Teaching English through Arts in upper secondary school a photographic teaching material package

Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. Tämä materiaalipaketti yhdistää kuvataiteen ja englannin kielen opettamisen valok...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hämäläinen, Ville
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56063
Kuvaus
Yhteenveto:Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. Tämä materiaalipaketti yhdistää kuvataiteen ja englannin kielen opettamisen valokuvauksen avulla. Valokuvia on tänä päivänä helppo ottaa, sillä lähes jokaisella on älypuhelin, johon on tavallisesti integroitu kamera. Kameran avulla oppilaat pääsevät toteuttamaan luovuuttaan, jota tällä hetkellä ei painoteta tarpeeksi opiskelussa. Valokuvaukseen pohjautuvan oppimateriaalipaketin peruspilarit ovat kommunikatiivisessa kielenopetuksessa, oppijakeskeisyydessä ja motivaation löytämisessä kielenopiskeluun. Kommunikatiivisessa kielenopetuksessa oppilaita kannustetaan käyttämään kieltä erilaisissa tilanteissa painotuksen ollessa halutun viestin välittymisessä eikä niinkään kieliopillisesti täydellisissä lauserakenteissa. Oppijakeskeisyys sopii hyvin kommunikatiiviseen kielenopetukseen. Materiaalipaketin tavoitteena on tarjota oppilaille erilainen lähestymistapa kielenoppimiseen, jonka seurauksena motivaatio kieliä kohtaan lisääntyy. Motivaatio on kielenoppimisessa tärkeää, sillä se tehostaa oppimistuloksia. Valokuvat tehdään portfoliotyönä kuvataiteen KU1-kurssin aikana ja kootaan materiaalipankiksi. Tätä pankkia myöhemmin hyödynnetään englannin ENA1-kurssilla. Oppilaat voivat valita kuvataiteen kurssilla otettuja valokuvia ja hyödyntää niitä englannin kurssin materiaalipaketin tehtävissä. Tehtävät on suunniteltu sopiviksi ENA1-kurssin aihepiireihin. Samat teemat sopivat myös KU1-kurssin teemoihin, minkä johdosta englannin ja kuvataiteen kurssien integroiminen onnistuu erinomaisesti.