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusuoriutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "onnistumistilanteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ep\u00e4onnistumistilanteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712214852", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-21T12:55:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suoriutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "onnistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ep\u00e4onnistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56524
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b4d2a65c-d40a-41a0-b17b-b6ddb4765cd9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712214852.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tarpila, Riikka Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa kausaaliattribuutiot lapset peruskoulu koulusuoriutuminen onnistumistilanteet epäonnistumistilanteet Psykologia Psychology 202 lapset (ikäryhmät) suoriutuminen onnistuminen epäonnistuminen
title Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa
title_full Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa
title_fullStr Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa
title_full_unstemmed Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa
title_short Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa
title_sort lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa
title_txtP Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa
topic kausaaliattribuutiot lapset peruskoulu koulusuoriutuminen onnistumistilanteet epäonnistumistilanteet Psykologia Psychology 202 lapset (ikäryhmät) suoriutuminen onnistuminen epäonnistuminen
topic_facet 202 Psychology Psykologia epäonnistuminen epäonnistumistilanteet kausaaliattribuutiot koulusuoriutuminen lapset lapset (ikäryhmät) onnistuminen onnistumistilanteet peruskoulu suoriutuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56524 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712214852
work_keys_str_mv AT tarpilariikka lastenkoulusuoriutumistaankoskevatkausaaliattribuutiotperuskoulussa