"You're not a man when you're hungry" nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita

Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan, miten miehiä ja maskuliinisuuksia representoidaan nykymainoksissa. Työssä tutkitaan, miten mainosten miesrepresentaatiot toistavat ja/tai rikkovat hegemonista maskuliinisuutta ja millaisia merkityksiä mieskuviin liitetty feminiinisyys saa aikaan. Työssä ta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustonen, Tanja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56349
_version_ 1826225766951550976
author Mustonen, Tanja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mustonen, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mustonen, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mustonen, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan, miten miehiä ja maskuliinisuuksia representoidaan nykymainoksissa. Työssä tutkitaan, miten mainosten miesrepresentaatiot toistavat ja/tai rikkovat hegemonista maskuliinisuutta ja millaisia merkityksiä mieskuviin liitetty feminiinisyys saa aikaan. Työssä tarkastellaan lisäksi intersektionaalisuusteorian näkökulmasta erilaisia kompensaatiomekanismeja, joilla pyritään tasapainottamaan maskuliinisuuden hegemoniasta ja traditionaalisesta mieskuvasta poikkeamista. Analyysini materiaali koostuu kahdeksasta Suomessa 2010-luvulla esitetystä mainoksesta, ja mukana on kaksi mainoskuvaa ja kuusi mainosfilmiä. Tutkimuksessani mainoksia analysoidaan lähilukuun rinnastettavalla metodilla, jossa painottuvat kuvien tarkka ja yksityiskohtainen katsominen, visuaalinen lukutaito ja vastakarvaan lukeminen. Analysoitava materiaali on valittu harkinnanvaraisesti, eikä tutkielman tarkoituksena ole tuottaa laajasti yleistettävää tietoa. Tutkimus kumpuaa sukupuolentutkimuksen, feministisen mediatutkimuksen ja visuaalisen kulttuurintutkimuksen näkökulmista ja sitoutuu Judith Butlerin teoriaan sukupuolen performatiivisuudesta. Tutkimuksessa sukupuolta ei siis nähdä yksioikoisena biologisena faktana, vaan sen ajatellaan rakentuvan toistamalla erilaisia kulttuurisesti vakiintuneita eleitä ja piirteitä. Tutkielman teoriapohja tukeutuu pitkälti Arto Jokisen julkaisuihin kriittisen mies- ja maskuliinisuustutkimuksen saralta, ja tutkimuksessa käydään vuoropuhelua etenkin Leena-Maija Rossin (2003) ja Harri Sarpavaaran (2004) mainosten sukupuolikuvastoon pureutuneiden tutkimusten kanssa. Tämän tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että miesten toiminta-alue mainoksissa ei ole enää yhtä tiukkarajainen kuin Rossin ja Sarpavaaran tutkimuksissa. Miehet toimivat muun muassa luontevasti feminiinisellä hoivan alueella ja näyttävät avoimesti helliä tunteita. Isyys on yksi keskeisimmistä alueista, joilla mies saa ilmentää feminiinisyyttä ilman sukupuolivitsin pelkoa. Nykymainoksissa on mahdollista hylätä myös heteronormatiivisuus ja esittää oletettuja ja ilmiselviäkin kuvia miespareista. Näin mainokset rikkovat yhtä hegemonisen maskuliinisuuden peruselementeistä, jonka mukaan mies on ehdottomasti heteroseksuaali. Nykymainonnassa on tilaa myös transsukupuolisuudelle sekä viettelevälle, korostetun seksualisoidulle ja halukkaiden katseiden kohteina toimivalle miesvartalolle. Toisaalta monet analysoimieni mainosten miesrepresentaatiot myös mukailevat ainakin osittain maskuliinisuuden hegemoniaa: esillä ovat urheilullisuus, aktiivisuus, fyysinen voima, heteronormatiivinen ydinperhekuvasto ja miesfeminiinisyyden pilkka. Myös hegemoniaa rikkovat ja mieskuvaa uudistavat representaatiot ovat toisaalta osittain tietyn kaavan mukaisia, sillä tutkimuksessani mieheyttä kuvataan ainoastaan länsimaisen valkoisten, terveiden, nuorekkaiden ja vakaasti toimeentulevien hahmojen näkökulmasta.
