Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli ottaa selvää, mitä mieltä ruotsin opiskelijat ovat kieliharjoittelusta, joka on pakollinen osa ruotsin aineopintoja. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä seikat vaikuttavat kieliharjoittelutavan valintaan, millaista hyötyä opiskelijat kokevat saaneensa kieliharjoittelus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lång, Minna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56307
_version_ 1826225743415214080
author Lång, Minna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lång, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lång, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lång, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoitus oli ottaa selvää, mitä mieltä ruotsin opiskelijat ovat kieliharjoittelusta, joka on pakollinen osa ruotsin aineopintoja. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä seikat vaikuttavat kieliharjoittelutavan valintaan, millaista hyötyä opiskelijat kokevat saaneensa kieliharjoittelusta ja kuinka positiiviseksi opiskelijat arvioivat harjoittelun kokemuksena. Lisäksi tutkittiin opiskelijoiden kielitaidon kehitystä itsearviointien avulla sekä opiskelijoiden mielipiteitä harjoittelun tavoitteiden toteutumisesta. Tutkimukseen osallistui 19 henkilöä. Aluksi kaikki vastasivat sähköiseen kyselylomakkeeseen ja myöhemmin kuusi henkilöä valittiin vielä tarkempaan suulliseen haastatteluun. Tutkimuksen mukaan kieliharjoittelun suoritustavan valintaan vaikuttaa suuresti opiskelijoiden sen hetkinen elämäntilanne. Työn tai parisuhteen takia joillakin opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta tai halua lähteä pidemmäksi aikaa ulkomaille kieliharjoittelua suorittamaan. Osa puolestaan kokee kieliharjoittelun mahdollisuutena ja haluaa mahdollisista esteistäkin huolimatta viettää kohdekielisessä ympäristössä mahdollisimman pitkän ajan. Lisäksi tutkimus osoitti, että kaiken kaikkiaan opiskelijat kokevat kieliharjoittelun hyödyllisenä ja positiivisena joitakin yksittäistapauksia lukuun ottamatta. Kävi ilmi, että hyödyllisenä koettiin erityisesti mahdollisuus kommunikoida syntyperäisten kielenkäyttäjien kanssa sekä itsevarmuuden kasvaminen kielenkäytön suhteen. Tulosten mukaan opiskelijat kokevat kehittyneensä erityisesti kuullun ymmärtämisessä sekä suullisissa vuorovaikutustaidoissa. Tavoitteista osa toteutui opiskelijoiden mukaan hyvin, mutta osaa tavoitteista oli heidän mukaansa hankala arvioida, koska tavoitteen muotoilu oli heidän mielestään epäselvä eivätkä he näin ollen voineet olla varmoja, mitä tavoitteella oikeastaan haettiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että erilaiset mahdollisuudet kieliharjoittelun suorittamiseen ovat paikallaan ja että yli puolet harjoittelun suorittaneista kokee kehittyneensä sen ansioista vähintään yhdellä kielitaidon osa-alueella. Eri kielillä (ruotsi, norja, tanska) suoritettavien kieliharjoittelujen erot voitaisiin kuitenkin ottaa paremmin huomioon kieliharjoittelun tavoitteissa, sillä niiden opiskelijoiden, jotka kieliharjoittelun aikana aloittavat tanskan opiskelun alkeista, ei luulisi voivan täyttää samoja tavoitteita kuin edistyneemmät ruotsin opiskelijat.
