Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työkokemuksen yhteyttä luokanopettajien työn imuun. Työn imu on työhyvinvointiin liittyvä käsite, ja luokanopettajien työn imu vaikuttaa heidän opetustyönsä tuloksiin sekä oppilaiden hyvinvointiin. Tarkastelun kohteena ovat luokanopettajien työkokemuksen yhtey...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Petsalo, Suvi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56322
_version_ 1826225721318572032
author Petsalo, Suvi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Petsalo, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Petsalo, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Petsalo, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työkokemuksen yhteyttä luokanopettajien työn imuun. Työn imu on työhyvinvointiin liittyvä käsite, ja luokanopettajien työn imu vaikuttaa heidän opetustyönsä tuloksiin sekä oppilaiden hyvinvointiin. Tarkastelun kohteena ovat luokanopettajien työkokemuksen yhteys heidän kokemansa työn imun ulottuvuuksiin ja tuon yhteyden tilastollinen suhde, kun malliin lisätään selittäjäksi luokanopettajien ammatillinen itsetunto. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin laadullisin keinoin millaiset asiat vahvistavat luokanopettajien ammatillista itsetuntoa. Aineisto koostuu 262 luokanopettajan vastauksista marraskuussa 2015 kerättyyn sähköiseen kyselylomakkeeseen. Luokanopettajien työn imua tutkittiin työn imu -arviointimenetelmällä (Utrecht Work Engagement Scale, UWES). Työkokemuksen yhteyttä selvitettiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla. Ammatillista itsetuntoa tarkasteltiin määrällisesti kootun summamuuttujan avulla ja sen yhteyttä työn imun ulottuvuuksiin mitattiin monimuuttujaisen kovarianssianalyysin avulla lisäämällä se kovariaatiksi. Avoimen kysymyksen vastaukset teemoiteltiin vastausluokkiin. Runsas työkokemus oli kohottavasti yhteydessä kaikkiin työn imun ulottuvuuksiin. Työkokemuksen yhteys ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsevää, kun malliin lisättiin selittäjäksi luokanopettajien ammatillinen itsetunto. Täten luokanopettajien työhyvinvointia edistettäessä on syytä kiinnittää huomiota opettajien käytössä oleviin voimavaroihin, erityisesti henkilökohtaisiin voimavaroihin kuten ammatilliseen itsetuntoon. Voimavarat ovat työn imuun myönteisessä yhteydessä olevia tekijöitä. Luokanopettajien ammatillista itsetuntoa vahvistivat onnistumiset opetussuunnitelman mukaisissa tavoitteissa (esimerkiksi oppilaiden itsetunnon ja sosiaalisten taitojen kehittäminen) sekä opettajien omiin arvoihin pohjautuvissa tavoitteissa (esimerkiksi hyvän yhteishengen luominen).
first_indexed 2023-03-22T09:57:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Petsalo, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-14T08:05:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-14T08:05:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809823", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56322", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6kokemuksen yhteytt\u00e4 luokanopettajien ty\u00f6n imuun. Ty\u00f6n imu on ty\u00f6hyvinvointiin liittyv\u00e4 k\u00e4site, ja luokanopettajien ty\u00f6n imu vaikuttaa heid\u00e4n opetusty\u00f6ns\u00e4 tuloksiin sek\u00e4 oppilaiden hyvinvointiin. Tarkastelun kohteena ovat luokanopettajien ty\u00f6kokemuksen yhteys heid\u00e4n kokemansa ty\u00f6n imun ulottuvuuksiin ja tuon yhteyden tilastollinen suhde, kun malliin lis\u00e4t\u00e4\u00e4n selitt\u00e4j\u00e4ksi luokanopettajien ammatillinen itsetunto. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin laadullisin keinoin millaiset asiat vahvistavat luokanopettajien ammatillista itsetuntoa. Aineisto koostuu 262 luokanopettajan vastauksista marraskuussa 2015 ker\u00e4ttyyn s\u00e4hk\u00f6iseen kyselylomakkeeseen. Luokanopettajien ty\u00f6n imua tutkittiin ty\u00f6n imu -arviointimenetelm\u00e4ll\u00e4 (Utrecht Work Engagement Scale, UWES). Ty\u00f6kokemuksen yhteytt\u00e4 selvitettiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla. Ammatillista itsetuntoa tarkasteltiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti kootun summamuuttujan avulla ja sen yhteytt\u00e4 ty\u00f6n imun ulottuvuuksiin mitattiin monimuuttujaisen kovarianssianalyysin avulla lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 se kovariaatiksi. Avoimen kysymyksen vastaukset teemoiteltiin vastausluokkiin.\r\nRunsas ty\u00f6kokemus oli kohottavasti yhteydess\u00e4 kaikkiin ty\u00f6n imun ulottuvuuksiin. Ty\u00f6kokemuksen yhteys ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4, kun malliin lis\u00e4ttiin selitt\u00e4j\u00e4ksi luokanopettajien ammatillinen itsetunto. T\u00e4ten luokanopettajien ty\u00f6hyvinvointia edistett\u00e4ess\u00e4 on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota opettajien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oleviin voimavaroihin, erityisesti henkil\u00f6kohtaisiin voimavaroihin kuten ammatilliseen itsetuntoon. Voimavarat ovat ty\u00f6n imuun my\u00f6nteisess\u00e4 yhteydess\u00e4 olevia tekij\u00f6it\u00e4. Luokanopettajien ammatillista itsetuntoa vahvistivat onnistumiset opetussuunnitelman mukaisissa tavoitteissa (esimerkiksi oppilaiden itsetunnon ja sosiaalisten taitojen kehitt\u00e4minen) sek\u00e4 opettajien omiin arvoihin pohjautuvissa tavoitteissa (esimerkiksi hyv\u00e4n yhteishengen luominen).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi Petsalo (suhapets) on 2017-12-14 08:05:14.845078. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-14T08:05:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712144682.docx: 104197 bytes, checksum: 2b248373a46f336051916ba94c7a68e0 (MD5)\r\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 0d54226ffec267ae80f249bae8217cb1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-14T08:05:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712144682.docx: 104197 bytes, checksum: 2b248373a46f336051916ba94c7a68e0 (MD5)\r\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 0d54226ffec267ae80f249bae8217cb1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (39 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n imu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen itsetunto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien ty\u00f6n imu, ty\u00f6kokemus sek\u00e4 ammatillinen itsetunto", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712144682", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Varianssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-14T08:05:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56322
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/973279ea-c924-4d6d-828f-3e2a64b3fbb7\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201712144682.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Petsalo, Suvi Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto luokanopettaja työn imu työkokemus ammatillinen itsetunto Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus Varianssianalyysi 103 luokanopettajat työhyvinvointi ammatti-identiteetti itsetunto
title Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto
title_full Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto
title_fullStr Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto
title_full_unstemmed Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto
title_short Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto
title_sort luokanopettajien työn imu työkokemus sekä ammatillinen itsetunto
title_txtP Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto
topic luokanopettaja työn imu työkokemus ammatillinen itsetunto Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus Varianssianalyysi 103 luokanopettajat työhyvinvointi ammatti-identiteetti itsetunto
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Varianssianalyysi ammatillinen itsetunto ammatti-identiteetti itsetunto luokanopettaja luokanopettajat työhyvinvointi työkokemus työn imu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56322 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712144682
work_keys_str_mv AT petsalosuvi luokanopettajientyönimutyökokemussekäammatillinenitsetunto