The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success

Kielenoppimisstrategiat ovat keinoja, joita oppijat käyttävät ohjaamaan ja tehostamaan omaa oppimistaan. Oppimisstrategioiden monipuolisen käytön on havaittu vaikuttavan kielenoppimisen onnistumiseen. Oppimisstrategioiden käytössä on kuitenkin tärkeää, että oppijat osaavat soveltaa oikeaa oppimisstr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmela, Janne
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56347
_version_ 1828193102189297664
author Nurmela, Janne
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nurmela, Janne Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nurmela, Janne Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nurmela, Janne
datasource_str_mv jyx
description Kielenoppimisstrategiat ovat keinoja, joita oppijat käyttävät ohjaamaan ja tehostamaan omaa oppimistaan. Oppimisstrategioiden monipuolisen käytön on havaittu vaikuttavan kielenoppimisen onnistumiseen. Oppimisstrategioiden käytössä on kuitenkin tärkeää, että oppijat osaavat soveltaa oikeaa oppimisstrategiaa eri oppimistilanteissa. Tämän takia on tärkeää, että oppijoita ohjataan strategioiden käytössä, jotta he kehittyvät omien strategioidensa arvioijina ja osaavat soveltaa strategioitaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia oppimisstrategioita ammattikorkeakouluopiskelijat käyttävät, onko opiskelijoiden strategioiden käytön ja heidän menestyksensä pakollisella työelämän englannin kurssilla välillä yhteys sekä millaisia kokemuksia ja mielipiteitä opiskelijoilla on strategiakoulutuksesta. Oppimisstrategioiden suhdetta oppimistuloksiin työelämän Englannin opetuksen kontekstissa on tutkittu hyvin vähän. Tutkimus toteutettiin monimuototutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Aineisto koostuu strategiakyselystä, johon vastasi 78 opiskelijaa, sekä neljän opiskelijan haastatteluista. Tutkimus toteutettiin yhdessä ammattikorkeakoulussa. Ammattikorkeakoulun opiskelijat käyttivät suurinta osaa oppimisstrategioista kohtalaisen usein. Strategiat kielitaidon puutteiden kompensointiin olivat useimmiten käytettyjä strategioita opiskelijoiden keskuudessa, ja muististrategioita taas käytettiin harvimmin. Kurssilla paremmin ja huonommin menestyneiden oppilaiden strategioiden käytön välillä havaittiin myös eroja. Kun yksittäisten strategioiden käyttöä tarkasteltiin, havaittiin, että paremmin kurssilla suoriutuneet opiskelijat käyttivät eri oppimisstrategioita useammin ja käyttivät useampia strategioita hyvin usein kuin heikommin menestyneet. Sama toistui sekä loppuarvosanoja ja opiskelijoiden tyytyväisyyttä tutkittaessa. Kognitiiviset strategiat, jotka liittyivät kielen kanssa toimimiseen, kuten lukeminen, korostuivat. Tutkimuksessa ilmeni, että opiskelijat eivät juuri muista saaneensa näkyvää ohjausta oppimisstrategioiden käytössä. Opiskelijoiden asenne strategiakoulutusta kohtaan oli kuitenkin positiivinen. Opiskelijoiden mielestä olisi tärkeää, että heidän yksilölliset piirteensä ja tarpeensa otettaisiin ohjauksessa huomioon ja heille annettaisiin keinot arvioida strategioidensa sopivuutta. Jatkotutkimus voisi keskittyä opiskelijoiden välisiin eroihin sopivien strategioiden käytössä ja erilaisiin tapoihin toteuttaa strategiakoulutusta ammattikorkeakouluissa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmela, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-15T08:09:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-15T08:09:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809805", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56347", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielenoppimisstrategiat ovat keinoja, joita oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ohjaamaan ja tehostamaan omaa oppimistaan. Oppimisstrategioiden monipuolisen k\u00e4yt\u00f6n on havaittu vaikuttavan kielenoppimisen onnistumiseen. Oppimisstrategioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 oppijat osaavat soveltaa oikeaa oppimisstrategiaa eri oppimistilanteissa. T\u00e4m\u00e4n takia on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 oppijoita ohjataan strategioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, jotta he kehittyv\u00e4t omien strategioidensa arvioijina ja osaavat soveltaa strategioitaan.\n\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia oppimisstrategioita ammattikorkeakouluopiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, onko opiskelijoiden strategioiden k\u00e4yt\u00f6n ja heid\u00e4n menestyksens\u00e4 pakollisella ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n englannin kurssilla v\u00e4lill\u00e4 yhteys sek\u00e4 millaisia kokemuksia ja mielipiteit\u00e4 opiskelijoilla on strategiakoulutuksesta. Oppimisstrategioiden suhdetta oppimistuloksiin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n Englannin opetuksen kontekstissa on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n. Tutkimus toteutettiin monimuototutkimuksena, jossa hy\u00f6dynnettiin\nsek\u00e4 laadullisia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4. Aineisto koostuu strategiakyselyst\u00e4, johon vastasi 78 opiskelijaa, sek\u00e4 nelj\u00e4n opiskelijan haastatteluista. Tutkimus toteutettiin yhdess\u00e4 ammattikorkeakoulussa.