Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa

Tämän tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvittää näiden rakenteita sekä niihin liittyviä kemiallisia reaktioita. Kirjallisessa osassa perehdyttiin lisäksi kolmeen ope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarimäki, Laura
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56034
_version_ 1826225729489076224
author Saarimäki, Laura
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saarimäki, Laura Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saarimäki, Laura Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saarimäki, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvittää näiden rakenteita sekä niihin liittyviä kemiallisia reaktioita. Kirjallisessa osassa perehdyttiin lisäksi kolmeen opetuksen lähestymistapaan, jotka olivat ongelmalähtöinen, kontekstisidonnainen ja monialainen oppiminen. Tutkielmassa perehdyttiin myös näiden lähestymistapojen käyttöön kemian opetuksessa. Lisäksi perehdyttiin lukion opetussuunnitelmaan kemian, biologian ja terveystiedon oppiaineiden osalta. Kaikki kolme lähestymistapaa soveltuvat kemian opetuksen apuvälineiksi. Niiden havaittiin parantavan opiskelijoiden oppimista ja lisäävän opiskelijoiden mielenkiintoa kemiaa kohtaan. Lisäksi lähestymistavoista etenkin monialaisen oppimisen avulla saatiin parannettua opiskelijoiden ymmärrystä siitä, että luonnontieteet ovat monialaisia kokonaisuuksia. Lähestymistapojen käytön havaittiin sisältävän myös haasteita, joista moniin pystytään vastaamaan toteutettavissa olevien muutosten sekä harjoittelun avulla. Tutkielman kokeellisessa osassa selvitettiin oppikirja-analyysin avulla, minkälaisia sisältöjä biomolekyyleistä lukion kemian oppikirjoissa esitellään. Lisäksi selvitettiin eroavatko näiden oppikirjojen sisällöt toisistaan. Kokeellisessa osassa selvitettiin myös lukion biologian ja lukion terveystiedon oppikirjan osalta biomolekyyleistä kertovat asiasisällöt. Kokeellisen osion lopuksi verrattiin toisiinsa eri oppiaineiden oppikirjoissa esiintyviä näkökulmia biomolekyyleihin. Biomolekyylien sisältöjä käsiteltiin monipuolisesti kemian oppikirjoissa. Eri oppikirjojen sisällöt poikkesivat vain vähän toisistaan. Biologian oppikirjassa biomolekyylit olivat myös melko monipuolisesti esitelty, vaikkakin hieman suppeammin kuin kemian oppikirjoissa. Biologian oppikirjoissa tuotiin esiin myös biomolekyylien kemiallisia ominaisuuksia. Terveystiedon oppikirjoissa taas biomolekyylejä esiteltiin melko suppeasti, eikä niiden kemiallisia ominaisuuksia juuri tuotu esiin. Oppiaineiden näkökulmat biomolekyyleihin olivat toisistaan poikkeavat ja nämä näkökulmat tulivat oppikirjoissa selvästi esiin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarim\u00e4ki, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-11-28T19:35:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-11-28T19:35:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1803033", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56034", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 n\u00e4iden rakenteita sek\u00e4 niihin liittyvi\u00e4 kemiallisia reaktioita. Kirjallisessa osassa perehdyttiin lis\u00e4ksi kolmeen opetuksen l\u00e4hestymistapaan, jotka olivat ongelmal\u00e4ht\u00f6inen, kontekstisidonnainen ja monialainen oppiminen. Tutkielmassa perehdyttiin my\u00f6s n\u00e4iden l\u00e4hestymistapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kemian opetuksessa. Lis\u00e4ksi perehdyttiin lukion opetussuunnitelmaan kemian, biologian ja terveystiedon oppiaineiden osalta.\r\nKaikki kolme l\u00e4hestymistapaa soveltuvat kemian opetuksen apuv\u00e4lineiksi. Niiden havaittiin parantavan opiskelijoiden oppimista ja lis\u00e4\u00e4v\u00e4n opiskelijoiden mielenkiintoa kemiaa kohtaan. Lis\u00e4ksi l\u00e4hestymistavoista etenkin monialaisen oppimisen avulla saatiin parannettua opiskelijoiden ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 luonnontieteet ovat monialaisia kokonaisuuksia. L\u00e4hestymistapojen k\u00e4yt\u00f6n havaittiin sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n my\u00f6s haasteita, joista moniin pystyt\u00e4\u00e4n vastaamaan toteutettavissa olevien muutosten sek\u00e4 harjoittelun avulla.\r\nTutkielman kokeellisessa osassa selvitettiin oppikirja-analyysin avulla, mink\u00e4laisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 biomolekyyleist\u00e4 lukion kemian oppikirjoissa esitell\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi selvitettiin eroavatko n\u00e4iden oppikirjojen sis\u00e4ll\u00f6t toisistaan. Kokeellisessa osassa selvitettiin my\u00f6s lukion biologian ja lukion terveystiedon oppikirjan osalta biomolekyyleist\u00e4 kertovat asiasis\u00e4ll\u00f6t. Kokeellisen osion lopuksi verrattiin toisiinsa eri oppiaineiden oppikirjoissa esiintyvi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia biomolekyyleihin.\r\nBiomolekyylien sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 k\u00e4siteltiin monipuolisesti kemian oppikirjoissa. Eri oppikirjojen sis\u00e4ll\u00f6t poikkesivat vain v\u00e4h\u00e4n toisistaan. Biologian oppikirjassa biomolekyylit olivat my\u00f6s melko monipuolisesti esitelty, vaikkakin hieman suppeammin kuin kemian oppikirjoissa. Biologian oppikirjoissa tuotiin esiin my\u00f6s biomolekyylien kemiallisia ominaisuuksia. Terveystiedon oppikirjoissa taas biomolekyylej\u00e4 esiteltiin melko suppeasti, eik\u00e4 niiden kemiallisia ominaisuuksia juuri tuotu esiin. Oppiaineiden n\u00e4k\u00f6kulmat biomolekyyleihin olivat toisistaan poikkeavat ja n\u00e4m\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmat tulivat oppikirjoissa selv\u00e4sti esiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Saarim\u00e4ki (laemkafo) on 2017-11-28 19:35:55.453670. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-11-28T19:35:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711284407.pdf: 1580947 bytes, checksum: a0bc9c4f7c3256f7b9691dc2be786863 (MD5)\r\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: f0facf36b25e34a8b7542d7bcd7e4f49 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-11-28T19:35:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711284407.pdf: 1580947 bytes, checksum: a0bc9c4f7c3256f7b9691dc2be786863 (MD5)\r\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: f0facf36b25e34a8b7542d7bcd7e4f49 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (120 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Biomolekyylit kemian opetuksessa sek\u00e4 lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201711284407", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-11-28T19:35:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biomolekyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveystieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56034
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:51Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b8a9466-6acf-47e5-a99b-78ddb1d30050\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201711284407.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarimäki, Laura Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 4034 biomolekyylit oppikirjat kemia biologia terveystieto opetus opetussuunnitelmat lukio
title Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
title_full Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
title_fullStr Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
title_full_unstemmed Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
title_short Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
title_sort biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
title_txtP Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 4034 biomolekyylit oppikirjat kemia biologia terveystieto opetus opetussuunnitelmat lukio
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Kvalitatiivinen tutkimus Sisällönanalyysi Teacher education programme in Chemistry biologia biomolekyylit kemia lukio opetus opetussuunnitelmat oppikirjat terveystieto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56034 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711284407
work_keys_str_mv AT saarimäkilaura biomolekyylitkemianopetuksessasekälukionkemianbiologianjaterveystiedonoppikirjois