Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa

Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään lastensuojelun toimenpiteenä sijoitettujen lasten koulussa kohtaamia palkitsevia ja haastavia tilanteita sekä niihin liittyviä tunteita. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään ratkaisukeinoja, joita lapset olivat käyttäneet haastavissa tilanteissa. Toistaiseksi t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jääskeläinen, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56078
_version_ 1826225721314377728
author Jääskeläinen, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jääskeläinen, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jääskeläinen, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jääskeläinen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään lastensuojelun toimenpiteenä sijoitettujen lasten koulussa kohtaamia palkitsevia ja haastavia tilanteita sekä niihin liittyviä tunteita. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään ratkaisukeinoja, joita lapset olivat käyttäneet haastavissa tilanteissa. Toistaiseksi tutkimuksia sijoitettujen lasten kouluarjesta ja heidän koulutilanteissa kokemista tunteista sekä haastavissa tilanteissa käyttämistä ratkaisukeinoista on niukasti. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää peruskouluikäistä lasta käyttämällä aineistonhankintamenetelmänä teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin pääsääntöisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Koulun palkitsevat tilanteet liittyivät kavereiden tapaamiseen ja saamiseen, hyvään akateemiseen koulusuoriutumiseen, oppilaita aktivoivaan opetukseen sekä ammattitaitoisiin opettajiin. Haastavat tilanteet sen sijaan liittyivät ristiriitoihin kavereiden kanssa, koulukiusaamiseen, ystävien kaipaamiseen, akateemisen koulusuoriutumisen tuomiin paineisiin, oppilaita lamaannuttavaan opetukseen, opettajien oppilaisiin kohdistamaan epäasialliseen käytökseen, opettajien antamaan tuen puutteeseen, sekä haasteelliseen käyttäytymiseen. Palkitseviin tilanteisiin liittyivät yleisimmin tunteet ilo, helpotus ja onni, ja haastaviin tilanteisiin liittyivät useimmin sen sijaan viha, ärsytys ja suru. Oppilaat käyttivät haastavissa tilanteissa ratkaisukeinoina yleisimmin sitoutumista ja strategisointia, avun pyytämistä, luovuttamista ja uhriutumista, sekä pyrkimystä unohtaa. Sijoitettujen lasten kouluarkeen kuuluivat niin mukavat kuin ikävät tilanteet. Lapsia tuettiin haasteissa, mutta he kaipasivat enemmän opettajiensa tukea.
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "B\u00f6\u00f6k, Marja Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4\u00e4skel\u00e4inen, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-12-01T09:23:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-12-01T09:23:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1803588", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56078", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n lastensuojelun toimenpiteen\u00e4 sijoitettujen\r\nlasten koulussa kohtaamia palkitsevia ja haastavia tilanteita sek\u00e4 niihin liittyvi\u00e4\r\ntunteita. Lis\u00e4ksi tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ratkaisukeinoja, joita lapset olivat\r\nk\u00e4ytt\u00e4neet haastavissa tilanteissa. Toistaiseksi tutkimuksia sijoitettujen lasten\r\nkouluarjesta ja heid\u00e4n koulutilanteissa kokemista tunteista sek\u00e4 haastavissa tilanteissa k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 ratkaisukeinoista on niukasti.\r\nLaadullisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 peruskouluik\u00e4ist\u00e4 lasta k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistonhankintamenetelm\u00e4n\u00e4 teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\r\nKoulun palkitsevat tilanteet liittyiv\u00e4t kavereiden tapaamiseen ja saamiseen,\r\nhyv\u00e4\u00e4n akateemiseen koulusuoriutumiseen, oppilaita aktivoivaan opetukseen\r\nsek\u00e4 ammattitaitoisiin opettajiin. Haastavat tilanteet sen sijaan liittyiv\u00e4t ristiriitoihin kavereiden kanssa, koulukiusaamiseen, yst\u00e4vien kaipaamiseen, akateemisen koulusuoriutumisen tuomiin paineisiin, oppilaita lamaannuttavaan opetukseen, opettajien oppilaisiin kohdistamaan ep\u00e4asialliseen k\u00e4yt\u00f6kseen, opettajien\r\nantamaan tuen puutteeseen, sek\u00e4 haasteelliseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Palkitseviin tilanteisiin liittyiv\u00e4t yleisimmin tunteet ilo, helpotus ja onni, ja haastaviin tilanteisiin liittyiv\u00e4t useimmin sen sijaan viha, \u00e4rsytys ja suru. Oppilaat k\u00e4yttiv\u00e4t haastavissa tilanteissa ratkaisukeinoina yleisimmin sitoutumista ja strategisointia,\r\navun pyyt\u00e4mist\u00e4, luovuttamista ja uhriutumista, sek\u00e4 pyrkimyst\u00e4 unohtaa.\r\nSijoitettujen lasten kouluarkeen kuuluivat niin mukavat kuin ik\u00e4v\u00e4t tilanteet. Lapsia tuettiin haasteissa, mutta he kaipasivat enemm\u00e4n opettajiensa tukea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Essi J\u00e4\u00e4skel\u00e4inen (eseljaas) on 2017-12-01 09:23:01.883954. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-12-01T09:23:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712014452.pdf: 1603321 bytes, checksum: 99f51bcd8f8b5a40079ee3400e7278df (MD5)\r\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 9f85446eaf9e5d233359055e9a2ba45e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-12-01T09:23:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201712014452.pdf: 1603321 bytes, checksum: 99f51bcd8f8b5a40079ee3400e7278df (MD5)\r\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 9f85446eaf9e5d233359055e9a2ba45e (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (128 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sijoitettu lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusuoriutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haasteellinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ratkaisukeinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201712014452", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-12-01T09:23:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "community", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijoitetut lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suoriutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmanratkaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56078
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/760b6d2f-09ef-4527-ad8b-8b61b540863b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201712014452.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jääskeläinen, Essi Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa sijoitettu lapsi koulusuoriutuminen vertaissuhteet opettaja-oppilassuhde haasteellinen käyttäytyminen tunteet ratkaisukeinot Erityispedagogiikka Special Education Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 101 sijoitetut lapset peruskoulu opintomenestys suoriutuminen vaikeudet ongelmanratkaisu
title Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa
title_full Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa
title_fullStr Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa
title_full_unstemmed Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa
title_short Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa
title_sort kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa
title_txtP Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa
topic sijoitettu lapsi koulusuoriutuminen vertaissuhteet opettaja-oppilassuhde haasteellinen käyttäytyminen tunteet ratkaisukeinot Erityispedagogiikka Special Education Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 101 sijoitetut lapset peruskoulu opintomenestys suoriutuminen vaikeudet ongelmanratkaisu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Kvalitatiivinen tutkimus Sisällönanalyysi Special Education haasteellinen käyttäytyminen koulusuoriutuminen ongelmanratkaisu opettaja-oppilassuhde opintomenestys peruskoulu ratkaisukeinot sijoitettu lapsi sijoitetut lapset suoriutuminen tunteet vaikeudet vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56078 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712014452
work_keys_str_mv AT jääskeläinenessi kodinulkopuolellesijoitettujenlastenpalkitsevatjahaastavattilanteetkoulussa