Assessment of learning or assessment for learning lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista

Tämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista. Tavoitteena oli selvittää, miten arviointi vaikuttaa opiskelijoiden opiskelukäyttäytymiseen, motivaatioon, oppimiseen ja tunteisiin. Lisäksi selvitettiin, millaista arviointia kemian...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Merilaita, Nella
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56318
_version_ 1826225732698767360
author Merilaita, Nella
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Merilaita, Nella Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Merilaita, Nella Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Merilaita, Nella
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista. Tavoitteena oli selvittää, miten arviointi vaikuttaa opiskelijoiden opiskelukäyttäytymiseen, motivaatioon, oppimiseen ja tunteisiin. Lisäksi selvitettiin, millaista arviointia kemian tunneilla on käytetty, ja mikä on opiskelijoiden mielestä arvioinnin tarkoitus. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena kahdeksalle lukio-opiskelijalle. Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin arviointia, sen menetelmiä ja motivaatiota. Arviointia käsiteltiin niin kemian opetuksen, opetussuunnitelman perusteiden kuin opiskelijoidenkin näkökulmista. Motivaatiota käsiteltiin sisäisen ja ulkoisen motivaation teorian, itseohjautuvuusteorian ja tavoiteorientaatioiden kautta. Lisäksi käsiteltiin arvioinnin vaikutuksia sekä oppimiseen että motivaatioon. Kokeellisen osan perusteella saatiin selville, että saman ryhmän opiskelijoilla on hyvin erilaisia käsityksiä siitä, miten heidän työskentelyään arvioidaan. Myös näkemykset arvioinnin tarkoituksesta vaihtelivat huomattavasti. Vastausten perusteella saatiin kuitenkin kattava kuvaus todellisuutta vastaavasta arvioinnin tarkoituksesta. Opiskelijat pitivät arvioinnin tärkeimpinä tehtävinä motivointia, palautteenantoa, opetuksen kehitystä sekä opiskelijoiden asettamista tasa-arvoiseen asemaan. Opiskelijoiden mukaan arvioinnin lisääminen oppitunneilla lisäisi heidän opiskeluun käyttämäänsä aikaa, mutta tätä pidettiin ongelmallisena, sillä opiskeluun koettiin nyt jo käytettävän paljon resursseja. Opiskelijat toivoivat saavansa oppitunneilla lisää positiivista palautetta omasta osaamisestaan, mutta jatkuvan arvioinnin konsepti ahdisti osaa opiskelijoista. Opiskelijat kokivat oppimisen suhteen hyödyllisimmäksi arviointimuodoksi kirjallisen palautteen, mutta todellisuudessa opiskelijoille arvosanat merkitsivät enemmän. Arviointi vaikutti myös vaihtelevasti opiskelijoiden tunteisiin. Tutkimuksessa havaittiin kaksi ääripäätä. Osassa opiskelijoita arviointi aiheutti vahvoja sekä positiivisia että negatiivisia tunnereaktioita kun taas osa opiskelijoista kertoi arvioinnin olevan heille melko merkityksetöntä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Merilaita, Nella", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-14T04:12:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-14T04:12:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809789", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56318", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro-gradu tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukio-opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kemian opetuksen arvioinnista. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten arviointi vaikuttaa opiskelijoiden opiskeluk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen, motivaatioon, oppimiseen ja tunteisiin. Lis\u00e4ksi selvitettiin, millaista arviointia kemian tunneilla on k\u00e4ytetty, ja mik\u00e4 on opiskelijoiden mielest\u00e4 arvioinnin tarkoitus. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena kahdeksalle lukio-opiskelijalle.\r\n\r\nTutkielman kirjallisessa osassa k\u00e4siteltiin arviointia, sen menetelmi\u00e4 ja motivaatiota. Arviointia k\u00e4siteltiin niin kemian opetuksen, opetussuunnitelman perusteiden kuin opiskelijoidenkin n\u00e4k\u00f6kulmista. Motivaatiota k\u00e4siteltiin sis\u00e4isen ja ulkoisen motivaation teorian, itseohjautuvuusteorian ja tavoiteorientaatioiden kautta. Lis\u00e4ksi k\u00e4siteltiin arvioinnin vaikutuksia sek\u00e4 oppimiseen ett\u00e4 motivaatioon. \r\n\r\nKokeellisen osan perusteella saatiin selville, ett\u00e4 saman ryhm\u00e4n opiskelijoilla on hyvin erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, miten heid\u00e4n ty\u00f6skentely\u00e4\u00e4n arvioidaan. My\u00f6s n\u00e4kemykset arvioinnin tarkoituksesta vaihtelivat huomattavasti. Vastausten perusteella saatiin kuitenkin kattava kuvaus todellisuutta vastaavasta arvioinnin tarkoituksesta. Opiskelijat pitiv\u00e4t arvioinnin t\u00e4rkeimpin\u00e4 teht\u00e4vin\u00e4 motivointia, palautteenantoa, opetuksen kehityst\u00e4 sek\u00e4 opiskelijoiden asettamista tasa-arvoiseen asemaan.