Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa

Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista opetusta ja ohjausta avoimissa oppimistiloissa toteutetaan. Avoimilla oppimistiloilla tarkoitettiin tässä tutkimuksessa monimuotoisia ja muunneltavia oppimistiloja, joissa toimi yhdessä oppimistilassa kaksi perusopetusryhmää. Kiinnostuksen kohteena oli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kärnä, Hanna-Kaisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56463
_version_ 1828193102229143552
author Kärnä, Hanna-Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kärnä, Hanna-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kärnä, Hanna-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kärnä, Hanna-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista opetusta ja ohjausta avoimissa oppimistiloissa toteutetaan. Avoimilla oppimistiloilla tarkoitettiin tässä tutkimuksessa monimuotoisia ja muunneltavia oppimistiloja, joissa toimi yhdessä oppimistilassa kaksi perusopetusryhmää. Kiinnostuksen kohteena olivat erityisesti oppilaiden itseohjautuvan oppimisen ja työskentelyn piirteet ja opettajan tuki sekä tilanteet, joissa oppilaat työskentelivät itsenäisesti ja tilanteet, joissa oppilaat pyysivät apua oppimistilan aikuisilta. Opettajien haastattelujen kautta tutkimuksessa tarkasteltiin myös opetuksen ja ohjauksen käytäntöjen taustalla olevia pedagogisia näkemyksiä sekä periaatteita. Tutkimusaineisto kerättiin videoimalla yhden alakoulun kahden avoimen oppimistilan oppitunteja yhteensä kuutena eri päivänä ja haastattelemalla oppimistilojen opettajat. Videonauhoituksista valit- tiin aineiston lopulliseen analyysiin kuusi oppituntia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 4 opettajaa, 2 koulunkäynninohjaajaa ja 105 oppilasta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulokset osoittivat, että avoimissa oppimistiloissa työskentelevien opettajien pedagogisten periaatteiden keskiössä olivat oppilaiden aktiivinen toimijuus ja itseohjautuva oppiminen. Opetuksessa toteutuksessa opettajat hyödynsivät ilmiöpohjaisen ja tutkivan oppimisen menetelmiä. Työskentelytapoina oppimistiloissa käytettiin yksilöllistä, yhteisöllistä sekä opettajajohtoista työskentelyä. Tuloksista ilmeni, että opettajat olivat avoimiin oppimistiloihin siirtyessä kehittäneet omaa opetustoimintaansa vähentämällä opettajajohtoista opetusta ja lisäämällä oppilaiden itseohjautuvaa oppimista edistäviä työtapoja. Tulokset osoittivat, että oppilaiden itseohjautuvan oppimisen taitojen kehittymistä opettajat tukivat antamalla oppilaille vastuuta oppimistilan hyödyntämisestä ja työskentelytapojen valinnasta sekä mahdollistamalla oppimistilanteissa yhteisöllisen oppimisen. Oppimistilanteissa opettajat tukivat oppilaita, kun oppilaat ilmaisivat avuntarvetta, neuvomalla oppilaita johdattelevasti sekä ohjaamalla oppilaiden työskentelyä tarpeen mukaan myös ilman avunpyyntöjä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:02Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rn\u00e4, Hanna-Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-20T12:46:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-20T12:46:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809992", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56463", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista opetusta ja ohjausta avoimissa oppimistiloissa toteutetaan. Avoimilla oppimistiloilla tarkoitettiin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa monimuotoisia ja muunneltavia oppimistiloja, joissa toimi yhdess\u00e4 oppimistilassa kaksi perusopetusryhm\u00e4\u00e4. Kiinnostuksen kohteena olivat erityisesti oppilaiden itseohjautuvan oppimisen ja ty\u00f6skentelyn piirteet ja opettajan tuki sek\u00e4 tilanteet, joissa oppilaat ty\u00f6skenteliv\u00e4t itsen\u00e4isesti ja tilanteet, joissa oppilaat pyysiv\u00e4t apua oppimistilan aikuisilta. Opettajien haastattelujen kautta tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s opetuksen ja ohjauksen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen taustalla olevia pedagogisia n\u00e4kemyksi\u00e4 sek\u00e4 periaatteita. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin videoimalla yhden alakoulun kahden avoimen oppimistilan oppitunteja yhteens\u00e4 kuutena eri p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 ja haastattelemalla oppimistilojen opettajat. Videonauhoituksista valit- tiin aineiston lopulliseen analyysiin kuusi oppituntia. