Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen

Tutkielmassa selvitettiin, miten oppilaan toverisuosio, prososiaalisuus ja käyttäytyminen ovat yhteydessä opettaja-oppilassuhteen lämpimyyteen ja ristiriitaisuuteen 6. luokalla. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä opettaja- oppilassuhteeseen sekä missä määrin oppilaan sukupuoli, tove...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kinnunen, Kerttu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56442
_version_ 1826225698550841344
author Kinnunen, Kerttu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kinnunen, Kerttu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kinnunen, Kerttu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kinnunen, Kerttu
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa selvitettiin, miten oppilaan toverisuosio, prososiaalisuus ja käyttäytyminen ovat yhteydessä opettaja-oppilassuhteen lämpimyyteen ja ristiriitaisuuteen 6. luokalla. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä opettaja- oppilassuhteeseen sekä missä määrin oppilaan sukupuoli, toverisuosio sekä prososiaalisuus ja käyttäytyminen selittävät opettaja-oppilassuhteen lämpimyyttä ja ristiriitaisuutta. Tutkimusaineisto koostui Alkuportaat- seurantatutkimuksen oppilaiden (n = 177) ja heidän opettajiensa kyselyistä. Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysia, t-testiä sekä hierarkkista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että opettajat kokivat suhteensa poikiin ristiriitaisempana kuin tyttöihin. Toverisuosio oli kielteisesti yhteydessä opettaja- oppilassuhteen lämpimyyteen ja toveritorjunta oli yhteydessä suhteen ristiriitaisuuteen. Opettaja-oppilassuhteen lämpimyyttä selitti voimakkaimmin prososiaalisuus, kun taas suhteen ristiriitaisuutta selittivät käytöshäiriöt. Oppilaan sosiaaliseen käyttäytymiseen liittyvien muuttujien ja opettaja-oppilassuhteen ristiriitaisuuden välinen yhteys sekä selitysaste (45 %) olivat korkeampia verrattuna suhteen lämpimyyteen (24 %). Ristiriitaisen opettaja-oppilassuhteen ongelmallisuuden takia, tulisi kannustavan ja lämpimän opettaja-oppilassuhteen muodostamiseen kiinnittää enemmän huomiota opettajan koulutuksessa ja opettajan työssä, esimerkiksi järjestämällä aikaa oppilaiden yksilölliseen kohtaamiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnunen, Kerttu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-19T14:32:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-19T14:32:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809838", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56442", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa selvitettiin, miten oppilaan toverisuosio, prososiaalisuus ja ka\u0308ytta\u0308ytyminen ovat yhteydessa\u0308 opettaja-oppilassuhteen la\u0308mpimyyteen ja ristiriitaisuuteen 6. luokalla. Lisa\u0308ksi tarkasteltiin sukupuolen yhteytta\u0308 opettaja- oppilassuhteeseen seka\u0308 missa\u0308 ma\u0308a\u0308rin oppilaan sukupuoli, toverisuosio seka\u0308 prososiaalisuus ja ka\u0308ytta\u0308ytyminen selitta\u0308va\u0308t opettaja-oppilassuhteen la\u0308mpimyytta\u0308 ja ristiriitaisuutta. Tutkimusaineisto koostui Alkuportaat- seurantatutkimuksen oppilaiden (n = 177) ja heida\u0308n opettajiensa kyselyista\u0308. Analyysimenetelmina\u0308 ka\u0308ytettiin korrelaatioanalyysia, t-testia\u0308 seka\u0308 hierarkkista regressioanalyysia.\n Tulokset osoittivat, etta\u0308 opettajat kokivat suhteensa poikiin ristiriitaisempana kuin tytto\u0308ihin. Toverisuosio oli kielteisesti yhteydessa\u0308 opettaja- oppilassuhteen la\u0308mpimyyteen ja toveritorjunta oli yhteydessa\u0308 suhteen ristiriitaisuuteen. Opettaja-oppilassuhteen la\u0308mpimyytta\u0308 selitti voimakkaimmin prososiaalisuus, kun taas suhteen ristiriitaisuutta selittiva\u0308t ka\u0308yto\u0308sha\u0308irio\u0308t. Oppilaan sosiaaliseen ka\u0308ytta\u0308ytymiseen liittyvien muuttujien ja opettaja-oppilassuhteen ristiriitaisuuden va\u0308linen yhteys seka\u0308 selitysaste (45 %) olivat korkeampia verrattuna suhteen la\u0308mpimyyteen (24 %). Ristiriitaisen opettaja-oppilassuhteen ongelmallisuuden takia, tulisi kannustavan ja la\u0308mpima\u0308n opettaja-oppilassuhteen muodostamiseen kiinnitta\u0308a\u0308 enemma\u0308n huomiota opettajan koulutuksessa ja opettajan tyo\u0308ssa\u0308, esimerkiksi ja\u0308rjesta\u0308ma\u0308lla\u0308 aikaa oppilaiden yksilo\u0308lliseen kohtaamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kerttu Kinnunen (keevkinn) on 2017-12-19 14:32:30.958993. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-19T14:32:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201712194795.pdf: 328754 bytes, checksum: 7314cd11608d27a1aabbde7f9f3e3db5 (MD5)\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 9627db948d48a076b7b6d2f066462c1b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-19T14:32:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201712194795.pdf: 328754 bytes, checksum: 7314cd11608d27a1aabbde7f9f3e3db5 (MD5)\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 9627db948d48a076b7b6d2f066462c1b (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (53 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toverisuosio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prososiaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712194795", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-19T14:32:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prososiaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suosio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56442
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/27616d2d-d44d-4e8b-909e-6f32ec944240\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712194795.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kinnunen, Kerttu Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen opettaja-oppilassuhde toverisuosio prososiaalisuus käyttäytyminen alakoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 suosio sosiaaliset suhteet ystävät
title Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen
title_full Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen
title_fullStr Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen
title_full_unstemmed Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen
title_short Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen
title_sort oppilaan toverisuosion prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja oppilassuhteeseen
title_txtP Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen
topic opettaja-oppilassuhde toverisuosio prososiaalisuus käyttäytyminen alakoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 suosio sosiaaliset suhteet ystävät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu käyttäytyminen opettaja-oppilassuhde prososiaalisuus sosiaaliset suhteet suosio toverisuosio ystävät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56442 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712194795
work_keys_str_mv AT kinnunenkerttu oppilaantoverisuosionprososiaalisuudenjakäyttäytymisenyhteysopettajaoppilassuhtee