first_indexed 2023-03-22T09:59:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e5ng, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-13T12:53:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-13T12:53:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1809787", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56307", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli ottaa selv\u00e4\u00e4, mit\u00e4 mielt\u00e4 ruotsin opiskelijat ovat kieliharjoittelusta, joka on pakollinen osa ruotsin aineopintoja. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitk\u00e4 seikat vaikuttavat kieliharjoittelutavan valintaan, millaista hy\u00f6ty\u00e4 opiskelijat kokevat saaneensa kieliharjoittelusta ja kuinka positiiviseksi opiskelijat arvioivat harjoittelun kokemuksena. Lis\u00e4ksi tutkittiin opiskelijoiden kielitaidon kehityst\u00e4 itsearviointien avulla sek\u00e4 opiskelijoiden mielipiteit\u00e4 harjoittelun tavoitteiden toteutumisesta. Tutkimukseen osallistui 19 henkil\u00f6\u00e4. Aluksi kaikki vastasivat s\u00e4hk\u00f6iseen kyselylomakkeeseen ja my\u00f6hemmin kuusi henkil\u00f6\u00e4 valittiin viel\u00e4 tarkempaan suulliseen haastatteluun. Tutkimuksen mukaan kieliharjoittelun suoritustavan valintaan vaikuttaa suuresti opiskelijoiden sen hetkinen el\u00e4m\u00e4ntilanne. Ty\u00f6n tai parisuhteen takia joillakin opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta tai halua l\u00e4hte\u00e4 pidemm\u00e4ksi aikaa ulkomaille kieliharjoittelua suorittamaan. Osa puolestaan kokee kieliharjoittelun mahdollisuutena ja haluaa mahdollisista esteist\u00e4kin huolimatta viett\u00e4\u00e4 kohdekielisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 mahdollisimman pitk\u00e4n ajan. Lis\u00e4ksi tutkimus osoitti, ett\u00e4 kaiken kaikkiaan opiskelijat kokevat kieliharjoittelun hy\u00f6dyllisen\u00e4 ja positiivisena joitakin yksitt\u00e4istapauksia lukuun ottamatta. K\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 hy\u00f6dyllisen\u00e4 koettiin erityisesti mahdollisuus kommunikoida syntyper\u00e4isten kielenk\u00e4ytt\u00e4jien kanssa sek\u00e4 itsevarmuuden kasvaminen kielenk\u00e4yt\u00f6n suhteen. Tulosten mukaan opiskelijat kokevat kehittyneens\u00e4 erityisesti kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 suullisissa vuorovaikutustaidoissa. Tavoitteista osa toteutui opiskelijoiden mukaan hyvin, mutta osaa tavoitteista oli heid\u00e4n mukaansa hankala arvioida, koska tavoitteen muotoilu oli heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n ep\u00e4selv\u00e4 eiv\u00e4tk\u00e4 he n\u00e4in ollen voineet olla varmoja, mit\u00e4 tavoitteella oikeastaan haettiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 erilaiset mahdollisuudet kieliharjoittelun suorittamiseen ovat paikallaan ja ett\u00e4 yli puolet harjoittelun suorittaneista kokee kehittyneens\u00e4 sen ansioista v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yhdell\u00e4 kielitaidon osa-alueella. Eri kielill\u00e4 (ruotsi, norja, tanska) suoritettavien kieliharjoittelujen erot voitaisiin kuitenkin ottaa paremmin huomioon kieliharjoittelun tavoitteissa, sill\u00e4 niiden opiskelijoiden, jotka kieliharjoittelun aikana aloittavat tanskan opiskelun alkeista, ei luulisi voivan t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samoja tavoitteita kuin edistyneemm\u00e4t ruotsin opiskelijat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna L\u00e5ng (miorlang) on 2017-12-13 12:53:11.949807. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-13T12:53:12Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712134666.pdf: 727022 bytes, checksum: 548569d7a170c5cd9729b735523e4173 (MD5)\r\nlicense.html: 4829 bytes, checksum: 1dc04713514340603c958fb297bb389f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-13T12:53:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712134666.pdf: 727022 bytes, checksum: 548569d7a170c5cd9729b735523e4173 (MD5)\r\nlicense.html: 4829 bytes, checksum: 1dc04713514340603c958fb297bb389f (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "studier utomlands", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kkurser", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tr\u00e4ning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informellt l\u00e4rande", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Studerandes \u00e5sikter om den obligatoriska spr\u00e5kpraktiken i svenska spr\u00e5ket", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712134666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-13T12:53:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu ulkomailla", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56307
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fadcb00c-83a4-4782-bfc3-6e9b0188cc7c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712134666.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lång, Minna Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket svenska språkinlärning studier utomlands språkkurser träning informellt lärande Ruotsin kieli Swedish Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 306 ruotsin kieli kielen oppiminen opiskelu ulkomailla kielikurssit harjoittelu informaali oppiminen
title Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket
title_full Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket
title_fullStr Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket
title_full_unstemmed Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket
title_short Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket
title_sort studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket
title_txtP Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket
topic svenska språkinlärning studier utomlands språkkurser träning informellt lärande Ruotsin kieli Swedish Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 306 ruotsin kieli kielen oppiminen opiskelu ulkomailla kielikurssit harjoittelu informaali oppiminen
topic_facet 306 Kvalitatiivinen tutkimus Ruotsin kieli Sisällönanalyysi Swedish harjoittelu informaali oppiminen informellt lärande kielen oppiminen kielikurssit opiskelu ulkomailla ruotsin kieli språkinlärning språkkurser studier utomlands svenska träning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56307 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712134666
work_keys_str_mv AT långminna studerandesåsikteromdenobligatoriskaspråkpraktikenisvenskaspråket