Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa

STEAM-toiminnassa elämä ja koulutus sitoutuvat toisiinsa. Oppimisen eri alueet - tiede- ja teknologiakasvatus, taiteet ja matematiikka – limittyvät toisiinsa ja antavat mahdollisuuden holistiseen, elävään ja mukautuvaan oppimiskäsityk- seen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää perheiden koke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virkkula, Otto
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56084
_version_ 1828193101688078336
author Virkkula, Otto
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Virkkula, Otto Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Virkkula, Otto Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Virkkula, Otto
datasource_str_mv jyx
description STEAM-toiminnassa elämä ja koulutus sitoutuvat toisiinsa. Oppimisen eri alueet - tiede- ja teknologiakasvatus, taiteet ja matematiikka – limittyvät toisiinsa ja antavat mahdollisuuden holistiseen, elävään ja mukautuvaan oppimiskäsityk- seen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää perheiden kokemuksia STEAM-toiminnasta ja oppimisen eri alueiden integroimisen hyödyistä ja haas- teista. Perheille järjestetyn toiminnan tavoitteena oli kannustaa lapsia ja heidän vanhempiaan tutkimaan yhdessä ja vahvistaa vanhempien osallisuutta STEAM- toiminnassa häivyttäen ennakkoluuloja tiede- ja teknologiakasvatusta sekä matematiikkaa kohtaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla perheitä Mäki- Matin perhepuistoon rakennetussa STEAM-toimintaympäristössä. Lisäksi perheitä haastateltiin. Tutkimukseen osallistui 9 perhettä, joissa lapset olivat 1 – 7 - vuotiaita. Haastattelut ja videoitu havainnointiaineisto analysoitiin laadullisin menetelmin. Perheet kokivat STEAM-toiminnan innostavana ja hyvänä tapana oppia uusia asioita. Perheet alkoivat tunnistaa oppimisen kannalta oleellisia tavoitteita haastattelujen kautta ja halusivat yhdistää opitun arkeen. Erilaiset oppimistyylit ja lasten tavat oppia tunnistettiin ja näitä tuettiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lasten pitää käytännös- sä päästä tutkimaan, kokeilemaan, havainnoimaan ja tekemään havainnoistaan päätelmiä. Holistinen - kokonaisvaltainen lähestymistapa oppimiseen luo raamit, joiden kautta tapahtuu oppimisen eri alueiden integroituminen toisiinsa. Tämä tutkimus osaltaan osoitti, että myös vanhemmat kokivat tämän integroitumisen ja ilmiölähtöisyyden olevan lapsille luonteva tapa oppia ja käsitellä asioita. Tätä tutkimusta voivat hyödyntää lasten vanhemmat ja perheiden kanssa toimivat muut varhaiskasvatustahot oppiessaan oppimaan yhdessä lasten kanssa. Vanhempien rooli oppimisessa osoittautui merkittäväksi ja siitä voikin löytää uusia mielenkiintoisia näkökulmia jatkotutkimuksia ajatellen. Hakusanat: STEAM-toiminta, ilmiö- ja kokemuspohjainen oppiminen, holisti- nen lähestymistapa oppimiseen, varhaiskasvatus, perhe, osallisuus, kohdennettu etnografia
first_indexed 2023-03-22T10:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Turja, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virkkula, Otto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-01T15:21:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-01T15:21:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1803591", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56084", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "STEAM-toiminnassa el\u00e4m\u00e4 ja koulutus sitoutuvat toisiinsa. Oppimisen eri alueet - tiede- ja teknologiakasvatus, taiteet ja matematiikka \u2013 limittyv\u00e4t toisiinsa ja antavat mahdollisuuden holistiseen, el\u00e4v\u00e4\u00e4n ja mukautuvaan oppimisk\u00e4sityk- seen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 perheiden kokemuksia STEAM-toiminnasta ja oppimisen eri alueiden integroimisen hy\u00f6dyist\u00e4 ja haas- teista. Perheille j\u00e4rjestetyn toiminnan tavoitteena oli kannustaa lapsia ja heid\u00e4n vanhempiaan tutkimaan yhdess\u00e4 ja vahvistaa vanhempien osallisuutta STEAM- toiminnassa h\u00e4ivytt\u00e4en ennakkoluuloja tiede- ja teknologiakasvatusta sek\u00e4 matematiikkaa kohtaan.\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla perheit\u00e4 M\u00e4ki- Matin perhepuistoon rakennetussa STEAM-toimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi perheit\u00e4 haastateltiin. Tutkimukseen osallistui 9 perhett\u00e4, joissa lapset olivat 1 \u2013 7 - vuotiaita. Haastattelut ja videoitu havainnointiaineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.\r\nPerheet kokivat STEAM-toiminnan innostavana ja hyv\u00e4n\u00e4 tapana oppia uusia asioita. Perheet alkoivat tunnistaa oppimisen kannalta oleellisia tavoitteita haastattelujen kautta ja halusivat yhdist\u00e4\u00e4 opitun arkeen. Erilaiset oppimistyylit ja lasten tavat oppia tunnistettiin ja n\u00e4it\u00e4 tuettiin.