Opetuskielen vaihtuessa ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin

Tutkin maisterintutkielmassani, millaisia kokemuksia opiskelijoilla ja heidän äidinkielen opettajallaan on ruotsinkielisen koulutaustan vaikutuksesta opiskelijoiden lukio-opintoihin ja toisaalta myös kieli-identiteettiin. Aihetta ei ole aiemmin tutkittu opiskelijoiden kokemusten näkökulmasta. Maah...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Timonen, Annika
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56474
_version_ 1826225772464963584
author Timonen, Annika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Timonen, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Timonen, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Timonen, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tutkin maisterintutkielmassani, millaisia kokemuksia opiskelijoilla ja heidän äidinkielen opettajallaan on ruotsinkielisen koulutaustan vaikutuksesta opiskelijoiden lukio-opintoihin ja toisaalta myös kieli-identiteettiin. Aihetta ei ole aiemmin tutkittu opiskelijoiden kokemusten näkökulmasta. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kielen oppimista ja kieli-identiteettiä on tutkinut esimerkiksi Hanna Haapanen (2014). Heini Lehtonen (2015) puolestaan on tutkinut maahanmuuttajanuorten kielivalintoja yhteisön osallisuuden rakentajana. Toteutin monimenetelmäisen tapaustutkimuksen, jonka osallistujina on erään suomenkielisen lukion opiskelijoita, jotka ovat käyneet ruotsinkielisen peruskoulun tai osallistuneet kielikylpyopetukseen. Lisäksi haastattelin opiskelijoiden äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaa sekä kyseisen lukion kahta alumnia. Hyödynsin tutkimuksessa sosiokulttuurista ja sosiolingvististä teoriaa. Kertomusten ja identiteetin tutkimiseen käytin narratiivista analyysia (ks. DeFina 2003). DeFinan mukaan kertomuksen ja identiteetin suhteessa on havaittavissa kolme tasoa: kulttuurisidonnainen identiteetti, sosiaalisia rooleja ilmentävä identiteetti sekä identiteetti, jota ilmennetään elein ja neuvotteluin yhteisön jäseneksi kuulumisesta. Kaikki näitä tasoja löytyi myös osallistujien kertomuksista. Haastattelutulosten tutkimisessa hyödynsin myös aineistolähtöistä sisällönanalyysia (esim. Tuomi & Sarajärvi 2002). Tutkimukseen osallistuneet alumnit kokivat, ettei heidän kieli-identiteettinsä rakentumista juuri tuettu lukioopinnoissa eivätkä he osanneet sitä silloin vielä vaatiakaan. Lukiossa opiskelevat osallistujat kokivat, että heidän kieli-identiteettinsä rakentumista on tuettu lukio-opinnoissa riittävästi. Heillä on kaikilla ollut haasteita kirjoitetun asiatyylin hallinnassa, mutta he ovat saaneet opettajalta tukea kehittyäkseen paremmiksi kirjoittajiksi. Kaikkien osallistujien vahvuutena olivat sekä opettajan että opiskelijoiden mielestä suulliset valmiudet. He käyttivät eri kieliä rohkeasti eri yhteyksissä ja puhuivat mielellään myös niitä kieliä, joihin heillä ei ollut omistajuutta. Osallistujat käyttivät kielenvalinnan strategioinaan kieleilyä, koodinvaihtoa ja kielenylitystä. Osa strategioista oli ti etoisia, osa tiedostamattomia. Kielenvalinnat tehtiin pääasiassa sosiaalisin tai tilanteisin perustein, mutta mukana kertomuksissa oli myös alueellisen vaihtelun (Mielikäinen & Palander 2014) perusteluja. Tutkimuksessa kävi ilmi, etteivät osallistujat välttämättä identifioidu kaksikielisiksi, vaikka heillä olisi laaja kielirepertuaari. Koulun tukea tärkeämmäksi tekijäksi kieli-identiteetin rakentumisessa kaikki osallistujat mainitsivat koulun ulkopuoliset yhteisöt. Ne osallistujat, jotka eivät kokeneet kuuluvansa kaksikielisiin yhteisöihin, eivät identifioineet itseänsä kovin vahvasti kaksikielisiksi. Vastaavasti ne, jotka kokivat olevansa osa kaksikielistä yhteisöä, pitivät itseään vahvasti kaksikielisinä. Tärkeintä oppimisen ja kieli-identiteetin suhteen on tutkimukseni mukaan ympäröivän yhteisön tuki niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin.
