Käyttäjäkokemus sosiaalisen median suosittelujärjestelmistä

Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatin tutkielma analysoi suosittelujärjestelmiä, sosiaalista mediaa ja käyttäjäkokemusta tutkimalla suosittelujärjestelmien vaikutuksia käyttäjäkokemukseen sosiaalisessa mediassa sekä näiden sosiaalisuutta. Suosittelujärjestelmät ovat informaatioteknolog...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Palén, Niklas
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56375
_version_ 1826225803868766208
author Palén, Niklas
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Palén, Niklas Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Palén, Niklas Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Palén, Niklas
datasource_str_mv jyx
description Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatin tutkielma analysoi suosittelujärjestelmiä, sosiaalista mediaa ja käyttäjäkokemusta tutkimalla suosittelujärjestelmien vaikutuksia käyttäjäkokemukseen sosiaalisessa mediassa sekä näiden sosiaalisuutta. Suosittelujärjestelmät ovat informaatioteknologiaa ja asiakastietoja yhdisteleviä järjestelmiä, jotka pyrkivät helpottamaan esimerkiksi markkinointia ja myyntiä verkossa suosittelemalla kohteita asiakkaille. Sosiaalisessa mediassa suosittelun kohteena voivat olla käyttäjälle mieluisat ryhmät, sivustot tai henkilöt. Tutkielmassa esitetään suosittelulle neljä eri tyyliä; sisältölähtöinen, yhteistyölähtöinen, sosiaalinen verkostopohjainen sekä hybridi. Sosiaalisessa mediassa luodaan ja ylläpidetään sosiaalisia suhteita ja verkostoja verkkopohjaisessa palvelussa. Sille ominaista on käyttäjien välinen vuorovaikutus ja tietojen jakaminen. Käyttäjäkokemus on käyttäjälle järjestelmän käyttöä ennen, sen aikana ja jälkeen muodostuva kokonaiskuva käyttötilanteesta, eli vuorovaikutuksesta järjestelmän kanssa. Suosittelujärjestelmien käyttäjäkokemukseen vaikuttavat järjestelmän objektiiviset puolet, eli järjestelmä itsessään, sekä subjektiiviset puolet, eli käyttäjän näkemys järjestelmästä, ja se voidaan jakaa järjestelmä-, prosessi- ja tuloslähtöisiin osiin. Käyttäjäkokemus on dynaamista ja riippuvaista käyttäjän ennakkoasenteista sekä mielentilasta, mutta suosittelujärjestelmät voivat itse vaikuttaa niistä muodostuvaan käyttäjäkokemukseen omien kykyjensä avulla. Tutkielmassa esitetään suosittelutyylin ja esillepanon vaikuttavan käyttäjän havaitsemaan laatuun ja kokemaan hyötyyn järjestelmästä. Jokaisen suosittelutyylin huomataan omaavan sosiaalisia piirteitä. Nämä piirteet ja niiden myötä järjestelmän vaikutukset käyttäjäkokemuksen voimistuvat mitä enemmän siirrytään sisältölähtöisestä kohti hybridiä suosittelua. Lopussa huomioidaan ja ehdotetaan mahdollisia suuntia lisä- ja jatkotutkimuksille. Näitä ovat käytännön osalta kyselynä tai muuten toteutettu tutkimus suosittelujärjestelmien käyttäjäkokemuksesta ja teorian puolelta suosittelujärjestelmien tarkempi tarkastelu niin käyttäjäkokemuksen kuin sosiaalisen median osalta. User experience of recommender systems in social media. This Bachelors thesis was done as a literary review and it analyses recommender systems, social media and user experience by studying the effects of recommender systems to user experience in social media as well as their social aspects. Recommender systems are systems that combine information technology and customer data to ease marketing and sales online by recommending products to the client. In social media the recommended product can be a group, page or person of interest to the client. This thesis presents four ways to produce the recommendation; content-based, collaborative, social network-based and hybrid. Social media refers to a web-based service used to create and maintain social relationships and networks. It typically involves interaction and trade between users. User experience is the whole experience the user forms from the interaction before, during and after using a system. In the user experience of recommender systems the experience is affected by the systems objective aspects, i.e. the system itself, and subjective aspects, i.e. the users’ view of the systems, and can be divided into system-, process- and outcome-related parts. User experience is dynamic and dependent on the bias and state of mind of the user but recommender systems can influence this via their own abilities. This thesis claims that the style of recommendation and the presentation of those recommendations have an effect on the perceived quality and usability of the system for the user. It is pointed out that every style of recommendation has social characteristics and that those characteristics and with them the effects on user experience get more noticeable the more the system moves from content based towards hybrid approach. In the end are highlighted and pointed out potential directions for additional and further research. These include in practice a survey or otherwise carried out research on the user experience of recommender systems and in theory a more detailed research on recommender systems in the context both user experience and social media.
