Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista

TIIVISTELMÄ Soiro, N. 2017. Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma, 79 sivua, 1 liite. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla pitkään opettaneiden naisopettajien kokemuksia omasta auktoriteetist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Soiro, Netta
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56438
_version_ 1826225763584573440
author Soiro, Netta
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Soiro, Netta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Soiro, Netta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Soiro, Netta
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Soiro, N. 2017. Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma, 79 sivua, 1 liite. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla pitkään opettaneiden naisopettajien kokemuksia omasta auktoriteetistaan, mahdollisista muutoksista niissä vuosikymmenien aikana ja auktoriteettiin vaikuttaneista tekijöistä. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusmetodia. Aineisto koostui kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka toteutettiin 2010. Valikoin tutkimukseeni kaksi erittäin kokenutta naisopettajaa, joilla koin olevan vahva auktoriteetti. Ensimmäinen haastateltavani oli toiminut yläasteella ja lukiossa liikunnanopettajana yli kolmekymmentä vuotta. Hän menehtyi pro gradu -työn aikana vaikeaan sairauteen. Toinen haastatelluista on toiminut yli kaksikymmentä vuotta alakoulun luokanopettajana sekä toimi haastatteluhetkellä myös rehtorina. Opettajan tehtäviin kuuluu pääasiallisesti opetus, mutta myös kasvatus. Kasvatuksen painotus vähenee, mitä vanhempien oppilaiden kanssa ollaan tekemisissä. Auktoriteetin muodostuminen tukeutuu opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Vuorovaikutus oppilaan kanssa luo perustan toimivalle kommunikaatiolle. Lisäksi on tärkeää osoittaa olevansa oikeuden- ja johdonmukainen, sekä periksiantamaton siten, ettei sovituista säännöistä poiketa. Opettajan on muistettava silti, ettei luo sääntöjä liikaa, koska liian monesta säännöstä kiinnipitäminen on mahdotonta. Oman käyttäytymisen lisäksi tietoon perustuva auktoriteetti eli aineenhallinta on merkittävä tekijä oppilaiden kunnioituksen saamisessa. Moni opettaja kaipaa auktoriteettiin valmentamista oman opettajakoulutuksensa aikana. Auktoriteetin muuttumista opetusurien aikana sekä koettiin että ei koettu. Yhtäältä huonosti käyttäytyviä lapsia on aina ollut, mutta ajan myötä muoto on muuttunut. Toisaalta muutos on ollut hyvin selvä ja opettajille voidaan esimerkiksi haistatella nykyään helposti. Vanhempien mielenkiinto opettajan työtä kohtaan on lisääntynyt merkittävästi. Yhteistyö kodin kanssa pitää molemmat tahot ajan tasalla oppilaan menestyksestä koulussa ja tukee yhteistä kasvatuslinjaa. Samalla vanhemmat ovat nykyään herkempiä kritisoimaan opettajan toimintaa ja siten lisäävät opettajan työtä. Kodin kasvatuksen merkitys koettiin erittäin tärkeänä. Jos lapset eivät kunnioita aikuisia kotona, eivät he sitä tee myöskään koulussa. Yhteiskunnan odotuksilla ja ajan hengellä koettiin olevan myös vaikutusta koulumaailmaan. Vanhemmat elävät nykyään enemmän itseään ajatellen, mikä on pois lapsen turvallisesta ja välittävästä kasvatusympäristöstä. Työelämänvaatimukset vievät vanhempien voimavaroja ja samalla asettavat kouluille entistä enemmän odotusarvoja. Asiasanat: auktoriteetti, auktoriteettisuhde, kasvatus, vuorovaikutus, vuorovaikutustaidot, koulu ABSTRACT Soiro Netta (2017). Two teachers’ experiences of their authority. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis in Sports Pedagogy, 79 pp., 1 appendix. The objective of the study was to examine the experiences of two experienced female teacher about their authority, possible changes in it and overall the factors that influence their authority. The study was made as a qualitative study and there was used a hermeneutic phenomenological approach. The material consisted of two theme interviews which were carried out 2010. I chose to have two highly experienced female teachers, whom I considered having a strong authority. The first teacher had been as a sports teacher on upper secondary school and high school for more than 30 years. Unfortunately she died on a serious disease during my study. The other teacher had been as an elementary teacher for over 20 years, partially as a principle. Teachers’ work consists mainly teaching and but also upbringing. The emphasis of upbringing decreases the older pupils get. The base of teacher’s authority is the interaction between teacher and pupil. An interaction with a pupil gives a ground for a functional communication. In addition it is highly important to show consistency, justice and relentlessness. Simultaneously the teacher should not create too many rules, for controlling those rules is impossible. An authority based on the teacher’s knowledge and skills is also a significant factor in getting pupil’s respect. Many teachers would hope to have a better education concerning authority already during their teacher studies. Changes in authority during careers was