first_indexed 2023-03-22T10:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustonen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Timonen, Annika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-20T18:14:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-20T18:14:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809842", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56474", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin maisterintutkielmassani, millaisia kokemuksia opiskelijoilla ja heid\u00e4n \u00e4idinkielen opettajallaan on ruotsinkielisen\r\nkoulutaustan vaikutuksesta opiskelijoiden lukio-opintoihin ja toisaalta my\u00f6s kieli-identiteettiin. Aihetta ei\r\nole aiemmin tutkittu opiskelijoiden kokemusten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kielen\r\noppimista ja kieli-identiteetti\u00e4 on tutkinut esimerkiksi Hanna Haapanen (2014). Heini Lehtonen (2015) puolestaan\r\non tutkinut maahanmuuttajanuorten kielivalintoja yhteis\u00f6n osallisuuden rakentajana.\r\nToteutin monimenetelm\u00e4isen tapaustutkimuksen, jonka osallistujina on er\u00e4\u00e4n suomenkielisen lukion opiskelijoita,\r\njotka ovat k\u00e4yneet ruotsinkielisen peruskoulun tai osallistuneet kielikylpyopetukseen. Lis\u00e4ksi haastattelin\r\nopiskelijoiden \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajaa sek\u00e4 kyseisen lukion kahta alumnia. Hy\u00f6dynsin tutkimuksessa\r\nsosiokulttuurista ja sosiolingvistist\u00e4 teoriaa. Kertomusten ja identiteetin tutkimiseen k\u00e4ytin narratiivista analyysia\r\n(ks. DeFina 2003). DeFinan mukaan kertomuksen ja identiteetin suhteessa on havaittavissa kolme tasoa: kulttuurisidonnainen\r\nidentiteetti, sosiaalisia rooleja ilment\u00e4v\u00e4 identiteetti sek\u00e4 identiteetti, jota ilmennet\u00e4\u00e4n elein ja neuvotteluin\r\nyhteis\u00f6n j\u00e4seneksi kuulumisesta. Kaikki n\u00e4it\u00e4 tasoja l\u00f6ytyi my\u00f6s osallistujien kertomuksista. Haastattelutulosten\r\ntutkimisessa hy\u00f6dynsin my\u00f6s aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia (esim. Tuomi & Saraj\u00e4rvi 2002).\r\n Tutkimukseen osallistuneet alumnit kokivat, ettei heid\u00e4n kieli-identiteettins\u00e4 rakentumista juuri tuettu lukioopinnoissa\r\neiv\u00e4tk\u00e4 he osanneet sit\u00e4 silloin viel\u00e4 vaatiakaan. Lukiossa opiskelevat osallistujat kokivat, ett\u00e4 heid\u00e4n\r\nkieli-identiteettins\u00e4 rakentumista on tuettu lukio-opinnoissa riitt\u00e4v\u00e4sti. Heill\u00e4 on kaikilla ollut haasteita kirjoitetun\r\nasiatyylin hallinnassa, mutta he ovat saaneet opettajalta tukea kehitty\u00e4kseen paremmiksi kirjoittajiksi. Kaikkien\r\nosallistujien vahvuutena olivat sek\u00e4 opettajan ett\u00e4 opiskelijoiden mielest\u00e4 suulliset valmiudet. He k\u00e4yttiv\u00e4t eri kieli\u00e4\r\nrohkeasti eri yhteyksiss\u00e4 ja puhuivat mielell\u00e4\u00e4n my\u00f6s niit\u00e4 kieli\u00e4, joihin heill\u00e4 ei ollut omistajuutta. Osallistujat\r\nk\u00e4yttiv\u00e4t kielenvalinnan strategioinaan kieleily\u00e4, koodinvaihtoa ja kielenylityst\u00e4. Osa strategioista oli ti etoisia, osa\r\ntiedostamattomia. Kielenvalinnat tehtiin p\u00e4\u00e4asiassa sosiaalisin tai tilanteisin perustein, mutta mukana kertomuksissa\r\noli my\u00f6s alueellisen vaihtelun (Mielik\u00e4inen & Palander 2014) perusteluja.\r\n Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, etteiv\u00e4t osallistujat v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 identifioidu kaksikielisiksi, vaikka heill\u00e4 olisi laaja\r\nkielirepertuaari. Koulun tukea t\u00e4rke\u00e4mm\u00e4ksi tekij\u00e4ksi kieli-identiteetin rakentumisessa kaikki osallistujat mainitsivat\r\nkoulun ulkopuoliset yhteis\u00f6t. Ne osallistujat, jotka eiv\u00e4t kokeneet kuuluvansa kaksikielisiin yhteis\u00f6ihin, eiv\u00e4t\r\nidentifioineet itse\u00e4ns\u00e4 kovin vahvasti kaksikielisiksi. Vastaavasti ne, jotka kokivat olevansa osa kaksikielist\u00e4 yhteis\u00f6\u00e4,\r\npitiv\u00e4t itse\u00e4\u00e4n vahvasti kaksikielisin\u00e4. T\u00e4rkeint\u00e4 oppimisen ja kieli-identiteetin suhteen on tutkimukseni mukaan\r\nymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4n yhteis\u00f6n tuki niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annika Timonen (leantimo) on 2017-12-20 18:14:02.534896. