"Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia." lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa.

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lahjakkaiden oppilaiden omia näkemyksiä heidän alisuoriutumisestaan koulussa. Tutkielmassa selvitettiin, mitkä tekijät aiheuttavat heidän mukaansa alisuoriutumista, mitä vaikutuksia alisuoriutumisella on myöhempään elämään sekä kuinka alisuoriutumista voi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tynkkynen, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56138
_version_ 1826225723479687168
author Tynkkynen, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tynkkynen, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tynkkynen, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tynkkynen, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lahjakkaiden oppilaiden omia näkemyksiä heidän alisuoriutumisestaan koulussa. Tutkielmassa selvitettiin, mitkä tekijät aiheuttavat heidän mukaansa alisuoriutumista, mitä vaikutuksia alisuoriutumisella on myöhempään elämään sekä kuinka alisuoriutumista voisi estää koulussa. Tutkielma toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä verkkokyselyllä. Tutkielmaan osallistui 43 henkilöä, iältään 7—65-vuotiaita, jotka kokivat olevansa lahjakkaita itse määrittelemällään osa-alueella sekä tunsivat alisuoriutuneensa koulussa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Syitä alisuoriutumiseen löytyi niin koulupäivän sisältä kuin sen ulkopuoleltakin. Koulupäivän sisällä alisuoriutumiseen vaikutti oppituntien haasteettomuus ja hidas eteneminen, opettajan lannistava vaikutus tai ymmärryksen puute sekä vertaisiin liittyvä sosiaalinen paine. Myös koulupäivän ulkopuolisilla tekijöillä oli vaikutusta alisuoriutumiseen, kuten vanhempien vähäisellä tuella, lahjakkaiden omilla asenteilla koulua kohtaan sekä aikaa vievillä harrastuksilla. Tulokset osoittivat, että lahjakkaiden oppilaiden alisuoriutumiseen on syytä kiinnittää entistä parempaa huomiota. Alisuoriutuminen koulussa voi aiheuttaa vaikeuksia myöhemmässä elämässä, kuten jatko-opinnoissa sekä niihin hakeutuessa. Alisuoriutuminen oli helposti kiinnittyvä tapa toimia, eikä opiskelutaitoja oltu opittu. Opiskelutaitojen opettaminen myös lahjakkaille oppilaille on siis erityisen tärkeää tulevaisuuden kannalta. Alisuoriutumisen estämiseksi opettajien toivottiin tunnistavan alisuoriutuminen ja huomioivan yksilölliset tarpeet opetuksessa sekä arvioinnissa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiili, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tynkkynen, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-05T10:25:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-05T10:25:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1804006", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56138", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lahjakkaiden oppilaiden omia n\u00e4kemyksi\u00e4 heid\u00e4n alisuoriutumisestaan koulussa. Tutkielmassa selvitettiin, mitk\u00e4 tekij\u00e4t aiheuttavat heid\u00e4n mukaansa alisuoriutumista, mit\u00e4 vaikutuksia alisuoriutumisella on my\u00f6hemp\u00e4\u00e4n el\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 kuinka alisuoriutumista voisi est\u00e4\u00e4 koulussa.\r\n\r\nTutkielma toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto ker\u00e4ttiin avoimia kysymyksi\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 verkkokyselyll\u00e4. Tutkielmaan osallistui 43 henkil\u00f6\u00e4, i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 7\u201465-vuotiaita, jotka kokivat olevansa lahjakkaita itse m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4ll\u00e4\u00e4n osa-alueella sek\u00e4 tunsivat alisuoriutuneensa koulussa. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en.\r\n\r\nSyit\u00e4 alisuoriutumiseen l\u00f6ytyi niin koulup\u00e4iv\u00e4n sis\u00e4lt\u00e4 kuin sen ulkopuoleltakin. Koulup\u00e4iv\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4 alisuoriutumiseen vaikutti oppituntien haasteettomuus ja hidas eteneminen, opettajan lannistava vaikutus tai ymm\u00e4rryksen puute sek\u00e4 vertaisiin liittyv\u00e4 sosiaalinen paine. My\u00f6s koulup\u00e4iv\u00e4n ulkopuolisilla tekij\u00f6ill\u00e4 oli vaikutusta alisuoriutumiseen, kuten vanhempien v\u00e4h\u00e4isell\u00e4 tuella, lahjakkaiden omilla asenteilla koulua kohtaan sek\u00e4 aikaa vievill\u00e4 harrastuksilla. \r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 lahjakkaiden oppilaiden alisuoriutumiseen on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 parempaa huomiota. Alisuoriutuminen koulussa voi aiheuttaa vaikeuksia my\u00f6hemm\u00e4ss\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, kuten jatko-opinnoissa sek\u00e4 niihin hakeutuessa. Alisuoriutuminen oli helposti kiinnittyv\u00e4 tapa toimia, eik\u00e4 opiskelutaitoja oltu opittu. Opiskelutaitojen opettaminen my\u00f6s lahjakkaille oppilaille on siis erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tulevaisuuden kannalta. Alisuoriutumisen est\u00e4miseksi opettajien toivottiin tunnistavan alisuoriutuminen ja huomioivan yksil\u00f6lliset tarpeet opetuksessa sek\u00e4 arvioinnissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veera Tynkkynen (vekajoty) on 2017-12-05 10:25:11.805510. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-05T10:25:12Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712054488.pdf: 891890 bytes, checksum: c0caecca4bf0a50a39092c16f802755e (MD5)\r\nlicense.html: 4940 bytes, checksum: e8c0d89d7b35ff95c9820e3575a1bbcd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-05T10:25:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712054488.pdf: 891890 bytes, checksum: c0caecca4bf0a50a39092c16f802755e (MD5)\r\nlicense.html: 4940 bytes, checksum: e8c0d89d7b35ff95c9820e3575a1bbcd (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Harmittaa, kun j\u00e4lkeenp\u00e4in on ymm\u00e4rt\u00e4nyt, ett\u00e4 itsess\u00e4 olisi silloin(kin) ollut paljon enemm\u00e4n potentiaalia.\" : lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa.", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712054488", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-05T10:25:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulusaavutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alisuoriutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56138
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/372ae4cc-2387-49ac-89f5-4d945bb2a289\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712054488.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tynkkynen, Veera "Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia." : lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa. Erityispedagogiikka Special Education Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 101 lahjakkuus koulusaavutukset alisuoriutuminen opiskelutaito opetus oppimisympäristö peruskoulu
title "Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia." : lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa.
title_alt Lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa
title_full "Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia." : lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa.
title_fullStr "Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia." : lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa. "Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia." : lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa.
title_full_unstemmed "Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia." : lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa. "Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia." : lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa.
title_short "Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia."
title_sort harmittaa kun jälkeenpäin on ymmärtänyt että itsessä olisi silloin kin ollut paljon enemmän potentiaalia lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa
title_sub lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa.
title_txtP "Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia." : lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa.
topic Erityispedagogiikka Special Education Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 101 lahjakkuus koulusaavutukset alisuoriutuminen opiskelutaito opetus oppimisympäristö peruskoulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Kvalitatiivinen tutkimus Sisällönanalyysi Special Education alisuoriutuminen koulusaavutukset lahjakkuus opetus opiskelutaito oppimisympäristö peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56138 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712054488
work_keys_str_mv AT tynkkynenveera harmittaakunjälkeenpäinonymmärtänytettäitsessäolisisilloinkinollutpaljonenemmänpo