"I think it is important to learn to speak English, for the future" Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English

Tämä tutkielma tarkastelee lukion opiskelijoiden mielipiteitä englannin kielen puhumisen opetuksesta. Tarkoituksena oli kartoittaa, pitävätkö opiskelijat puhumista tärkeänä taitona ja opetetaanko sitä heidän mielestään tarpeeksi. Tutkielmassa käsitellään puhumista teorian, opettamisen ja valtakun...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pakkala, Vilma
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56214
_version_ 1826225807742205952
author Pakkala, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pakkala, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pakkala, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pakkala, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma tarkastelee lukion opiskelijoiden mielipiteitä englannin kielen puhumisen opetuksesta. Tarkoituksena oli kartoittaa, pitävätkö opiskelijat puhumista tärkeänä taitona ja opetetaanko sitä heidän mielestään tarpeeksi. Tutkielmassa käsitellään puhumista teorian, opettamisen ja valtakunnallisen lukion opetussuunnitelman perusteiden näkökulmasta, sekä aiempien tutkimusten valossa. Puhetaidon opetuksesta on suomalaisessa kontekstissa tehty vähäisesti tutkimusta, vaikka ääntämisen osa-alueesta on paljonkin tutkimusta. Tämä tutkimus nojaa kuitenkin enemmän ulkomailla EFL-opetuskonteksteissa tehtyihin tutkimuksiin. Mielenkiinnon kohteena on myös, mitä opetussuunnitelma sanoo suullisen kielitaidon opetuksesta, sillä Suomessa kansalliset opetussuunnitelman perusteet määräävät pitkälti, mihin suuntaan opetus kouluissa kehittyy. Lukion kohdalla toinen opetukseen vaikuttaja on myös ylioppilastutkinto. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella keskisuomalaisesta lukiosta keväällä 2017. 48 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Heistä suurin osa piti puhetaitoa kielitaidon osa-alueista tärkeimpänä, sillä heidän mielestään suullinen kielitaito on tärkein esimerkiksi matkustettaessa. Opetuksen määrä jakoi enemmän mielipiteitä, mutta suuri osa oli kuitenkin sitä mieltä, että opetusta tulisi olla enemmän, vaikka nykyinen määräkin on tyydyttävä. Aineiston perusteella vaikuttaa siltä, että nuoret ovat ymmärtäneet vieraan kielen osaamisen merkityksen nykymaailmassa, sillä monet perustelut vastauksille sisälsivät mainintoja monikulttuurisista kohtaamisista. Monikulttuurinen kanssakäymisen ymmärtäminen on tavoitteena lukion opetussuunnitelmassa, joten kehityssuunta näyttää hyvältä.
first_indexed 2017-12-09T21:29:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pakkala, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-09T18:23:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-09T18:23:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56214", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma tarkastelee lukion opiskelijoiden mielipiteit\u00e4 englannin kielen puhumisen opetuksesta. Tarkoituksena oli kartoittaa, pit\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opiskelijat puhumista t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 taitona ja opetetaanko sit\u00e4 heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n tarpeeksi.\r\n\r\nTutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n puhumista teorian, opettamisen ja valtakunnallisen lukion opetussuunnitelman perusteiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, sek\u00e4 aiempien tutkimusten valossa. Puhetaidon opetuksesta on suomalaisessa kontekstissa tehty v\u00e4h\u00e4isesti tutkimusta, vaikka \u00e4\u00e4nt\u00e4misen osa-alueesta on paljonkin tutkimusta. T\u00e4m\u00e4 tutkimus nojaa kuitenkin enemm\u00e4n ulkomailla EFL-opetuskonteksteissa tehtyihin tutkimuksiin. Mielenkiinnon kohteena on my\u00f6s, mit\u00e4 opetussuunnitelma sanoo suullisen kielitaidon opetuksesta, sill\u00e4 Suomessa kansalliset opetussuunnitelman perusteet m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4v\u00e4t pitk\u00e4lti, mihin suuntaan opetus kouluissa kehittyy. Lukion kohdalla toinen opetukseen vaikuttaja on my\u00f6s ylioppilastutkinto.\r\n\r\nAineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella keskisuomalaisesta lukiosta kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017. 48 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Heist\u00e4 suurin osa piti puhetaitoa kielitaidon osa-alueista t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n suullinen kielitaito on t\u00e4rkein esimerkiksi matkustettaessa. Opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4 jakoi enemm\u00e4n mielipiteit\u00e4, mutta suuri osa oli kuitenkin sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 opetusta tulisi olla enemm\u00e4n, vaikka nykyinen m\u00e4\u00e4r\u00e4kin on tyydytt\u00e4v\u00e4.\r\n\r\nAineiston perusteella vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 nuoret ovat ymm\u00e4rt\u00e4neet vieraan kielen osaamisen merkityksen nykymaailmassa, sill\u00e4 monet perustelut vastauksille sis\u00e4lsiv\u00e4t mainintoja monikulttuurisista kohtaamisista. Monikulttuurinen kanssak\u00e4ymisen ymm\u00e4rt\u00e4minen on tavoitteena lukion opetussuunnitelmassa, joten kehityssuunta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Vilma Pakkala (vielpapa) on 2017-12-09 18:23:15.288930. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-09T18:23:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712094581.pdf: 915995 bytes, checksum: 7e3a6b734d31dac58fd07dd658013e15 (MD5)\r\nlicense.html: 4913 bytes, checksum: 7a5768026ce7a45fbf4a5b0b96b39d25 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-09T18:23:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712094581.pdf: 915995 bytes, checksum: 7e3a6b734d31dac58fd07dd658013e15 (MD5)\r\nlicense.html: 4913 bytes, checksum: 7a5768026ce7a45fbf4a5b0b96b39d25 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language teaching", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "speaking skill", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielet", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puhe (ilmi\u00f6t)", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puhetaito", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukiolaiset", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"I think it is important to learn to speak English, for the future\" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712094581", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-09T18:23:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56214
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a367a502-3a29-4633-afa6-cf8eea5cc6e3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712094581.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pakkala, Vilma "I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English EFL language teaching speaking skill kielet englannin kieli opetus puhe (ilmiöt) puhetaito lukiolaiset Englannin kieli
title "I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English
title_full "I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English
title_fullStr "I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English "I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English
title_full_unstemmed "I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English "I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English
title_short "I think it is important to learn to speak English, for the future"
title_sort i think it is important to learn to speak english for the future finnish upper secondary school students opinions about teaching the speaking skill of english
title_sub Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English
title_txtP "I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English
topic EFL language teaching speaking skill kielet englannin kieli opetus puhe (ilmiöt) puhetaito lukiolaiset Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli englannin kieli kielet language teaching lukiolaiset opetus puhe (ilmiöt) puhetaito speaking skill
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56214 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712094581
work_keys_str_mv AT pakkalavilma ithinkitisimportanttolearntospeakenglishforthefuturefinnishuppersecondaryschoolstud