Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä

Digitalisaation myötä yritykset ja brändit rakentavat online-yhteisöjä sitouttaakseen asiakkaita ja kuluttajia tiiviimmin omien sisältöjensä pariin. Taustalla on usein tavoite liiketoiminnan kasvusta, mutta myös kuluttajien sitouttamisesta ja aktiivisesta vuorovaikutuksesta heidän kanssaan. Tässä tu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koivisto, Minna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56013
Kuvaus
Yhteenveto:Digitalisaation myötä yritykset ja brändit rakentavat online-yhteisöjä sitouttaakseen asiakkaita ja kuluttajia tiiviimmin omien sisältöjensä pariin. Taustalla on usein tavoite liiketoiminnan kasvusta, mutta myös kuluttajien sitouttamisesta ja aktiivisesta vuorovaikutuksesta heidän kanssaan. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu niitä tekijöitä, motiiveja, jotka saavat kuluttajan osallistumaan online-yhteisön toimintaan. Tutkimus on toteutettu aiempien tutkimusten tuottaman teoriatiedon sekä määrällisen aineiston avulla. Työn aineisto on kerätty kohdeorganisaation online-yhteisön käyttäjille suunnatulla kyselyllä, jossa on hyödynnetty aiempaa osallistumisen motiiveja mittaavaa tutkimusta soveltaen sitä kohdeorganisaatiolle sopivaksi. Mittarin tarkoituksena oli selvittää motiiveja, jotka korostuvat vastaajien keskuudessa, kun heille esitettiin erilaisia väittämiä tutkimuksen kohteeseen liittyen. Motiiveja tarkasteltiin eri muuttujien, kuten sukupuolen, iän, asumismuodon, työelämän position sekä asuinmaakunnan kautta. Tämän lisäksi tarkasteltiin vastaajien sosiaalisen median käyttöä sekä heidän kiinnostustaan kohdeorganisaation rakentamiin sisältöihin. Analysointitapana käytettiin ristiintaulukointia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuksen kohde brändinä on tunnettu ja sen sisällöt tunnetaan hyvin, mutta motivaatio yhteisön rakentamiseen ja vuorovaikutukseen muiden kuluttajien kanssa on hyvin vähäinen. Vaikuttavissa motiiveissa korostuivat erityisesti hedonistisen palkkion kokemus sekä brändin sisältöjen hyödyntäminen ajantasaisen tiedon lähteenä.