Tekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä

Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelejä voidaan hyödyntää tekoälyjen kehityksessä. Tavoitteena löytää informaatioita siitä, että onko pelejä pelaavien tekoälyjen tekniikat ja menetelmät hyödyllisiä siirryttäessä reaalimaailman tekoälysovelluksiin. Täyden informaation peleissä tekoälyt ov...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uimonen, Veli-Kalle
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56465
_version_ 1826225803345526784
author Uimonen, Veli-Kalle
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Uimonen, Veli-Kalle Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Uimonen, Veli-Kalle Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Uimonen, Veli-Kalle
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelejä voidaan hyödyntää tekoälyjen kehityksessä. Tavoitteena löytää informaatioita siitä, että onko pelejä pelaavien tekoälyjen tekniikat ja menetelmät hyödyllisiä siirryttäessä reaalimaailman tekoälysovelluksiin. Täyden informaation peleissä tekoälyt ovat jo päihittäneet pelien ammattilaiset, mutta epätäydellisen informaation pelejen tuomat inhimilliset haasteet, kuten riskianalysointi, reagointi ja vastustajien tunteminen, ovat tuoneet haasteen tekoälyjen suunnittelussa tämänkaltaisissa peleissä. Pelejen tuoma hyöty tekoälykehityksessä on huomattu olevan suuri ja niiden odotetaan auttavan myös inhimillisyyden kehittämisessä tekoälyille. The goal of this thesis is to find out how games can influence the development of artificial intelligence. The aim is to determine if the methods used in games can inspire changes to real-world applications. In perfect information games the gameplay of artificial intelligence has surpassed professional human players but the challenges of imperfect information games, such as risk analysis, reactions, and knowledge of the opponent, have brought challenges in the development of artificial intelligence in such games. Games have been found out to be a good platform for artificial intelligence development and are expected to help with developing human-like behaviour.
first_indexed 2017-12-20T21:46:55Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00f6nk\u00f6l\u00e4, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uimonen, Veli-Kalle", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-20T13:26:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-20T13:26:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56465", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten pelej\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 teko\u00e4lyjen kehityksess\u00e4. Tavoitteena l\u00f6yt\u00e4\u00e4 informaatioita siit\u00e4, ett\u00e4 onko pelej\u00e4 pelaavien teko\u00e4lyjen tekniikat ja menetelm\u00e4t hy\u00f6dyllisi\u00e4 siirrytt\u00e4ess\u00e4 reaalimaailman teko\u00e4lysovelluksiin. T\u00e4yden informaation peleiss\u00e4 teko\u00e4lyt ovat jo p\u00e4ihitt\u00e4neet pelien ammattilaiset, mutta ep\u00e4t\u00e4ydellisen informaation pelejen tuomat inhimilliset haasteet, kuten riskianalysointi, reagointi ja vastustajien tunteminen, ovat tuoneet haasteen teko\u00e4lyjen suunnittelussa t\u00e4m\u00e4nkaltaisissa peleiss\u00e4. Pelejen tuoma hy\u00f6ty teko\u00e4lykehityksess\u00e4 on huomattu olevan suuri ja niiden odotetaan auttavan my\u00f6s inhimillisyyden kehitt\u00e4misess\u00e4 teko\u00e4lyille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The goal of this thesis is to find out how games can influence the development of artificial intelligence. The aim is to determine if the methods used in games can inspire changes to real-world applications. In perfect information games the gameplay of artificial intelligence has surpassed professional human players but the challenges of imperfect information games, such as risk analysis, reactions, and knowledge of the opponent, have brought challenges in the development of artificial intelligence in such games. Games have been found out to be a good platform for artificial intelligence development and are expected to help with developing human-like behaviour.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veli-Kalle Uimonen (vemauimo) on 2017-12-20 13:26:30.746949. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-20T13:26:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201712204821.pdf: 150409 bytes, checksum: d7fba973bb7ef290de6ce18fa2b16735 (MD5)\nlicense.html: 4798 bytes, checksum: f36f68e033d81fbdf52797ad1b18a8bf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-20T13:26:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201712204821.pdf: 150409 bytes, checksum: d7fba973bb7ef290de6ce18fa2b16735 (MD5)\nlicense.html: 4798 bytes, checksum: f36f68e033d81fbdf52797ad1b18a8bf (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lyn kehitt\u00e4minen hy\u00f6dynt\u00e4en pelej\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712204821", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-20T13:26:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56465
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a7b7a68d-c51a-4b89-a023-33c8c4bbe8a4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712204821.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uimonen, Veli-Kalle Tekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä tekoäly pelit kehittäminen Tietotekniikka
title Tekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä
title_full Tekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä
title_fullStr Tekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä Tekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä
title_full_unstemmed Tekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä Tekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä
title_short Tekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä
title_sort tekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä
title_txtP Tekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä
topic tekoäly pelit kehittäminen Tietotekniikka
topic_facet Tietotekniikka kehittäminen pelit tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56465 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712204821
work_keys_str_mv AT uimonenvelikalle tekoälynkehittäminenhyödyntäenpelejä