first_indexed 2017-12-15T21:50:14Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pal\u00e9n, Niklas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-15T13:28:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-15T13:28:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56375", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatin tutkielma analysoi suositteluj\u00e4rjestelmi\u00e4, sosiaalista mediaa ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta tutkimalla suositteluj\u00e4rjestelmien vaikutuksia k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen sosiaalisessa mediassa sek\u00e4 n\u00e4iden sosiaalisuutta. Suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t ovat informaatioteknologiaa ja asiakastietoja yhdistelevi\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4, jotka pyrkiv\u00e4t helpottamaan esimerkiksi markkinointia ja myynti\u00e4 verkossa suosittelemalla kohteita asiakkaille. Sosiaalisessa mediassa suosittelun kohteena voivat olla k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle mieluisat ryhm\u00e4t, sivustot tai henkil\u00f6t. Tutkielmassa esitet\u00e4\u00e4n suosittelulle nelj\u00e4 eri tyyli\u00e4; sis\u00e4lt\u00f6l\u00e4ht\u00f6inen, yhteisty\u00f6l\u00e4ht\u00f6inen, sosiaalinen verkostopohjainen sek\u00e4 hybridi. Sosiaalisessa mediassa luodaan ja yll\u00e4pidet\u00e4\u00e4n sosiaalisia suhteita ja verkostoja verkkopohjaisessa palvelussa. Sille ominaista on k\u00e4ytt\u00e4jien v\u00e4linen vuorovaikutus ja tietojen jakaminen. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus on k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ennen, sen aikana ja j\u00e4lkeen muodostuva kokonaiskuva k\u00e4ytt\u00f6tilanteesta, eli vuorovaikutuksesta j\u00e4rjestelm\u00e4n kanssa. Suositteluj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen vaikuttavat j\u00e4rjestelm\u00e4n objektiiviset puolet, eli j\u00e4rjestelm\u00e4 itsess\u00e4\u00e4n, sek\u00e4 subjektiiviset puolet, eli k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n n\u00e4kemys j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4, ja se voidaan jakaa j\u00e4rjestelm\u00e4-, prosessi- ja tulosl\u00e4ht\u00f6isiin osiin. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus on dynaamista ja riippuvaista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n ennakkoasenteista sek\u00e4 mielentilasta, mutta suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t voivat itse vaikuttaa niist\u00e4 muodostuvaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen omien kykyjens\u00e4 avulla. Tutkielmassa esitet\u00e4\u00e4n suosittelutyylin ja esillepanon vaikuttavan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n havaitsemaan laatuun ja kokemaan hy\u00f6tyyn j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4. Jokaisen suosittelutyylin huomataan omaavan sosiaalisia piirteit\u00e4. N\u00e4m\u00e4 piirteet ja niiden my\u00f6t\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n vaikutukset k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen voimistuvat mit\u00e4 enemm\u00e4n siirryt\u00e4\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6l\u00e4ht\u00f6isest\u00e4 kohti hybridi\u00e4 suosittelua. Lopussa huomioidaan ja ehdotetaan mahdollisia suuntia lis\u00e4- ja jatkotutkimuksille. N\u00e4it\u00e4 ovat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n osalta kyselyn\u00e4 tai muuten toteutettu tutkimus suositteluj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksesta ja teorian puolelta suositteluj\u00e4rjestelmien tarkempi tarkastelu niin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen kuin sosiaalisen median osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "User experience of recommender systems in social media.