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-20T18:14:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712204833.pdf: 1004097 bytes, checksum: ffc03e67d5f1d00d7655b8ab771b6003 (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: f12dbb5c94de5ff9561856f27a5972be (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-20T18:14:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712204833.pdf: 1004097 bytes, checksum: ffc03e67d5f1d00d7655b8ab771b6003 (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: f12dbb5c94de5ff9561856f27a5972be (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kaksikielisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikielisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielikylpy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koodinvaihto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieleily", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenyli-tys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiolingvistiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapaustutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opetuskielen vaihtuessa : ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712204833", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-20T18:14:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikylpy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koodinvaihto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiolingvistiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56474
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1d53115e-0ebf-40b4-959c-a07bc977a4f8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712204833.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Timonen, Annika Opetuskielen vaihtuessa : ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin Kaksikielisyys monikielisyys kielellinen identiteetti kielikylpy kielen oppiminen koodinvaihto kieleily kielenyli-tys sosiolingvistiikka tapaustutkimus Suomen kieli Finnish Tapaustutkimus 309 kaksikielisyys
title Opetuskielen vaihtuessa : ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin
title_alt Ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin
title_full Opetuskielen vaihtuessa : ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin
title_fullStr Opetuskielen vaihtuessa : ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin Opetuskielen vaihtuessa : ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin
title_full_unstemmed Opetuskielen vaihtuessa : ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin Opetuskielen vaihtuessa : ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin
title_short Opetuskielen vaihtuessa
title_sort opetuskielen vaihtuessa ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli identiteetin rakentumiseen ja lukio opintoihin
title_sub ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin
title_txtP Opetuskielen vaihtuessa : ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin
topic Kaksikielisyys monikielisyys kielellinen identiteetti kielikylpy kielen oppiminen koodinvaihto kieleily kielenyli-tys sosiolingvistiikka tapaustutkimus Suomen kieli Finnish Tapaustutkimus 309 kaksikielisyys
topic_facet 309 Finnish Kaksikielisyys Suomen kieli Tapaustutkimus kaksikielisyys kieleily kielellinen identiteetti kielen oppiminen kielenyli-tys kielikylpy koodinvaihto monikielisyys sosiolingvistiikka tapaustutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56474 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712204833
work_keys_str_mv AT timonenannika opetuskielenvaihtuessaruotsinkielisenperusopetustaustanvaikutuskieliidentiteetinra