\r\nAiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 lasten pit\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6s- s\u00e4 p\u00e4\u00e4st\u00e4 tutkimaan, kokeilemaan, havainnoimaan ja tekem\u00e4\u00e4n havainnoistaan p\u00e4\u00e4telmi\u00e4. Holistinen - kokonaisvaltainen l\u00e4hestymistapa oppimiseen luo raamit, joiden kautta tapahtuu oppimisen eri alueiden integroituminen toisiinsa. T\u00e4m\u00e4 tutkimus osaltaan osoitti, ett\u00e4 my\u00f6s vanhemmat kokivat t\u00e4m\u00e4n integroitumisen ja ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6isyyden olevan lapsille luonteva tapa oppia ja k\u00e4sitell\u00e4 asioita.\r\nT\u00e4t\u00e4 tutkimusta voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 lasten vanhemmat ja perheiden kanssa toimivat muut varhaiskasvatustahot oppiessaan oppimaan yhdess\u00e4 lasten kanssa. Vanhempien rooli oppimisessa osoittautui merkitt\u00e4v\u00e4ksi ja siit\u00e4 voikin l\u00f6yt\u00e4\u00e4 uusia mielenkiintoisia n\u00e4k\u00f6kulmia jatkotutkimuksia ajatellen.\r\nHakusanat: STEAM-toiminta, ilmi\u00f6- ja kokemuspohjainen oppiminen, holisti- nen l\u00e4hestymistapa oppimiseen, varhaiskasvatus, perhe, osallisuus, kohdennettu etnografia", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Otto Virkkula (otvejala) on 2017-12-01 15:21:54.578844. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-01T15:21:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712014457.pdf: 13596198 bytes, checksum: 03f7210d74d22e2bf0df82e5bd27c6f3 (MD5)\r\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: a7a3cc35ced81429dd23e6618c679cde (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-01T15:21:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712014457.pdf: 13596198 bytes, checksum: 03f7210d74d22e2bf0df82e5bd27c6f3 (MD5)\r\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: a7a3cc35ced81429dd23e6618c679cde (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (100 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "STEAM-pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmi\u00f6pohjainen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "holistinen l\u00e4hestymistapa oppimiseen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712014457", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-01T15:21:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmi\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokonaisvaltaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "holismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispsykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56084
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:38Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2d0b83e1-d4da-48c5-807d-b7187c6960fc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712014457.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virkkula, Otto Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa STEAM-pedagogiikka ilmiöpohjainen oppiminen holistinen lähestymistapa oppimiseen Varhaiskasvatus Early Childhood Education Etnografia 104 varhaiskasvatus tiedekasvatus teknologiakasvatus taidekasvatus matematiikka ilmiöt opetusmenetelmät kokemusoppiminen tutkiva oppiminen kokonaisvaltaisuus holismi perheet oppimiskokemukset oppimispsykologia
title Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa
title_full Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa
title_fullStr Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa
title_full_unstemmed Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa
title_short Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa
title_sort varhaisvuosien tiede ja teknologiakasvatusta matematiikkaa ja taiteita integroivaa steam toimintaa perhepuistossa
title_txtP Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa
topic STEAM-pedagogiikka ilmiöpohjainen oppiminen holistinen lähestymistapa oppimiseen Varhaiskasvatus Early Childhood Education Etnografia 104 varhaiskasvatus tiedekasvatus teknologiakasvatus taidekasvatus matematiikka ilmiöt opetusmenetelmät kokemusoppiminen tutkiva oppiminen kokonaisvaltaisuus holismi perheet oppimiskokemukset oppimispsykologia
topic_facet 104 Early Childhood Education Etnografia STEAM-pedagogiikka Varhaiskasvatus holismi holistinen lähestymistapa oppimiseen ilmiöpohjainen oppiminen ilmiöt kokemusoppiminen kokonaisvaltaisuus matematiikka opetusmenetelmät oppimiskokemukset oppimispsykologia perheet taidekasvatus teknologiakasvatus tiedekasvatus tutkiva oppiminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56084 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712014457
work_keys_str_mv AT virkkulaotto varhaisvuosientiedejateknologiakasvatustamatematiikkaajataiteitaintegroivaasteamtoi