\r\n\r\nThis Bachelors thesis was done as a literary review and it analyses recommender systems, social media and user experience by studying the effects of recommender systems to user experience in social media as well as their social aspects. Recommender systems are systems that combine information technology and customer data to ease marketing and sales online by recommending products to the client. In social media the recommended product can be a group, page or person of interest to the client. This thesis presents four ways to produce the recommendation; content-based, collaborative, social network-based and hybrid. Social media refers to a web-based service used to create and maintain social relationships and networks. It typically involves interaction and trade between users. User experience is the whole experience the user forms from the interaction before, during and after using a system. In the user experience of recommender systems the experience is affected by the systems objective aspects, i.e. the system itself, and subjective aspects, i.e. the users\u2019 view of the systems, and can be divided into system-, process- and outcome-related parts. User experience is dynamic and dependent on the bias and state of mind of the user but recommender systems can influence this via their own abilities. This thesis claims that the style of recommendation and the presentation of those recommendations have an effect on the perceived quality and usability of the system for the user. It is pointed out that every style of recommendation has social characteristics and that those characteristics and with them the effects on user experience get more noticeable the more the system moves from content based towards hybrid approach. In the end are highlighted and pointed out potential directions for additional and further research. These include in practice a survey or otherwise carried out research on the user experience of recommender systems and in theory a more detailed research on recommender systems in the context both user experience and social media.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Niklas Pal\u00e9n (nihopale) on 2017-12-15 13:28:55.464473. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-15T13:28:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712154724.pdf: 375101 bytes, checksum: 94614f87de0f5aea6f9c92011a795e72 (MD5)\r\nlicense.html: 1103 bytes, checksum: e5eaf5c0c83da5866b3d415c26c9684b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-15T13:28:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712154724.pdf: 375101 bytes, checksum: 94614f87de0f5aea6f9c92011a795e72 (MD5)\r\nlicense.html: 1103 bytes, checksum: e5eaf5c0c83da5866b3d415c26c9684b (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "recommender system", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "user experience", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus sosiaalisen median suositteluj\u00e4rjestelmist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712154724", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-15T13:28:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56375
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palén, Niklas Käyttäjäkokemus sosiaalisen median suosittelujärjestelmistä suosittelujärjestelmät sosiaalinen media käyttäjäkokemus recommender system social media user experience Tietojärjestelmätiede
title Käyttäjäkokemus sosiaalisen median suosittelujärjestelmistä
title_full Käyttäjäkokemus sosiaalisen median suosittelujärjestelmistä
title_fullStr Käyttäjäkokemus sosiaalisen median suosittelujärjestelmistä Käyttäjäkokemus sosiaalisen median suosittelujärjestelmistä
title_full_unstemmed Käyttäjäkokemus sosiaalisen median suosittelujärjestelmistä Käyttäjäkokemus sosiaalisen median suosittelujärjestelmistä
title_short Käyttäjäkokemus sosiaalisen median suosittelujärjestelmistä
title_sort käyttäjäkokemus sosiaalisen median suosittelujärjestelmistä
title_txtP Käyttäjäkokemus sosiaalisen median suosittelujärjestelmistä
topic suosittelujärjestelmät sosiaalinen media käyttäjäkokemus recommender system social media user experience Tietojärjestelmätiede
topic_facet Tietojärjestelmätiede käyttäjäkokemus recommender system social media sosiaalinen media suosittelujärjestelmät user experience
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56375 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712154724
work_keys_str_mv AT palenniklas käyttäjäkokemussosiaalisenmediansuosittelujärjestelmistä