Yhteenveto: | Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista opetusta ja ohjausta avoimissa oppimistiloissa toteutetaan. Avoimilla oppimistiloilla tarkoitettiin tässä tutkimuksessa monimuotoisia ja muunneltavia oppimistiloja, joissa toimi yhdessä oppimistilassa kaksi perusopetusryhmää. Kiinnostuksen kohteena olivat erityisesti oppilaiden itseohjautuvan oppimisen ja työskentelyn piirteet ja opettajan tuki sekä tilanteet, joissa oppilaat työskentelivät itsenäisesti ja tilanteet, joissa oppilaat pyysivät apua oppimistilan aikuisilta. Opettajien haastattelujen kautta tutkimuksessa tarkasteltiin myös opetuksen ja ohjauksen käytäntöjen taustalla olevia pedagogisia näkemyksiä sekä periaatteita. Tutkimusaineisto kerättiin videoimalla yhden alakoulun kahden avoimen oppimistilan oppitunteja yhteensä kuutena eri päivänä ja haastattelemalla oppimistilojen opettajat. Videonauhoituksista valit- tiin aineiston lopulliseen analyysiin kuusi oppituntia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 4 opettajaa, 2 koulunkäynninohjaajaa ja 105 oppilasta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että avoimissa oppimistiloissa työskentelevien opettajien pedagogisten periaatteiden keskiössä olivat oppilaiden aktiivinen toimijuus ja itseohjautuva oppiminen. Opetuksessa toteutuksessa opettajat hyödynsivät ilmiöpohjaisen ja tutkivan oppimisen menetelmiä. Työskentelytapoina oppimistiloissa käytettiin yksilöllistä, yhteisöllistä sekä opettajajohtoista työskentelyä. Tuloksista ilmeni, että opettajat olivat avoimiin oppimistiloihin siirtyessä kehittäneet omaa opetustoimintaansa vähentämällä opettajajohtoista opetusta ja lisäämällä oppilaiden itseohjautuvaa oppimista edistäviä työtapoja. Tulokset osoittivat, että oppilaiden itseohjautuvan oppimisen taitojen kehittymistä opettajat tukivat antamalla oppilaille vastuuta oppimistilan hyödyntämisestä ja työskentelytapojen valinnasta sekä mahdollistamalla oppimistilanteissa yhteisöllisen oppimisen. Oppimistilanteissa opettajat tukivat oppilaita, kun oppilaat ilmaisivat avuntarvetta, neuvomalla oppilaita johdattelevasti sekä ohjaamalla oppilaiden työskentelyä tarpeen mukaan myös ilman avunpyyntöjä.
|