Summary: | Tutkielmassa selvitettiin, miten oppilaan toverisuosio, prososiaalisuus ja käyttäytyminen ovat yhteydessä opettaja-oppilassuhteen lämpimyyteen ja ristiriitaisuuteen 6. luokalla. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä opettaja- oppilassuhteeseen sekä missä määrin oppilaan sukupuoli, toverisuosio sekä prososiaalisuus ja käyttäytyminen selittävät opettaja-oppilassuhteen lämpimyyttä ja ristiriitaisuutta. Tutkimusaineisto koostui Alkuportaat- seurantatutkimuksen oppilaiden (n = 177) ja heidän opettajiensa kyselyistä. Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysia, t-testiä sekä hierarkkista regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat, että opettajat kokivat suhteensa poikiin ristiriitaisempana kuin tyttöihin. Toverisuosio oli kielteisesti yhteydessä opettaja- oppilassuhteen lämpimyyteen ja toveritorjunta oli yhteydessä suhteen ristiriitaisuuteen. Opettaja-oppilassuhteen lämpimyyttä selitti voimakkaimmin prososiaalisuus, kun taas suhteen ristiriitaisuutta selittivät käytöshäiriöt. Oppilaan sosiaaliseen käyttäytymiseen liittyvien muuttujien ja opettaja-oppilassuhteen ristiriitaisuuden välinen yhteys sekä selitysaste (45 %) olivat korkeampia verrattuna suhteen lämpimyyteen (24 %). Ristiriitaisen opettaja-oppilassuhteen ongelmallisuuden takia, tulisi kannustavan ja lämpimän opettaja-oppilassuhteen muodostamiseen kiinnittää enemmän huomiota opettajan koulutuksessa ja opettajan työssä, esimerkiksi järjestämällä aikaa oppilaiden yksilölliseen kohtaamiseen.
|