Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit

Tutkimuksessamme tarkastelemme kouluja, jotka ovat osoittaneet toiminnassaan innovatiivisuutta ja kehittämisorientaatiota. Suomessa kouluja ei suoranaisesti palkita tai rankkeerata esimerkiksi innovatiivisuudesta, mutta osoituksena kehittämisorientaatiostaan koulut voivat saada erilaisia tunnustuksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kuusela, Laura, Väliaho, Marianne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56017
_version_ 1826225762462597120
author Kuusela, Laura Väliaho, Marianne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuusela, Laura Väliaho, Marianne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuusela, Laura Väliaho, Marianne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuusela, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessamme tarkastelemme kouluja, jotka ovat osoittaneet toiminnassaan innovatiivisuutta ja kehittämisorientaatiota. Suomessa kouluja ei suoranaisesti palkita tai rankkeerata esimerkiksi innovatiivisuudesta, mutta osoituksena kehittämisorientaatiostaan koulut voivat saada erilaisia tunnustuksia tai huomionosoituksia hyvistä käytänteistä, kokeiluista tai pedagogisista ratkaisuistaan. Tutkimuksemme tavoitteena on tarkastella innovatiivisina pidettyjen koulujen piirteitä ja sitä, kuinka ne itse kokevat oman innovatiivisuutensa. Toinen keskeinen tarkoitus on kartoittaa, minkälaista kehittämistyötä näissä kouluissa tehdään. Näiden tavoitteiden kautta tarkoituksemme on syventää ymmärrystä siitä, millaisia koulutuksen ja opettajuuden piirteitä suomalaisessa kulttuurissa arvostetaan. Aiheen tutkiminen on tärkeää siksi, että tunnustukset saattavat osaltaan viitoittaa koulutuksen tavoitteita ja näyttävät, mitä pidetään kehityksen haluttuna suuntana. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuuden koulun edustajia. Näistä kouluista kaksi ovat saaneet OAJ:n vuosittain myöntämän Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti -tunnustuksen. Loput neljä koulua osallistuvat kansainvälisesti merkittävään HundrED-hankkeeseen. Saatu aineisto analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksemme osoittavat, että tutkituista kouluista löytyi yhteisiä arvoja, kuten esimerkiksi oppilaslähtöisyys ja yhteisöllisyys. Lisäksi heillä on myös omia erityispainotuksia, kuten pelillisyys tai toiminnallisuus. Koulujen henkilökunnalla oli kehittämismyönteinen asenne ja uskoa muutoksen onnistumiseen. Tyypillistä oli myös johdon tuki kehittämistyössä sekä koulujen yhteistyö ulkopuolisten tahojen kanssa. Innovatiiviset koulut toteuttivat kehittämistyötään erilaisista lähtökohdista käsin. Näitä lähtökohtia olivat esimerkiksi oppilaslähtöisyys, muutoksen merkityksellisyys ja opettajan yksilölliset perusteet sekä kyvykkyys lähteä muutokseen. Koulujen kehitykseen liittyi olennaisena osana hyvät vuorovaikutustaidot, suunnitelmallisuus ja tavoitteiden asettaminen sekä niiden arviointi. Kehittämisprosesseihin kytkeytyi myös erilaisia haasteita ja jännitteitä, kuten joustamattomat rakenteet ja resurssien riittämättömyys. Keskeisimmät johtopäätökset ovat, että innovatiivisissa ja kehittämisorientoituneissa kouluissa kehittämistyö ymmärretään prosessiksi: koulut tekevät jatkuvasti työtä kehittymisen eteen ja haasteiden voittamiseksi. Lisäksi koulut hyödyntävät ja toteuttavat monipuolista yhteistyötä parantaakseen kehittämistään sekä järjestävät riittävästi aikaa kehittämiselle. Aikaa täytyy olla esimerkiksi arvojen miettimiselle, suunnittelulle, kehittämistoiminnan arvioinnille ja onnistuneiden käytäntöjen levittämiselle.