both experienced and not experienced. On one side there has always been badly behaving children, but along time the form of misbehavior has changed. On the other hand the change has been very radical and it is very common to course at a teacher. Parents’ interest on teacher’s work has increased significantly. Collaboration helps to keep both institutes on real time with the pupil’s school success and supports the task of common upbringing. Still, due to this interaction parents are also disturbingly active in criticizing teacher’s work. This adds the stress teacher has to deal. The role of parenting was experienced very important. If children will not respect adults at home, they will not respect them at school either. The expectations of the society has its own impact on the school world. Parents live nowadays more to themselves and this deteriorates children’s safe and caring upbringing climate. Also the economical standards require more time from the parents and give pressure to schools. Keywords: authority, education, interaction, interaction skills, upbringing, school
first_indexed 2023-03-22T09:58:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liukkonen, Jarmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Soiro, Netta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-19T12:49:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-19T12:49:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809880", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56438", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\n\nSoiro, N. 2017. Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013 tutkielma, 79 sivua, 1 liite. \nTutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla pitk\u00e4\u00e4n opettaneiden naisopettajien kokemuksia omasta auktoriteetistaan, mahdollisista muutoksista niiss\u00e4 vuosikymmenien aikana ja auktoriteettiin vaikuttaneista tekij\u00f6ist\u00e4. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusmetodia. Aineisto koostui kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka toteutettiin 2010. Valikoin tutkimukseeni kaksi eritt\u00e4in kokenutta naisopettajaa, joilla koin olevan vahva auktoriteetti. Ensimm\u00e4inen haastateltavani oli toiminut yl\u00e4asteella ja lukiossa liikunnanopettajana yli kolmekymment\u00e4 vuotta. H\u00e4n menehtyi pro gradu -ty\u00f6n aikana vaikeaan sairauteen. Toinen haastatelluista on toiminut yli kaksikymment\u00e4 vuotta alakoulun luokanopettajana sek\u00e4 toimi haastatteluhetkell\u00e4 my\u00f6s rehtorina. \nOpettajan teht\u00e4viin kuuluu p\u00e4\u00e4asiallisesti opetus, mutta my\u00f6s kasvatus. Kasvatuksen painotus v\u00e4henee, mit\u00e4 vanhempien oppilaiden kanssa ollaan tekemisiss\u00e4. Auktoriteetin muodostuminen tukeutuu opettajan ja oppilaan v\u00e4liseen vuorovaikutussuhteeseen. Vuorovaikutus oppilaan kanssa luo perustan toimivalle kommunikaatiolle. Lis\u00e4ksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 osoittaa olevansa oikeuden- ja johdonmukainen, sek\u00e4 periksiantamaton siten, ettei sovituista s\u00e4\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 poiketa. Opettajan on muistettava silti, ettei luo s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 liikaa, koska liian monesta s\u00e4\u00e4nn\u00f6st\u00e4 kiinnipit\u00e4minen on mahdotonta. Oman k\u00e4ytt\u00e4ytymisen lis\u00e4ksi tietoon perustuva auktoriteetti eli aineenhallinta on merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 oppilaiden kunnioituksen saamisessa. Moni opettaja kaipaa auktoriteettiin valmentamista oman opettajakoulutuksensa aikana. \nAuktoriteetin muuttumista opetusurien aikana sek\u00e4 koettiin ett\u00e4 ei koettu. Yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 huonosti k\u00e4ytt\u00e4ytyvi\u00e4 lapsia on aina ollut, mutta ajan my\u00f6t\u00e4 muoto on muuttunut. Toisaalta muutos on ollut hyvin selv\u00e4 ja opettajille voidaan esimerkiksi haistatella nyky\u00e4\u00e4n helposti. Vanhempien mielenkiinto opettajan ty\u00f6t\u00e4 kohtaan on lis\u00e4\u00e4ntynyt merkitt\u00e4v\u00e4sti. Yhteisty\u00f6 kodin kanssa pit\u00e4\u00e4 molemmat tahot ajan tasalla oppilaan menestyksest\u00e4 koulussa ja tukee yhteist\u00e4 kasvatuslinjaa. Samalla vanhemmat ovat nyky\u00e4\u00e4n herkempi\u00e4 kritisoimaan opettajan toimintaa ja siten lis\u00e4\u00e4v\u00e4t opettajan ty\u00f6t\u00e4. Kodin kasvatuksen merkitys koettiin eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Jos lapset eiv\u00e4t kunnioita aikuisia kotona, eiv\u00e4t he sit\u00e4 tee my\u00f6sk\u00e4\u00e4n koulussa. Yhteiskunnan odotuksilla ja ajan hengell\u00e4 koettiin olevan my\u00f6s vaikutusta koulumaailmaan. Vanhemmat el\u00e4v\u00e4t nyky\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n itse\u00e4\u00e4n ajatellen, mik\u00e4 on pois lapsen turvallisesta ja v\u00e4litt\u00e4v\u00e4st\u00e4 kasvatusymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4nvaatimukset viev\u00e4t vanhempien voimavaroja ja samalla asettavat kouluille entist\u00e4 enemm\u00e4n odotusarvoja.\n\nAsiasanat: auktoriteetti, auktoriteettisuhde, kasvatus, vuorovaikutus, vuorovaikutustaidot, koulu", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\n\nSoiro Netta (2017). Two teachers\u2019 experiences of their authority. