Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä

Digitalisaation myötä yritykset ja brändit rakentavat online-yhteisöjä sitouttaakseen asiakkaita ja kuluttajia tiiviimmin omien sisältöjensä pariin. Taustalla on usein tavoite liiketoiminnan kasvusta, mutta myös kuluttajien sitouttamisesta ja aktiivisesta vuorovaikutuksesta heidän kanssaan. Tässä tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivisto, Minna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56013
_version_ 1828193101661863936
author Koivisto, Minna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koivisto, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koivisto, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koivisto, Minna
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaation myötä yritykset ja brändit rakentavat online-yhteisöjä sitouttaakseen asiakkaita ja kuluttajia tiiviimmin omien sisältöjensä pariin. Taustalla on usein tavoite liiketoiminnan kasvusta, mutta myös kuluttajien sitouttamisesta ja aktiivisesta vuorovaikutuksesta heidän kanssaan. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu niitä tekijöitä, motiiveja, jotka saavat kuluttajan osallistumaan online-yhteisön toimintaan. Tutkimus on toteutettu aiempien tutkimusten tuottaman teoriatiedon sekä määrällisen aineiston avulla. Työn aineisto on kerätty kohdeorganisaation online-yhteisön käyttäjille suunnatulla kyselyllä, jossa on hyödynnetty aiempaa osallistumisen motiiveja mittaavaa tutkimusta soveltaen sitä kohdeorganisaatiolle sopivaksi. Mittarin tarkoituksena oli selvittää motiiveja, jotka korostuvat vastaajien keskuudessa, kun heille esitettiin erilaisia väittämiä tutkimuksen kohteeseen liittyen. Motiiveja tarkasteltiin eri muuttujien, kuten sukupuolen, iän, asumismuodon, työelämän position sekä asuinmaakunnan kautta. Tämän lisäksi tarkasteltiin vastaajien sosiaalisen median käyttöä sekä heidän kiinnostustaan kohdeorganisaation rakentamiin sisältöihin. Analysointitapana käytettiin ristiintaulukointia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuksen kohde brändinä on tunnettu ja sen sisällöt tunnetaan hyvin, mutta motivaatio yhteisön rakentamiseen ja vuorovaikutukseen muiden kuluttajien kanssa on hyvin vähäinen. Vaikuttavissa motiiveissa korostuivat erityisesti hedonistisen palkkion kokemus sekä brändin sisältöjen hyödyntäminen ajantasaisen tiedon lähteenä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivisto, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-11-27T10:57:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-11-27T10:57:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1802386", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56013", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaation my\u00f6t\u00e4 yritykset ja br\u00e4ndit rakentavat online-yhteis\u00f6j\u00e4 sitouttaakseen asiakkaita ja kuluttajia tiiviimmin omien sis\u00e4lt\u00f6jens\u00e4 pariin. Taustalla on usein tavoite liiketoiminnan kasvusta, mutta my\u00f6s kuluttajien sitouttamisesta ja aktiivisesta vuorovaikutuksesta heid\u00e4n kanssaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on tarkasteltu niit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, motiiveja, jotka saavat kuluttajan osallistumaan online-yhteis\u00f6n toimintaan. Tutkimus on toteutettu aiempien tutkimusten tuottaman teoriatiedon sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen aineiston avulla.\r\n\r\nTy\u00f6n aineisto on ker\u00e4tty kohdeorganisaation online-yhteis\u00f6n k\u00e4ytt\u00e4jille suunnatulla kyselyll\u00e4, jossa on hy\u00f6dynnetty aiempaa osallistumisen motiiveja mittaavaa tutkimusta soveltaen sit\u00e4 kohdeorganisaatiolle sopivaksi. Mittarin tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 motiiveja, jotka korostuvat vastaajien keskuudessa, kun heille esitettiin erilaisia v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 tutkimuksen kohteeseen liittyen. Motiiveja tarkasteltiin eri muuttujien, kuten sukupuolen, i\u00e4n, asumismuodon, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n position sek\u00e4 asuinmaakunnan kautta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkasteltiin vastaajien sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n kiinnostustaan kohdeorganisaation rakentamiin sis\u00e4lt\u00f6ihin. Analysointitapana k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia.\r\n\r\nTulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 tutkimuksen kohde br\u00e4ndin\u00e4 on tunnettu ja sen sis\u00e4ll\u00f6t tunnetaan hyvin, mutta motivaatio yhteis\u00f6n rakentamiseen ja vuorovaikutukseen muiden kuluttajien kanssa on hyvin v\u00e4h\u00e4inen. Vaikuttavissa motiiveissa korostuivat erityisesti hedonistisen palkkion kokemus sek\u00e4 br\u00e4ndin sis\u00e4lt\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4minen ajantasaisen tiedon l\u00e4hteen\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Koivisto (mijokoiv) on 2017-11-27 10:57:25.768898. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-11-27T10:57:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711274384.pdf: 966793 bytes, checksum: 33374288a103bb71aed139a5ac7b3eb9 (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 3b9e959e727a10d95f83429c25d5696f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-11-27T10:57:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711274384.pdf: 966793 bytes, checksum: 33374288a103bb71aed139a5ac7b3eb9 (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 3b9e959e727a10d95f83429c25d5696f (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motiivi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "online-yhteis\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallistujien motivaation muodostuminen ja hy\u00f6dynt\u00e4minen online-yhteis\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201711274384", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvantitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-11-27T10:57:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitouttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkoyhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56013
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:52Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd6f895a-6b23-4001-affc-ed99d95b48b9\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201711274384.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivisto, Minna Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä motiivi motivaatio online-yhteisö sitoutuminen sosiaalinen media Yhteisöviestintä Organizational Communication Kvantitatiivinen tutkimus 3131 yritykset asiakkaat sitouttaminen arvonluonti verkkoyhteisöt osallistuminen motiivit
title Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä
title_full Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä
title_fullStr Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä
title_full_unstemmed Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä
title_short Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä
title_sort osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online yhteisössä
title_txtP Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä
topic motiivi motivaatio online-yhteisö sitoutuminen sosiaalinen media Yhteisöviestintä Organizational Communication Kvantitatiivinen tutkimus 3131 yritykset asiakkaat sitouttaminen arvonluonti verkkoyhteisöt osallistuminen motiivit
topic_facet 3131 Kvantitatiivinen tutkimus Organizational Communication Yhteisöviestintä arvonluonti asiakkaat motiivi motiivit motivaatio online-yhteisö osallistuminen sitouttaminen sitoutuminen sosiaalinen media verkkoyhteisöt yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56013 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711274384
work_keys_str_mv AT koivistominna osallistujienmotivaationmuodostuminenjahyödyntäminenonlineyhteisössä