first_indexed 2023-03-22T09:59:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4-Tarhonen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusela, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4liaho, Marianne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-11-27T15:35:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-11-27T15:35:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1804964", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56017", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessamme tarkastelemme kouluja, jotka ovat osoittaneet toiminnassaan innovatiivisuutta ja kehitt\u00e4misorientaatiota. Suomessa kouluja ei suoranaisesti palkita tai rankkeerata esimerkiksi innovatiivisuudesta, mutta osoituksena kehitt\u00e4misorientaatiostaan koulut voivat saada erilaisia tunnustuksia tai huomionosoituksia hyvist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4, kokeiluista tai pedagogisista ratkaisuistaan. Tutkimuksemme tavoitteena on tarkastella innovatiivisina pidettyjen koulujen piirteit\u00e4 ja sit\u00e4, kuinka ne itse kokevat oman innovatiivisuutensa. Toinen keskeinen tarkoitus on kartoittaa, mink\u00e4laista kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4 n\u00e4iss\u00e4 kouluissa tehd\u00e4\u00e4n. N\u00e4iden tavoitteiden kautta tarkoituksemme on syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, millaisia koulutuksen ja opettajuuden piirteit\u00e4 suomalaisessa kulttuurissa arvostetaan. Aiheen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 siksi, ett\u00e4 tunnustukset saattavat osaltaan viitoittaa koulutuksen tavoitteita ja n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, mit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n kehityksen haluttuna suuntana.\r\nTutkimus toteutettiin haastattelemalla kuuden koulun edustajia. N\u00e4ist\u00e4 kouluista kaksi ovat saaneet OAJ:n vuosittain my\u00f6nt\u00e4m\u00e4n Vuoden koulu, oppilaitos tai p\u00e4iv\u00e4koti -tunnustuksen. Loput nelj\u00e4 koulua osallistuvat kansainv\u00e4lisesti merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4n HundrED-hankkeeseen. Saatu aineisto analysoitiin laadullisesti aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \r\nTuloksemme osoittavat, ett\u00e4 tutkituista kouluista l\u00f6ytyi yhteisi\u00e4 arvoja, kuten esimerkiksi oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys ja yhteis\u00f6llisyys. Lis\u00e4ksi heill\u00e4 on my\u00f6s omia erityispainotuksia, kuten pelillisyys tai toiminnallisuus. Koulujen henkil\u00f6kunnalla oli kehitt\u00e4mismy\u00f6nteinen asenne ja uskoa muutoksen onnistumiseen. Tyypillist\u00e4 oli my\u00f6s johdon tuki kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 koulujen yhteisty\u00f6 ulkopuolisten tahojen kanssa. Innovatiiviset koulut toteuttivat kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4\u00e4n erilaisista l\u00e4ht\u00f6kohdista k\u00e4sin. N\u00e4it\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohtia olivat esimerkiksi oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys, muutoksen merkityksellisyys ja opettajan yksil\u00f6lliset perusteet sek\u00e4 kyvykkyys l\u00e4hte\u00e4 muutokseen. Koulujen kehitykseen liittyi olennaisena osana hyv\u00e4t vuorovaikutustaidot, suunnitelmallisuus ja tavoitteiden asettaminen sek\u00e4 niiden arviointi. Kehitt\u00e4misprosesseihin kytkeytyi my\u00f6s erilaisia haasteita ja j\u00e4nnitteit\u00e4, kuten joustamattomat rakenteet ja resurssien riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys.\r\nKeskeisimm\u00e4t johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset ovat, ett\u00e4 innovatiivisissa ja kehitt\u00e4misorientoituneissa kouluissa kehitt\u00e4misty\u00f6 ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n prosessiksi: koulut tekev\u00e4t jatkuvasti ty\u00f6t\u00e4 kehittymisen eteen ja haasteiden voittamiseksi. Lis\u00e4ksi koulut hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t ja toteuttavat monipuolista yhteisty\u00f6t\u00e4 parantaakseen kehitt\u00e4mist\u00e4\u00e4n sek\u00e4 j\u00e4rjest\u00e4v\u00e4t riitt\u00e4v\u00e4sti aikaa kehitt\u00e4miselle. Aikaa t\u00e4ytyy olla esimerkiksi arvojen miettimiselle, suunnittelulle, kehitt\u00e4mistoiminnan arvioinnille ja onnistuneiden k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen levitt\u00e4miselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Kuusela (laevpent) on 2017-11-27 15:35:39.962385. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-11-27T15:35:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711274394.pdf: 652793 bytes, checksum: c07d98fdeccd2a4d34d84506aedf3b18 (MD5)\r\nlicense.html: 5134 bytes, checksum: 466eb987f7fb0a9d191d66dec835dc9c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-11-27T15:35:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711274394.pdf: 652793 bytes, checksum: c07d98fdeccd2a4d34d84506aedf3b18 (MD5)\r\nlicense.html: 5134 bytes, checksum: 466eb987f7fb0a9d191d66dec835dc9c (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (106 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innovaatiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innovatiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Innovatiivisen koulun piirteet ja kehitt\u00e4misen prosessit", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201711274394", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-11-27T15:35:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovatiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "optimismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutosvalmius", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4inen yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56017
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0364aee0-67bc-435f-81f8-95f9db3bb53c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201711274394.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuusela, Laura Väliaho, Marianne Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit koulun kehittäminen innovaatiot innovatiivisuus peruskoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 103 koulut alakoulu kehittäminen optimismi muutosvalmius sisäinen yrittäjyys opettajat oppilaat vuorovaikutus
title Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit
title_full Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit
title_fullStr Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit
title_full_unstemmed Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit
title_short Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit
title_sort innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit
title_txtP Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit
topic koulun kehittäminen innovaatiot innovatiivisuus peruskoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 103 koulut alakoulu kehittäminen optimismi muutosvalmius sisäinen yrittäjyys opettajat oppilaat vuorovaikutus
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Sisällönanalyysi Teacher Education alakoulu innovaatiot innovatiivisuus kehittäminen koulun kehittäminen koulut muutosvalmius opettajat oppilaat optimismi peruskoulu sisäinen yrittäjyys vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56017 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711274394
work_keys_str_mv AT kuuselalaura innovatiivisenkoulunpiirteetjakehittämisenprosessit