Säveltämisen opettaminen yläkoulussa

Kandidaatintutkielmassani tutkin säveltämisen opettamista yläkoulussa. Kirjoitan aluksi keskeisistä käsitteistä, säveltämisestä ja sävellyttämisestä. Toiseksi selvitän, mitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) kerrotaan säveltämisen opettamisesta. Tämän jälkeen paneudun itse sä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Manninen, Reetta
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56377
Kuvaus
Yhteenveto:Kandidaatintutkielmassani tutkin säveltämisen opettamista yläkoulussa. Kirjoitan aluksi keskeisistä käsitteistä, säveltämisestä ja sävellyttämisestä. Toiseksi selvitän, mitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) kerrotaan säveltämisen opettamisesta. Tämän jälkeen paneudun itse sävellysprosessiin ja siihen, mitä keinoja musiikinopettajalla on säveltämisen opettamisessa erilaisten oppijoiden kanssa. Käsittelen tutkielmassani myös opettajan eri rooleja, oppimisympäristön tärkeyttä sekä säveltämisen arviointia: miten sitä voi ja pitäisi toteuttaa. Lopuksi pohdin säveltämisen eri hyötyjä ja sitä, miksi kannattaisi säveltää.