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 4 opettajaa, 2 koulunk\u00e4ynninohjaajaa ja 105 oppilasta. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 avoimissa oppimistiloissa ty\u00f6skentelevien opettajien pedagogisten periaatteiden keski\u00f6ss\u00e4 olivat oppilaiden aktiivinen toimijuus ja itseohjautuva oppiminen. Opetuksessa toteutuksessa opettajat hy\u00f6dynsiv\u00e4t ilmi\u00f6pohjaisen ja tutkivan oppimisen menetelmi\u00e4. Ty\u00f6skentelytapoina oppimistiloissa k\u00e4ytettiin yksil\u00f6llist\u00e4, yhteis\u00f6llist\u00e4 sek\u00e4 opettajajohtoista ty\u00f6skentely\u00e4. Tuloksista ilmeni, ett\u00e4 opettajat olivat avoimiin oppimistiloihin siirtyess\u00e4 kehitt\u00e4neet omaa opetustoimintaansa v\u00e4hent\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opettajajohtoista opetusta ja lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 oppilaiden itseohjautuvaa oppimista edist\u00e4vi\u00e4 ty\u00f6tapoja. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaiden itseohjautuvan oppimisen taitojen kehittymist\u00e4 opettajat tukivat antamalla oppilaille vastuuta oppimistilan hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 ja ty\u00f6skentelytapojen valinnasta sek\u00e4 mahdollistamalla oppimistilanteissa yhteis\u00f6llisen oppimisen. Oppimistilanteissa opettajat tukivat oppilaita, kun oppilaat ilmaisivat avuntarvetta, neuvomalla oppilaita johdattelevasti sek\u00e4 ohjaamalla oppilaiden ty\u00f6skentely\u00e4 tarpeen mukaan my\u00f6s ilman avunpyynt\u00f6j\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna-Kaisa K\u00e4rn\u00e4 (hakarna) on 2017-12-20 12:46:42.410871. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-20T12:46:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712204814.pdf: 870415 bytes, checksum: 386314a41861255463f67e225fcfb5de (MD5)\r\nlicense.html: 1194 bytes, checksum: c72f7bd549233d1bede8958a0ee3c0d5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-20T12:46:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712204814.pdf: 870415 bytes, checksum: 386314a41861255463f67e225fcfb5de (MD5)\r\nlicense.html: 1194 bytes, checksum: c72f7bd549233d1bede8958a0ee3c0d5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (81 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avoin oppimistila", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjausk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itseohjautuva oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opetuksen ja ohjauksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712204814", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-20T12:46:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "avoimuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monimuoto-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56463
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:01Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärnä, Hanna-Kaisa Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa avoin oppimistila ohjauskäytännöt itseohjautuva oppiminen tukeminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Sisällönanalyysi 103 oppiminen alakoulu oppimisympäristö avoimuus ohjaus opetusmenetelmät itseohjautuvuus monimuoto-opetus
title Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
title_full Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
title_fullStr Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
title_full_unstemmed Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
title_short Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
title_sort opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
title_txtP Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
topic avoin oppimistila ohjauskäytännöt itseohjautuva oppiminen tukeminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Sisällönanalyysi 103 oppiminen alakoulu oppimisympäristö avoimuus ohjaus opetusmenetelmät itseohjautuvuus monimuoto-opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Sisällönanalyysi Teacher Education alakoulu avoimuus avoin oppimistila itseohjautuva oppiminen itseohjautuvuus monimuoto-opetus ohjaus ohjauskäytännöt opetusmenetelmät oppiminen oppimisympäristö tukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56463 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712204814
work_keys_str_mv AT kärnähannakaisa opetuksenjaohjauksenkäytännötjaoppilaidenitseohjautuvanoppimisentukeminenavoimis