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s thesis in Sports Pedagogy, 79 pp., 1 appendix.\n\nThe objective of the study was to examine the experiences of two experienced female teacher about their authority, possible changes in it and overall the factors that influence their authority. The study was made as a qualitative study and there was used a hermeneutic phenomenological approach. The material consisted of two theme interviews which were carried out 2010. I chose to have two highly experienced female teachers, whom I considered having a strong authority. The first teacher had been as a sports teacher on upper secondary school and high school for more than 30 years. Unfortunately she died on a serious disease during my study. The other teacher had been as an elementary teacher for over 20 years, partially as a principle. \nTeachers\u2019 work consists mainly teaching and but also upbringing. The emphasis of upbringing decreases the older pupils get. The base of teacher\u2019s authority is the interaction between teacher and pupil. An interaction with a pupil gives a ground for a functional communication. In addition it is highly important to show consistency, justice and relentlessness. Simultaneously the teacher should not create too many rules, for controlling those rules is impossible. An authority based on the teacher\u2019s knowledge and skills is also a significant factor in getting pupil\u2019s respect. Many teachers would hope to have a better education concerning authority already during their teacher studies. \nChanges in authority during careers was both experienced and not experienced. On one side there has always been badly behaving children, but along time the form of misbehavior has changed. On the other hand the change has been very radical and it is very common to course at a teacher. Parents\u2019 interest on teacher\u2019s work has increased significantly. Collaboration helps to keep both institutes on real time with the pupil\u2019s school success and supports the task of common upbringing. Still, due to this interaction parents are also disturbingly active in criticizing teacher\u2019s work. This adds the stress teacher has to deal. The role of parenting was experienced very important. If children will not respect adults at home, they will not respect them at school either. The expectations of the society has its own impact on the school world. Parents live nowadays more to themselves and this deteriorates children\u2019s safe and caring upbringing climate. Also the economical standards require more time from the parents and give pressure to schools.\n\nKeywords: authority, education, interaction, interaction skills, upbringing, school", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Netta Soiro (njsoiro) on 2017-12-19 12:49:11.861535. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-19T12:49:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201712194779.pdf: 735302 bytes, checksum: b8a4728976f69f3de1996154de352ac1 (MD5)\nlicense.html: 4796 bytes, checksum: 0dd12aa5a794216f227a4706a09d9028 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-19T12:49:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201712194779.pdf: 735302 bytes, checksum: b8a4728976f69f3de1996154de352ac1 (MD5)\nlicense.html: 4796 bytes, checksum: 0dd12aa5a794216f227a4706a09d9028 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (86 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auktoriteettisuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutustaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712194779", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-19T12:49:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56438
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d479ddce-9b56-4117-90a5-99f0a8a0cfe4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712194779.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Soiro, Netta Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista auktoriteetti auktoriteettisuhde kasvatus vuorovaikutus vuorovaikutustaidot koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot
title Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista
title_full Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista
title_fullStr Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista
title_full_unstemmed Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista
title_short Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista
title_sort kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista
title_txtP Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista
topic auktoriteetti auktoriteettisuhde kasvatus vuorovaikutus vuorovaikutustaidot koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education auktoriteetti auktoriteettisuhde kasvatus koulu sosiaaliset taidot vuorovaikutus vuorovaikutustaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56438 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712194779
work_keys_str_mv AT soironetta kahdenopettajankokemuksiaauktoriteetista