"Kouluhyvinvointi on monen tekijän summa" kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista

TIIVISTELMÄ ”KOULUHYVINVOINTI ON MONEN TEKIJÄN SUMMA” Kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista Jaana Ahokas-Heikkinen Sosiaalityön pro gradu –tutkielma Jyväskylän yliopisto Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Ohjaaja: professori, YTT Aila-Leena Matthies Syksy 2017 72 sivua ja 2...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahokas-Heikkinen, Jaana
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56386
_version_ 1826225788406464512
author Ahokas-Heikkinen, Jaana
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahokas-Heikkinen, Jaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahokas-Heikkinen, Jaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahokas-Heikkinen, Jaana
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ ”KOULUHYVINVOINTI ON MONEN TEKIJÄN SUMMA” Kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista Jaana Ahokas-Heikkinen Sosiaalityön pro gradu –tutkielma Jyväskylän yliopisto Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Ohjaaja: professori, YTT Aila-Leena Matthies Syksy 2017 72 sivua ja 2 liitettä _________________________________________________________________________ Suomessa koulussa viihtymättömyys on korostunut ja siksi se on aina ajankohtainen aihe. Työskentelen kouluyhteisössä, joten voin seurata oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointia läheltä. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia käsityksiä kouluyhteisön aikuisilla on oppilaiden kouluhyvinvoinnista ja millaisilla keinoilla hyvinvointia voitaisiin parantaa. Tutkimuksen kohteena on yläkoulu Pohjois-Pohjanmaalta. Tarkoituksena on tarkastella kouluhyvinvointiin vaikuttavia osatekijöitä ja niistä koostuvia hyvinvoinnin ulottuvuuksia. Keskeisenä teoreettisena perustana tutkimuksessa on Janhusen (2013) hyvinvoinnin teoria, joka sisältää oppilaiden näkökulmasta laaditut hyvinvoinnin ulottuvuudet. Tarkoitus on toistaa tutkimus aikuisten näkökulmasta. Tutkimus on sosiaalityön tieteenalaan kuuluva kvalitatiivinen tutkimus ja näkökulma on aikuislähtöinen. Tutkimuksen aineiston muodostaa kouluyhteisön aikuisten kirjoitelmat (n=32). Tutkimuksessa koulun aikuisiin kuuluvat opettajat, opinto-ohjaajat, terveydenhoitajat, kuraattorit ja koulunkäynnin ohjaajat. Kirjoitelmissa vastattiin kysymyksiin, mistä oppilaan hyvinvointi koulussa koostuu ja mistä asioista ja tekijöistä oppilaan hyvinvointi on riippuvainen. Aineisto kerättiin käyttämällä ainekirjoitusmenetelmää ja tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Tulokset esitetään osatekijöiden muodostamina ulottuvuuksina ja tekstiä elävöittämään käytetään suoria lainauksia. Koulun aikuisten näkemyksissä yhteinen tekijä on se, että hyvinvoinnin ulottuvuuksista yhteisöllisyys vaikuttaa eniten oppilaan kouluhyvinvointiin. Hyvinvoinnin osatekijöistä korostuvat sosiaaliset suhteet ja niistä erityisesti oppilaiden keskinäiset suhteet. Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi ja lisä aikaisempaan tutkimukseen on se, että koulun aikuisten näkökulma sisältää käsityksen oppilaan hyvinvoinnin liittymisestä laajempaan kontekstiin kuin pelkästään kouluympäristöön. Janhusen tunnistaman viiden ulottuvuuden lisäksi tästä aikuisia koskevasta aineistosta voitiin tunnistaa kuudes ulottuvuus eli koulun ulkopuoliset kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voi todeta, että koulun aikuisten mielestä oppilaan kouluhyvinvointiin vaikuttavat eniten sosiaaliset suhteet ja koulun ulkopuoliset tekijät. Keskeiseksi osatekijäksi hyvinvoinnin ulottuvuuksissa tulivat vertaissuhteet. Asiasanat: hyvinvoinnin ulottuvuudet, kouluhyvinvointi, koulun aikuiset, vertaissuhteet, yhteisöllisyys Suomessa koulussa viihtymättömyys on korostunut ja siksi se on aina ajankohtainen aihe. Työskentelen kouluyhteisössä, joten voin seurata oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointia läheltä. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia käsityksiä kouluyhteisön aikuisilla on oppilaiden kouluhyvinvoinnista ja millaisilla keinoilla hyvinvointia voitaisiin parantaa. Tutkimuksen kohteena on yläkoulu Pohjois-Pohjanmaalta. Tarkoituksena on tarkastella kouluhyvinvointiin vaikuttavia osatekijöitä ja niistä koostuvia hyvinvoinnin ulottuvuuksia. Keskeisenä teoreettisena perustana tutkimuksessa on Janhusen (2013) hyvinvoinnin teoria, joka sisältää oppilaiden näkökulmasta laaditut hyvinvoinnin ulottuvuudet. Tarkoitus on toistaa tutkimus aikuisten näkökulmasta. Tutkimus on sosiaalityön tieteenalaan kuuluva kvalitatiivinen tutkimus ja näkökulma on aikuislähtöinen. Tutkimuksen aineiston muodostaa kouluyhteisön aikuisten kirjoitelmat (n=32). Tutkimuksessa koulun aikuisiin kuuluvat opettajat, opinto-ohjaajat, terveydenhoitajat, kuraattorit ja koulunkäynnin ohjaajat. Kirjoitelmissa vastattiin kysymyksiin, mistä oppilaan hyvinvointi koulussa koostuu ja mistä asioista ja tekijöistä oppilaan hyvinvointi on riippuvainen. Aineisto kerättiin käyttämällä ainekirjoitusmenetelmää ja tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Tulokset esitetään osatekijöiden muodostamina ulottuvuuksina ja tekstiä elävöittämään käytetään suoria lainauksia. Koulun aikuisten näkemyksissä yhteinen tekijä on se, että hyvinvoinnin ulottuvuuksista yhteisöllisyys vaikuttaa eniten oppilaan kouluhyvinvointiin. Hyvinvoinnin osatekijöistä korostuvat sosiaaliset suhteet ja niistä erityisesti oppilaiden keskinäiset suhteet. Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi ja lisä aikaisempaan tutkimukseen on se, että koulun aikuisten näkökulma sisältää käsityksen oppilaan hyvinvoinnin liittymisestä laajempaan kontekstiin kuin pelkästään kouluympäristöön. Janhusen tunnistaman viiden ulottuvuuden lisäksi tästä aikuisia koskevasta aineistosta voitiin tunnistaa kuudes ulottuvuus eli koulun ulkopuoliset kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voi todeta, että koulun aikuisten mielestä oppilaan kouluhyvinvointiin vaikuttavat eniten sosiaaliset suhteet ja koulun ulkopuoliset tekijät. Keskeiseksi osatekijäksi hyvinvoinnin ulottuvuuksissa tulivat vertaissuhteet.
first_indexed 2024-09-11T08:49:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Matthies Aila-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahokas-Heikkinen, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-18T08:14:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-18T08:14:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809937", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56386", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\u201dKOULUHYVINVOINTI ON MONEN TEKIJ\u00c4N SUMMA\u201d\r\nKouluyhteis\u00f6n aikuisten n\u00e4kemyksi\u00e4 kouluhyvinvoinnista\r\nJaana Ahokas-Heikkinen\r\nSosiaality\u00f6n pro gradu \u2013tutkielma\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto\r\nKokkolan yliopistokeskus Chydenius\r\nOhjaaja: professori, YTT Aila-Leena Matthies\r\nSyksy 2017\r\n72 sivua ja 2 liitett\u00e4\r\n_________________________________________________________________________\r\nSuomessa koulussa viihtym\u00e4tt\u00f6myys on korostunut ja siksi se on aina ajankohtainen aihe. Ty\u00f6skentelen kouluyhteis\u00f6ss\u00e4, joten voin seurata oppilaiden ja koko kouluyhteis\u00f6n hyvinvointia l\u00e4helt\u00e4.\r\nTutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 kouluyhteis\u00f6n aikuisilla on oppilaiden kouluhyvinvoinnista ja millaisilla keinoilla hyvinvointia voitaisiin parantaa. Tutkimuksen kohteena on yl\u00e4koulu Pohjois-Pohjanmaalta. Tarkoituksena on tarkastella kouluhyvinvointiin vaikuttavia osatekij\u00f6it\u00e4 ja niist\u00e4 koostuvia hyvinvoinnin ulottuvuuksia. Keskeisen\u00e4 teoreettisena perustana tutkimuksessa on Janhusen (2013) hyvinvoinnin teoria, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta laaditut hyvinvoinnin ulottuvuudet. Tarkoitus on toistaa tutkimus aikuisten n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nTutkimus on sosiaality\u00f6n tieteenalaan kuuluva kvalitatiivinen tutkimus ja n\u00e4k\u00f6kulma on aikuisl\u00e4ht\u00f6inen. Tutkimuksen aineiston muodostaa kouluyhteis\u00f6n aikuisten kirjoitelmat (n=32). Tutkimuksessa koulun aikuisiin kuuluvat opettajat, opinto-ohjaajat, terveydenhoitajat, kuraattorit ja koulunk\u00e4ynnin ohjaajat. Kirjoitelmissa vastattiin kysymyksiin, mist\u00e4 oppilaan hyvinvointi koulussa koostuu ja mist\u00e4 asioista ja tekij\u00f6ist\u00e4 oppilaan hyvinvointi on riippuvainen. Aineisto ker\u00e4ttiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ainekirjoitusmenetelm\u00e4\u00e4 ja tutkimuksen analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tulokset esitet\u00e4\u00e4n osatekij\u00f6iden muodostamina ulottuvuuksina ja teksti\u00e4 el\u00e4v\u00f6itt\u00e4m\u00e4\u00e4n k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suoria lainauksia.