Summary: | Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalista mediaa yrityksen sisäisen viestinnän
välineenä. Yritykset ovat ottaneet sosiaalisen median osaksi ulkoista viestintäänsä, kuten markkinointia. Vähitellen sosiaalinen media on kuitenkin valtaamassa alaa myös yritysten sisäisestä viestinnästä. Aiheen tutkiminen on mielenkiintoista aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Esimerkiksi Suomessa suurissa
yrityksissä on otettu käyttöön sosiaaliseen mediaan pohjautuvia sisäisen viestinnän
järjestelmiä. Aiheesta löytyy kuitenkin hyvin vähän tutkimustuloksia;
tämä tekee aiheen tutkimisesta entistä tärkeämpää. Tutkielmassa pyritään vastaamaan
kirjallisuuden avulla kysymyksiin siitä, mitä ominaisuuksia sisäisellä
viestinnällä on olemassa ja mitä näistä ominaisuuksista sosiaalisella medialla on.
Päätutkimuskysymyksenä on näiden johdannainen, eli miten sosiaalinen media
toimii sisäisen viestinnän työkaluna. Tutkielmassa havaittiin, että sosiaalinen
media on hyvin monimutkainen käsite, ja tämän vuoksi sille on vaikea löytää
yksiselitteistä määritelmää. Tutkielmassa havaittiin myös, että sosiaalisen median
käyttöönotolla sisäisessä viestinnässä on aiempien tutkimusten perusteella
enemmän haasteita kuin suoranaisia hyötyjä. Tämä luo mielenkiintoa jatkotutkimuskysymysten
pohtimiselle.
Social media in corporate internal communication.
This paper deals with social media as a tool for corporate internal communication.
Companies have taken social media into their external communications,
such as marketing. Gradually however, the social media sector is also in the
field of corporate internal communications. Studying the subject is interesting
because the subject is topical. For example, in a Finnish large companies, internal
communication systems based on social media have been introduced. There
are very few research findings on this topic; this makes the subject matter more
important. The aim of the thesis is to answer the questions about what features
of internal communication exist and what of these features on social media contains.
The main research question is the derivative of these, which is how social
media works as an internal communication tool. The thesis found that social
media is a very complicated concept, and therefore it is difficult to find an unambiguous
definition. The thesis also found that the introduction of social media
in internal communication has more challenges than previous direct benefits
based on previous studies. This creates an interest in reflection on further
research questions.
|