Matkalla muistoissa aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä

Tarkastelin kahdeksan henkilön elämänkerrallisia kertomuksia kahdesta eri tarinasta: opiskelijan itsemurhan käsittelystä sekä musiikin roolista tuossa prosessissa. Analysoitu aineisto kuvasi itsemurhan jälkeistä sopeutumista. Tutkimuksen tieteenfilosofisena lähtökohtana on narratiivisuus, ja täten k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parkkonen, Niina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56268
_version_ 1826225684055326720
author Parkkonen, Niina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Parkkonen, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Parkkonen, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Parkkonen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelin kahdeksan henkilön elämänkerrallisia kertomuksia kahdesta eri tarinasta: opiskelijan itsemurhan käsittelystä sekä musiikin roolista tuossa prosessissa. Analysoitu aineisto kuvasi itsemurhan jälkeistä sopeutumista. Tutkimuksen tieteenfilosofisena lähtökohtana on narratiivisuus, ja täten käytin tutkimusmenetelminä kerronnallista haastattelua, joka sisälsi myös elämänviivan piirtämisen sekä elämänkerrallisia kirjoitelmia. Analyysimenetelmänä toimi yksinomaan Paul Sullivanin (2012) kehittelemä dialogisen lähestymistavan mukainen analyysimalli, jonka avulla erottelin aineistosta erityisiä hetkiä sekä loin uusia dialogeja. Näiden avulla muodostuivat genret. Analyysiprosessin tuloksena loin kahdeksan uutta sopeutumistarinaa, jotka kulkevat limittyneenä läpi tulososion. Tarkoituksena ei ollut luoda henkilökohtaisia sopeutumisprofiileita vaan hahmottaa laajempi dialoginen kokonaisuus, josta olen erottanut kaksi eri musiikillista orientaatiota sisältävää lukiota. Sopeutumisprosessissa dialogi, läheisten ja ryhmän tuki, merkityksellistämisprosessi, suru, opettajien ammatillinen toiminta sekä tunnereaktiot muodostivat suurimmat genret. Yksi merkittävin tutkimustulos oli, että musiikin hyödyntäminen tapauksen käsittelyssä oli selkeästi aktiivista vain kahden informantin osalta, vaikka musiikilla itsessään on suuri rooli kuuden informantin elämässä. On aiheellista pohtia, miksi musiikilla oli niin vähäinen rooli tapaukseen liittyen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:21Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parkkonen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-12T08:34:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-12T08:34:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1808225", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56268", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelin kahdeksan henkil\u00f6n el\u00e4m\u00e4nkerrallisia kertomuksia kahdesta eri tarinasta: opiskelijan itsemurhan k\u00e4sittelyst\u00e4 sek\u00e4 musiikin roolista tuossa prosessissa. Analysoitu aineisto kuvasi itsemurhan j\u00e4lkeist\u00e4 sopeutumista. Tutkimuksen tieteenfilosofisena l\u00e4ht\u00f6kohtana on narratiivisuus, ja t\u00e4ten k\u00e4ytin tutkimusmenetelmin\u00e4 kerronnallista haastattelua, joka sis\u00e4lsi my\u00f6s el\u00e4m\u00e4nviivan piirt\u00e4misen sek\u00e4 el\u00e4m\u00e4nkerrallisia kirjoitelmia. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 toimi yksinomaan Paul Sullivanin (2012) kehittelem\u00e4 dialogisen l\u00e4hestymistavan mukainen analyysimalli, jonka avulla erottelin aineistosta erityisi\u00e4 hetki\u00e4 sek\u00e4 loin uusia dialogeja. N\u00e4iden avulla muodostuivat genret.\r\n \r\nAnalyysiprosessin tuloksena loin kahdeksan uutta sopeutumistarinaa, jotka kulkevat limittyneen\u00e4 l\u00e4pi tulososion. Tarkoituksena ei ollut luoda henkil\u00f6kohtaisia sopeutumisprofiileita vaan hahmottaa laajempi dialoginen kokonaisuus, josta olen erottanut kaksi eri musiikillista orientaatiota sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4\u00e4 lukiota. Sopeutumisprosessissa dialogi, l\u00e4heisten ja ryhm\u00e4n tuki, merkityksellist\u00e4misprosessi, suru, opettajien ammatillinen toiminta sek\u00e4 tunnereaktiot muodostivat suurimmat genret. Yksi merkitt\u00e4vin tutkimustulos oli, ett\u00e4 musiikin hy\u00f6dynt\u00e4minen tapauksen k\u00e4sittelyss\u00e4 oli selke\u00e4sti aktiivista vain kahden informantin osalta, vaikka musiikilla itsess\u00e4\u00e4n on suuri rooli kuuden informantin el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. On aiheellista pohtia, miksi musiikilla oli niin v\u00e4h\u00e4inen rooli tapaukseen liittyen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Niina Parkkonen (niempark) on 2017-12-12 08:34:56.765537. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-12T08:34:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712124626.pdf: 1625588 bytes, checksum: 940e2c47bc3fd3f872cab74e94f95eba (MD5)\r\nlicense.html: 1192 bytes, checksum: 315e16c3fcbc2e6fdc7f2c9bd67b3b45 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-12T08:34:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712124626.pdf: 1625588 bytes, checksum: 940e2c47bc3fd3f872cab74e94f95eba (MD5)\r\nlicense.html: 1192 bytes, checksum: 315e16c3fcbc2e6fdc7f2c9bd67b3b45 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (141 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuorten itsemurhat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sopeutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suru", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikki tunteiden s\u00e4\u00e4telyn v\u00e4lineen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriisi koulussa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien ammatillinen toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matkalla muistoissa : aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan j\u00e4lkeisest\u00e4 el\u00e4m\u00e4st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan j\u00e4lkeisest\u00e4 el\u00e4m\u00e4st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712124626", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-12T08:34:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsemurha", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "traumat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reaktiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sopeutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selviytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56268
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parkkonen, Niina Matkalla muistoissa : aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä nuorten itsemurhat sopeutuminen suru musiikki tunteiden säätelyn välineenä kriisi koulussa opettajien ammatillinen toiminta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 itsemurha nuoret traumat ystävät opettajat reaktiot tunne-elämä säätely selviytyminen musiikki
title Matkalla muistoissa : aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä
title_alt Aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä
title_full Matkalla muistoissa : aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä
title_fullStr Matkalla muistoissa : aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä Matkalla muistoissa : aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä
title_full_unstemmed Matkalla muistoissa : aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä Matkalla muistoissa : aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä
title_short Matkalla muistoissa
title_sort matkalla muistoissa aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä
title_sub aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä
title_txtP Matkalla muistoissa : aikuisten kertomuksia opiskelutoverin tai opiskelijan itsemurhan jälkeisestä elämästä
topic nuorten itsemurhat sopeutuminen suru musiikki tunteiden säätelyn välineenä kriisi koulussa opettajien ammatillinen toiminta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 itsemurha nuoret traumat ystävät opettajat reaktiot tunne-elämä säätely selviytyminen musiikki
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education itsemurha kriisi koulussa musiikki musiikki tunteiden säätelyn välineenä nuoret nuorten itsemurhat opettajat opettajien ammatillinen toiminta reaktiot selviytyminen sopeutuminen suru säätely traumat tunne-elämä ystävät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56268 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712124626
work_keys_str_mv AT parkkonenniina matkallamuistoissaaikuistenkertomuksiaopiskelutoverintaiopiskelijanitsemurhanjälk