\r\n\r\nOpiskelijoiden mukaan arvioinnin lis\u00e4\u00e4minen oppitunneilla lis\u00e4isi heid\u00e4n opiskeluun k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 aikaa, mutta t\u00e4t\u00e4 pidettiin ongelmallisena, sill\u00e4 opiskeluun koettiin nyt jo k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n paljon resursseja. Opiskelijat toivoivat saavansa oppitunneilla lis\u00e4\u00e4 positiivista palautetta omasta osaamisestaan, mutta jatkuvan arvioinnin konsepti ahdisti osaa opiskelijoista. Opiskelijat kokivat oppimisen suhteen hy\u00f6dyllisimm\u00e4ksi arviointimuodoksi kirjallisen palautteen, mutta todellisuudessa opiskelijoille arvosanat merkitsiv\u00e4t enemm\u00e4n.\r\n\r\nArviointi vaikutti my\u00f6s vaihtelevasti opiskelijoiden tunteisiin. Tutkimuksessa havaittiin kaksi \u00e4\u00e4rip\u00e4\u00e4t\u00e4. Osassa opiskelijoita arviointi aiheutti vahvoja sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia tunnereaktioita kun taas osa opiskelijoista kertoi arvioinnin olevan heille melko merkitykset\u00f6nt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nella Merilaita (nepameri) on 2017-12-14 04:12:06.479997. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-14T04:12:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712144678.pdf: 770443 bytes, checksum: f2da519e67539664f179ea0f78d29637 (MD5)\r\nlicense.html: 4876 bytes, checksum: e93b549b61a2207fa9a6f75b53c4b862 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-14T04:12:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712144678.pdf: 770443 bytes, checksum: f2da519e67539664f179ea0f78d29637 (MD5)\r\nlicense.html: 4876 bytes, checksum: e93b549b61a2207fa9a6f75b53c4b862 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (86 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formatiivinen arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "summatiivinen arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Assessment of learning or assessment for learning : lukio-opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kemian opetuksen arvioinnista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lukio-opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kemian opetuksen arvioinnista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712144678", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-14T04:12:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56318
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/34477b43-7fe6-42bc-8984-1065d32b6a15\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712144678.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Merilaita, Nella Assessment of learning or assessment for learning : lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista formatiivinen arviointi summatiivinen arviointi Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry Haastattelututkimus 4034 kemia opetus arviointi oppimiskokemukset motivaatio lukio
title Assessment of learning or assessment for learning : lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista
title_alt Lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista
title_full Assessment of learning or assessment for learning : lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista
title_fullStr Assessment of learning or assessment for learning : lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista Assessment of learning or assessment for learning : lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista
title_full_unstemmed Assessment of learning or assessment for learning : lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista Assessment of learning or assessment for learning : lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista
title_short Assessment of learning or assessment for learning
title_sort assessment of learning or assessment for learning lukio opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista
title_sub lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista
title_txtP Assessment of learning or assessment for learning : lukio-opiskelijoiden näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista
topic formatiivinen arviointi summatiivinen arviointi Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry Haastattelututkimus 4034 kemia opetus arviointi oppimiskokemukset motivaatio lukio
topic_facet 4034 Haastattelututkimus Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry arviointi formatiivinen arviointi kemia lukio motivaatio opetus oppimiskokemukset summatiivinen arviointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56318 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712144678
work_keys_str_mv AT merilaitanella assessmentoflearningorassessmentforlearninglukioopiskelijoidennäkemyksiäkemianope