"No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia ja kokemuksia kieltenopettajilla on koskien yläasteikäisten oppilaiden opiskelumotivaatiota sekä heidän motivoimistaan. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät erityisesti vaikuttavat motivaatioon ja millaisia haasteita motivointiin liitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mutanen, Anniina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56035
_version_ 1826225727504121856
author Mutanen, Anniina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mutanen, Anniina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mutanen, Anniina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mutanen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia ja kokemuksia kieltenopettajilla on koskien yläasteikäisten oppilaiden opiskelumotivaatiota sekä heidän motivoimistaan. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät erityisesti vaikuttavat motivaatioon ja millaisia haasteita motivointiin liittyy kieltenopiskelun yhteydessä. Tuloksia analysoitiin kvalitatiivisesti. Materiaali koostui kahdeksan Keski-Suomessa työskentelevän ruotsin- ja englanninopettajan haastatteluista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja ne toteutettiin kevään 2017 aikana. Haastatteluiden kesto vaihteli puolesta tunnista tuntiin. Haastatellut olivat eri-ikäisiä miehiä ja naisia, ja myös heidän opettajakokemuksena oli erilainen. Materiaali antaakin moniäänisen käsityksen tutkimusaiheesta. Tuloksista kävi ilmi, että opettajilla oli melko perinteinen käsitys motivaatiosta ja sen merkityksestä kieltenopetuksesta. Omakohtaiset kokemukset ja käsitykset omista vaikutusmahdollisuuksista kuitenkin vaihtelivat paljon. Opettajien vastaukset vastasivat pitkälti motivaatioteorioita. Myös opetussuunnitelma oli selkeästi vaikuttanut opettajien käyttämiin motivointikeinoihin. Mielipiteet kielen aseman ja maantieteellisen sijainnin vaikutuksesta motivaatioon jakautuivat kahtia. Englannin ja ruotsin välillä ilmeni kuitenkin eroja siinä, miten motivaatio koetaan ja mitä opettajat tekevät motivoidakseen oppilaita. Motivaation ja motivoinnin helppouden koettiin johtuvan pitkälti opetusryhmästä ja siitä, minkälainen ilmapiiri luokassa on. Lisäksi opettajat ilmaisivat huolensa kieltenopetuksen motivoinnista tulevaisuudessa, johtuen esimerkiksi kielikokeilusta ja tuntimäärien vähenemisestä yläasteella.
first_indexed 2023-03-22T09:58:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mutanen, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-11-29T07:10:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-11-29T07:10:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1803035", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56035", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia ajatuksia ja kokemuksia kieltenopettajilla on koskien yl\u00e4asteik\u00e4isten oppilaiden opiskelumotivaatiota sek\u00e4 heid\u00e4n motivoimistaan. Lis\u00e4ksi selvitettiin, mitk\u00e4 tekij\u00e4t erityisesti vaikuttavat motivaatioon ja millaisia haasteita motivointiin liittyy kieltenopiskelun yhteydess\u00e4. Tuloksia analysoitiin kvalitatiivisesti.\r\nMateriaali koostui kahdeksan Keski-Suomessa ty\u00f6skentelev\u00e4n ruotsin- ja englanninopettajan haastatteluista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja ne toteutettiin kev\u00e4\u00e4n 2017 aikana. Haastatteluiden kesto vaihteli puolesta tunnista tuntiin. Haastatellut olivat eri-ik\u00e4isi\u00e4 miehi\u00e4 ja naisia, ja my\u00f6s heid\u00e4n opettajakokemuksena oli erilainen. Materiaali antaakin moni\u00e4\u00e4nisen k\u00e4sityksen tutkimusaiheesta. \r\nTuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opettajilla oli melko perinteinen k\u00e4sitys motivaatiosta ja sen merkityksest\u00e4 kieltenopetuksesta. Omakohtaiset kokemukset ja k\u00e4sitykset omista vaikutusmahdollisuuksista kuitenkin vaihtelivat paljon. Opettajien vastaukset vastasivat pitk\u00e4lti motivaatioteorioita. My\u00f6s opetussuunnitelma oli selke\u00e4sti vaikuttanut opettajien k\u00e4ytt\u00e4miin motivointikeinoihin. Mielipiteet kielen aseman ja maantieteellisen sijainnin vaikutuksesta motivaatioon jakautuivat kahtia. Englannin ja ruotsin v\u00e4lill\u00e4 ilmeni kuitenkin eroja siin\u00e4, miten motivaatio koetaan ja mit\u00e4 opettajat tekev\u00e4t motivoidakseen oppilaita. Motivaation ja motivoinnin helppouden koettiin johtuvan pitk\u00e4lti opetusryhm\u00e4st\u00e4 ja siit\u00e4, mink\u00e4lainen ilmapiiri luokassa on. Lis\u00e4ksi opettajat ilmaisivat huolensa kieltenopetuksen motivoinnista tulevaisuudessa, johtuen esimerkiksi kielikokeilusta ja tuntim\u00e4\u00e4rien v\u00e4henemisest\u00e4 yl\u00e4asteella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anniina Mutanen (maanmuta) on 2017-11-29 07:10:33.046988. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-11-29T07:10:33Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711294408.pdf: 1211652 bytes, checksum: 2dd5c9c16d0a971f40d6cae318e9ffc6 (MD5)\r\nlicense.html: 4917 bytes, checksum: c2ab2a1c9b773805a2db29e1ffe7b509 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-11-29T07:10:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711294408.pdf: 1211652 bytes, checksum: 2dd5c9c16d0a971f40d6cae318e9ffc6 (MD5)\r\nlicense.html: 4917 bytes, checksum: c2ab2a1c9b773805a2db29e1ffe7b509 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (99 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivering", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inst\u00e4llning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "engelska", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"No kyll\u00e4 se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero\" : spr\u00e5kl\u00e4rarnas tankar och erfarenheter g\u00e4llande elevers motivation p\u00e5 h\u00f6gstadiet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Spr\u00e5kl\u00e4rarnas tankar och erfarenheter g\u00e4llande elevers motivation p\u00e5 h\u00f6gstadiet", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201711294408", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-11-29T07:10:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56035
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:05Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/58179eb0-dfbf-46eb-a4e8-b70dc137d759\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201711294408.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mutanen, Anniina "No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" : språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet motivation motivering språkinlärning inställning svenska engelska Ruotsin kieli Swedish Kvalitatiivinen tutkimus 306 kielet opetus oppiminen ruotsin kieli englannin kieli opiskelumotivaatio motivointi yläkoulu
title "No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" : språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet
title_alt Språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet
title_full "No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" : språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet
title_fullStr "No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" : språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet "No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" : språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet
title_full_unstemmed "No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" : språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet "No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" : språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet
title_short "No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero"
title_sort no kyllä se on tosi iso osa et se on se englannin ja ruotsin ero språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet
title_sub språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet
title_txtP "No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" : språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet
topic motivation motivering språkinlärning inställning svenska engelska Ruotsin kieli Swedish Kvalitatiivinen tutkimus 306 kielet opetus oppiminen ruotsin kieli englannin kieli opiskelumotivaatio motivointi yläkoulu
topic_facet 306 Kvalitatiivinen tutkimus Ruotsin kieli Swedish engelska englannin kieli inställning kielet motivation motivering motivointi opetus opiskelumotivaatio oppiminen ruotsin kieli språkinlärning svenska yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56035 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711294408
work_keys_str_mv AT mutanenanniina nokylläseontosiisoosaetseonseenglanninjaruotsinerospråklärarnastankarocherfarenhe