\r\nKoulun aikuisten n\u00e4kemyksiss\u00e4 yhteinen tekij\u00e4 on se, ett\u00e4 hyvinvoinnin ulottuvuuksista yhteis\u00f6llisyys vaikuttaa eniten oppilaan kouluhyvinvointiin. Hyvinvoinnin osatekij\u00f6ist\u00e4 korostuvat sosiaaliset suhteet ja niist\u00e4 erityisesti oppilaiden keskin\u00e4iset suhteet. Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi ja lis\u00e4 aikaisempaan tutkimukseen on se, ett\u00e4 koulun aikuisten n\u00e4k\u00f6kulma sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 k\u00e4sityksen oppilaan hyvinvoinnin liittymisest\u00e4 laajempaan kontekstiin kuin pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Janhusen tunnistaman viiden ulottuvuuden lis\u00e4ksi t\u00e4st\u00e4 aikuisia koskevasta aineistosta voitiin tunnistaa kuudes ulottuvuus eli koulun ulkopuoliset kulttuuriset ja sosiaaliset tekij\u00e4t.\r\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 tutkimuksesta voi todeta, ett\u00e4 koulun aikuisten mielest\u00e4 oppilaan kouluhyvinvointiin vaikuttavat eniten sosiaaliset suhteet ja koulun ulkopuoliset tekij\u00e4t. Keskeiseksi osatekij\u00e4ksi hyvinvoinnin ulottuvuuksissa tulivat vertaissuhteet.\r\nAsiasanat: hyvinvoinnin ulottuvuudet, kouluhyvinvointi, koulun aikuiset, vertaissuhteet, yhteis\u00f6llisyys", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa koulussa viihtym\u00e4tt\u00f6myys on korostunut ja siksi se on aina ajankohtainen aihe.\r\nTy\u00f6skentelen kouluyhteis\u00f6ss\u00e4, joten voin seurata oppilaiden ja koko kouluyhteis\u00f6n\r\nhyvinvointia l\u00e4helt\u00e4.\r\nTutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 kouluyhteis\u00f6n aikuisilla on\r\noppilaiden kouluhyvinvoinnista ja millaisilla keinoilla hyvinvointia voitaisiin parantaa.\r\nTutkimuksen kohteena on yl\u00e4koulu Pohjois-Pohjanmaalta. Tarkoituksena on tarkastella\r\nkouluhyvinvointiin vaikuttavia osatekij\u00f6it\u00e4 ja niist\u00e4 koostuvia hyvinvoinnin ulottuvuuksia.\r\nKeskeisen\u00e4 teoreettisena perustana tutkimuksessa on Janhusen (2013) hyvinvoinnin teoria,\r\njoka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta laaditut hyvinvoinnin ulottuvuudet. Tarkoitus on\r\ntoistaa tutkimus aikuisten n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nTutkimus on sosiaality\u00f6n tieteenalaan kuuluva kvalitatiivinen tutkimus ja n\u00e4k\u00f6kulma on\r\naikuisl\u00e4ht\u00f6inen. Tutkimuksen aineiston muodostaa kouluyhteis\u00f6n aikuisten kirjoitelmat\r\n(n=32). Tutkimuksessa koulun aikuisiin kuuluvat opettajat, opinto-ohjaajat,\r\nterveydenhoitajat, kuraattorit ja koulunk\u00e4ynnin ohjaajat. Kirjoitelmissa vastattiin\r\nkysymyksiin, mist\u00e4 oppilaan hyvinvointi koulussa koostuu ja mist\u00e4 asioista ja tekij\u00f6ist\u00e4\r\noppilaan hyvinvointi on riippuvainen. Aineisto ker\u00e4ttiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4\r\nainekirjoitusmenetelm\u00e4\u00e4 ja tutkimuksen analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\r\nTulokset esitet\u00e4\u00e4n osatekij\u00f6iden muodostamina ulottuvuuksina ja teksti\u00e4 el\u00e4v\u00f6itt\u00e4m\u00e4\u00e4n\r\nk\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suoria lainauksia.\r\nKoulun aikuisten n\u00e4kemyksiss\u00e4 yhteinen tekij\u00e4 on se, ett\u00e4 hyvinvoinnin ulottuvuuksista\r\nyhteis\u00f6llisyys vaikuttaa eniten oppilaan kouluhyvinvointiin. Hyvinvoinnin osatekij\u00f6ist\u00e4\r\nkorostuvat sosiaaliset suhteet ja niist\u00e4 erityisesti oppilaiden keskin\u00e4iset suhteet.