first_indexed 2023-03-22T09:59:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karkulehto, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saresma, Tuija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mustonen, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-15T08:59:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-15T08:59:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1808667", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56349", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tarkastellaan, miten miehi\u00e4 ja maskuliinisuuksia representoidaan nykymainoksissa. Ty\u00f6ss\u00e4 tutkitaan, miten mainosten miesrepresentaatiot toistavat ja/tai rikkovat hegemonista maskuliinisuutta ja\r\nmillaisia merkityksi\u00e4 mieskuviin liitetty feminiinisyys saa aikaan. Ty\u00f6ss\u00e4 tarkastellaan lis\u00e4ksi intersektionaalisuusteorian n\u00e4k\u00f6kulmasta erilaisia kompensaatiomekanismeja, joilla pyrit\u00e4\u00e4n tasapainottamaan maskuliinisuuden hegemoniasta ja traditionaalisesta mieskuvasta poikkeamista. Analyysini materiaali koostuu kahdeksasta Suomessa 2010-luvulla esitetyst\u00e4 mainoksesta, ja mukana on kaksi mainoskuvaa ja kuusi mainosfilmi\u00e4. Tutkimuksessani mainoksia analysoidaan l\u00e4hilukuun rinnastettavalla metodilla, jossa painottuvat kuvien tarkka ja yksityiskohtainen katsominen, visuaalinen lukutaito ja vastakarvaan lukeminen. Analysoitava materiaali on valittu harkinnanvaraisesti, eik\u00e4 tutkielman tarkoituksena ole tuottaa laajasti yleistett\u00e4v\u00e4\u00e4 tietoa.\r\n\r\nTutkimus kumpuaa sukupuolentutkimuksen, feministisen mediatutkimuksen ja visuaalisen kulttuurintutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmista ja sitoutuu Judith Butlerin teoriaan sukupuolen performatiivisuudesta. Tutkimuksessa sukupuolta ei siis n\u00e4hd\u00e4 yksioikoisena biologisena faktana, vaan sen ajatellaan rakentuvan toistamalla erilaisia kulttuurisesti vakiintuneita eleit\u00e4 ja piirteit\u00e4. Tutkielman teoriapohja tukeutuu pitk\u00e4lti Arto Jokisen julkaisuihin kriittisen mies- ja maskuliinisuustutkimuksen saralta, ja tutkimuksessa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n vuoropuhelua etenkin Leena-Maija Rossin (2003) ja Harri Sarpavaaran (2004) mainosten sukupuolikuvastoon pureutuneiden tutkimusten kanssa.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella n\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ett\u00e4 miesten toiminta-alue mainoksissa ei ole en\u00e4\u00e4 yht\u00e4 tiukkarajainen kuin Rossin ja Sarpavaaran tutkimuksissa. Miehet toimivat muun muassa luontevasti feminiinisell\u00e4\r\nhoivan alueella ja n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t avoimesti helli\u00e4 tunteita. Isyys on yksi keskeisimmist\u00e4 alueista, joilla mies saa ilment\u00e4\u00e4 feminiinisyytt\u00e4 ilman sukupuolivitsin pelkoa. Nykymainoksissa on mahdollista hyl\u00e4t\u00e4 my\u00f6s heteronormatiivisuus ja esitt\u00e4\u00e4 oletettuja ja ilmiselvi\u00e4kin kuvia miespareista. N\u00e4in mainokset rikkovat yht\u00e4 hegemonisen maskuliinisuuden peruselementeist\u00e4, jonka mukaan mies on ehdottomasti heteroseksuaali. Nykymainonnassa on tilaa my\u00f6s transsukupuolisuudelle sek\u00e4 viettelev\u00e4lle, korostetun seksualisoidulle ja halukkaiden katseiden kohteina toimivalle miesvartalolle.\r\n\r\nToisaalta monet analysoimieni mainosten miesrepresentaatiot my\u00f6s mukailevat ainakin osittain maskuliinisuuden hegemoniaa: esill\u00e4 ovat urheilullisuus, aktiivisuus, fyysinen voima, heteronormatiivinen ydinperhekuvasto ja miesfeminiinisyyden pilkka. My\u00f6s hegemoniaa rikkovat ja mieskuvaa uudistavat representaatiot ovat toisaalta\r\nosittain tietyn kaavan mukaisia, sill\u00e4 tutkimuksessani mieheytt\u00e4 kuvataan ainoastaan l\u00e4nsimaisen valkoisten, terveiden, nuorekkaiden ja vakaasti toimeentulevien hahmojen n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tanja Mustonen (taemjomu) on 2017-12-15 08:59:07.369479. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-15T08:59:10Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712154709.pdf: 27535415 bytes, checksum: a7c62cf6c0a24ea0ef5448b6979df4de (MD5)\r\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 738868168b2321407a114433fa3b154a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-15T08:59:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712154709.pdf: 27535415 bytes, checksum: a7c62cf6c0a24ea0ef5448b6979df4de (MD5)\r\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 738868168b2321407a114433fa3b154a (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "representaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mainonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maskuliinisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "miehet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"You're not a man when you're hungry\" : nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712154709", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-15T08:59:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainoskuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mieskuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maskuliinisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "normatiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolentutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56349
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c6e98900-f47d-40d5-9518-13bce3f1de8d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712154709.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mustonen, Tanja "You're not a man when you're hungry" : nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita representaatio mainonta maskuliinisuus miehet sukupuoli Kirjallisuus Literature Kvalitatiivinen tutkimus 304 mainoskuvat mieskuva normatiivisuus sukupuolentutkimus mediatutkimus kulttuurintutkimus
title "You're not a man when you're hungry" : nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita
title_alt Nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita
title_full "You're not a man when you're hungry" : nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita
title_fullStr "You're not a man when you're hungry" : nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita "You're not a man when you're hungry" : nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita
title_full_unstemmed "You're not a man when you're hungry" : nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita "You're not a man when you're hungry" : nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita
title_short "You're not a man when you're hungry"
title_sort you re not a man when you re hungry nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita
title_sub nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita
title_txtP "You're not a man when you're hungry" : nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita
topic representaatio mainonta maskuliinisuus miehet sukupuoli Kirjallisuus Literature Kvalitatiivinen tutkimus 304 mainoskuvat mieskuva normatiivisuus sukupuolentutkimus mediatutkimus kulttuurintutkimus
topic_facet 304 Kirjallisuus Kvalitatiivinen tutkimus Literature kulttuurintutkimus mainonta mainoskuvat maskuliinisuus mediatutkimus miehet mieskuva normatiivisuus representaatio sukupuolentutkimus sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56349 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712154709
work_keys_str_mv AT mustonentanja yourenotamanwhenyourehungrynykymainostenkiinnostaviamiesrepresentaatioita