Historiaa koulussa oppimassa ja opettajat sitä siellä opettamassa "Talvisota - perusopetuksen yläkoulun historian opetuksen välittämänä"

Historiaa opiskellaan peruskoulussa viidenneltä luokalta alkaen. Opetussuunnitelman perusteissa määritetään historian opiskelun tavoitteet ja sisällöt, joita opettajien tulisi työssään noudattaa. Talvisota ilmiönä kuuluu kahdeksannen luokan historian sisältöihin ja tutkimuksessa olen tutkinut his...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Naumanen, Heikki
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56372
Kuvaus
Yhteenveto:Historiaa opiskellaan peruskoulussa viidenneltä luokalta alkaen. Opetussuunnitelman perusteissa määritetään historian opiskelun tavoitteet ja sisällöt, joita opettajien tulisi työssään noudattaa. Talvisota ilmiönä kuuluu kahdeksannen luokan historian sisältöihin ja tutkimuksessa olen tutkinut historian opetusta talvisodan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, miten historian opettajat opettavat talvisota aiheen oppilailleen ja millaisia asioita oppilaat ovat saamansa opetuksen perusteella oppineet. Tutkimusaineistoni koostuu 91 oppilaan ja kahden opettajan tutkimuskysymyksiin antamista vastauksista. Oppilaat kertoivat talvisodasta neljän talvisotaan liittyvän käsitteen sekä avoimien kysymysten pohjalta. Opettajat ovat vastauksissa tuoneet esille opetus tapoja, painotuksia, sisältöjä ja materiaaleja, joilla ovat talvisotaa oppilailleen opettaneet. Tutkimukseni kuuluu laadulliseen tutkimukseen. Olen käyttänyt hermeneuttista tutkimusmetodia analysoidessani oppilaiden vastauksia. Pyrkimyksenä on ollut selvittää, millaisia merkityksiä ja merkitysrakenteita tutkittavat ovat talvisodan opettamiselle ja oppimiselle antaneet. Historian opetus on tutkimuskouluilla suuntautunut talvisodan keskeisten sisältöjen ympärille, joita on opetettu käyttämällä erilaisia opetusmenetelmiä. Oppikirjan vaikutus näkyy oppilaiden vastauksissa ja sillä on opetuksen ohella ollut talvisotakuvan muotoutumisen kannalta keskeinen merkitys. Tutkimuskouluilla historiaa on opiskeltu talvisodan osalta taitopainotteisesti vain osittain ja ilmiöön liittyviä lähteitä ja niiden analysointia oppilaat ovat päässeet harjoittelemaan vain vähän. Oppilaiden talvisodalle antamat merkitykset keskittyvät yksittäisten faktojen hallintaan ja asioiden laajempi ymmärtäminen on jäänyt puutteelliseksi. Opittuja asioita ei ole opittu liittämään laajempiin kokonaisuuksiin. Osalle oppilaista talvisota on jäänyt epämääräiseksi ajanjaksoksi toisen maailmansodan historiassa.