\r\nTutkimuksen keskeiseksi tulokseksi ja lis\u00e4 aikaisempaan tutkimukseen on se, ett\u00e4 koulun\r\naikuisten n\u00e4k\u00f6kulma sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 k\u00e4sityksen oppilaan hyvinvoinnin liittymisest\u00e4 laajempaan\r\nkontekstiin kuin pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Janhusen tunnistaman viiden ulottuvuuden\r\nlis\u00e4ksi t\u00e4st\u00e4 aikuisia koskevasta aineistosta voitiin tunnistaa kuudes ulottuvuus eli koulun\r\nulkopuoliset kulttuuriset ja sosiaaliset tekij\u00e4t.\r\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 tutkimuksesta voi todeta, ett\u00e4 koulun aikuisten mielest\u00e4 oppilaan\r\nkouluhyvinvointiin vaikuttavat eniten sosiaaliset suhteet ja koulun ulkopuoliset tekij\u00e4t.\r\nKeskeiseksi osatekij\u00e4ksi hyvinvoinnin ulottuvuuksissa tulivat vertaissuhteet.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jaana Ahokas-Heikkinen (jamaahok) on 2017-12-18 08:14:10.286702. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-18T08:14:10Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712184745.pdf: 1058742 bytes, checksum: f3068fe6408aa385d25fd37420cbfdd0 (MD5)\r\nlicense.html: 4876 bytes, checksum: ef05f4f36dc8cde9df459d7dfad6c206 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-18T08:14:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712184745.pdf: 1058742 bytes, checksum: f3068fe6408aa385d25fd37420cbfdd0 (MD5)\r\nlicense.html: 4876 bytes, checksum: ef05f4f36dc8cde9df459d7dfad6c206 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvoinnin ulottuvuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun aikuiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kouluhyvinvointi on monen tekij\u00e4n summa\" : kouluyhteis\u00f6n aikuisten n\u00e4kemyksi\u00e4 kouluhyvinvoinnista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kouluyhteis\u00f6n aikuisten n\u00e4kemyksi\u00e4 kouluhyvinvoinnista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712184745", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-18T08:14:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56386
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ae6c9aa6-4c44-46ef-881d-e574a97a56da\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712184745.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahokas-Heikkinen, Jaana "Kouluhyvinvointi on monen tekijän summa" : kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista hyvinvoinnin ulottuvuudet kouluhyvinvointi koulun aikuiset vertaissuhteet yhteisöllisyys Sosiaalityö Social Work 210 hyvinvointi koulu aikuiset
title "Kouluhyvinvointi on monen tekijän summa" : kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista
title_alt Kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista
title_full "Kouluhyvinvointi on monen tekijän summa" : kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista
title_fullStr "Kouluhyvinvointi on monen tekijän summa" : kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista "Kouluhyvinvointi on monen tekijän summa" : kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista
title_full_unstemmed "Kouluhyvinvointi on monen tekijän summa" : kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista "Kouluhyvinvointi on monen tekijän summa" : kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista
title_short "Kouluhyvinvointi on monen tekijän summa"
title_sort kouluhyvinvointi on monen tekijän summa kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista
title_sub kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista
title_txtP "Kouluhyvinvointi on monen tekijän summa" : kouluyhteisön aikuisten näkemyksiä kouluhyvinvoinnista
topic hyvinvoinnin ulottuvuudet kouluhyvinvointi koulun aikuiset vertaissuhteet yhteisöllisyys Sosiaalityö Social Work 210 hyvinvointi koulu aikuiset
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö aikuiset hyvinvoinnin ulottuvuudet hyvinvointi koulu kouluhyvinvointi koulun aikuiset vertaissuhteet yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56386 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712184745
work_keys_str_mv AT ahokasheikkinenjaana kouluhyvinvointionmonentekijänsummakouluyhteisönaikuistennäkemyksiäkouluhyv