\n\nAmmattikorkeakoulun opiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t suurinta osaa oppimisstrategioista kohtalaisen usein. Strategiat kielitaidon puutteiden kompensointiin olivat useimmiten k\u00e4ytettyj\u00e4 strategioita opiskelijoiden keskuudessa, ja muististrategioita taas k\u00e4ytettiin harvimmin. Kurssilla paremmin ja huonommin menestyneiden oppilaiden strategioiden k\u00e4yt\u00f6n v\u00e4lill\u00e4 havaittiin my\u00f6s eroja. Kun yksitt\u00e4isten strategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tarkasteltiin, havaittiin, ett\u00e4 paremmin kurssilla suoriutuneet opiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t eri oppimisstrategioita useammin ja k\u00e4yttiv\u00e4t useampia strategioita hyvin usein kuin heikommin menestyneet. Sama toistui sek\u00e4 loppuarvosanoja ja opiskelijoiden tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 tutkittaessa. Kognitiiviset strategiat, jotka liittyiv\u00e4t kielen kanssa toimimiseen, kuten lukeminen, korostuivat. Tutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 opiskelijat eiv\u00e4t juuri muista saaneensa n\u00e4kyv\u00e4\u00e4 ohjausta oppimisstrategioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Opiskelijoiden asenne strategiakoulutusta kohtaan oli kuitenkin positiivinen. Opiskelijoiden mielest\u00e4 olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 heid\u00e4n yksil\u00f6lliset piirteens\u00e4 ja tarpeensa otettaisiin ohjauksessa huomioon ja heille annettaisiin keinot arvioida strategioidensa sopivuutta. Jatkotutkimus voisi keskitty\u00e4 opiskelijoiden v\u00e4lisiin eroihin sopivien strategioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja erilaisiin tapoihin toteuttaa strategiakoulutusta ammattikorkeakouluissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janne Nurmela (janantnu) on 2017-12-15 08:09:40.935055. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-15T08:09:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201712154708.pdf: 1316918 bytes, checksum: 1b26ba98071891b39d1bd7a9ea8e5946 (MD5)\nlicense.html: 4891 bytes, checksum: 44d560475d8a683340eb16d17fbe2f35 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-15T08:09:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201712154708.pdf: 1316918 bytes, checksum: 1b26ba98071891b39d1bd7a9ea8e5946 (MD5)\nlicense.html: 4891 bytes, checksum: 44d560475d8a683340eb16d17fbe2f35 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (90 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning strategies", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "english for specific purposes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ESP", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strategy instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisstrategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammattikorkeakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712154708", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-15T08:09:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56347
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:54Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/41b1dc37-7ba4-45de-b9ba-66793366e8b5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712154708.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmela, Janne The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success language learning strategies english for specific purposes ESP strategy instruction oppimisstrategiat ammattikorkeakoulu Englannin kieli English 301 kielen oppiminen oppimistyylit ammattikorkeakoulut englannin kieli
title The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success
title_full The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success
title_fullStr The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success
title_full_unstemmed The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success
title_short The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success
title_sort language learning strategies of students at a university of applied sciences and how strategy use correlates with learning success
title_txtP The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success
topic language learning strategies english for specific purposes ESP strategy instruction oppimisstrategiat ammattikorkeakoulu Englannin kieli English 301 kielen oppiminen oppimistyylit ammattikorkeakoulut englannin kieli
topic_facet 301 ESP Englannin kieli English ammattikorkeakoulu ammattikorkeakoulut englannin kieli english for specific purposes kielen oppiminen language learning strategies oppimisstrategiat oppimistyylit strategy instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56347 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712154708
work_keys_str_mv AT nurmelajanne languagelearningstrategiesofstudentsatauniversityofappliedsciencesandhowstrategyuse AT nurmelajanne thelanguagelearningstrategiesofstudentsatauniversityofappliedsciencesandhowstrategy