Kehittämistutkimus TVT:n tehokas integrointi matematiikan digitaaliseen ylioppilaskokeeseen valmistautumisessa

Nykyään tieto- ja viestintäteknologialla (TVT) on yhä suurempi rooli suomalaisessa perusopetuksessa sekä lukiokoulutuksessa. Erilaiset laitteet ja sovellukset ovat tuoneet myös uusia mahdollisuuksia erityisesti matematiikan opetukseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on TVT:n...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huttunen, Jesse
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56475
Description
Summary:Nykyään tieto- ja viestintäteknologialla (TVT) on yhä suurempi rooli suomalaisessa perusopetuksessa sekä lukiokoulutuksessa. Erilaiset laitteet ja sovellukset ovat tuoneet myös uusia mahdollisuuksia erityisesti matematiikan opetukseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on TVT:n käytön nykytila matematiikan opetuksessa sekä mitkä asiat ohjaavat matematiikan digitaalista ylioppilaskoetta ja millainen kokeesta on tulossa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa kehitysehdotuksia matematiikan digitaaliseen ylioppilaskokeeseen sekä siihen, miten TVT:a voitaisiin tehokkaasti integroida matematiikan opetuksessa. Tutkimus toteutetaan kehittämistutkimuksena, jossa ongelma-analyysin pohjalta tarkoituksena on luoda kehittämistuotos, jota koulut ja opettajat voivat tulevaisuudessa käyttää hyödyksi. Nowadays information and communication technology (ICT) has an increasing role in the Finnish primary school and upper secondary school education. Various devices and applications have also brought new oppurtunities particularly in the teaching of mathematics. The purpose of this thesis is to find out what is the current state of ICT use in mathematics teaching and what are the things that regulate the digital matriculation exam of mathematics and how is the exam going to be. The aim of the thesis is to produce development suggestions for digital matriculation exam of mathematics and how to effectively integrate ICT into mathematics teaching. The research is carried out as a design-based research where based on a problem analysis the purpose is to create an output that schools and teachers can utilize in the future.