Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä

Tässä maisterintutkielmassa tutkin kotimaisten kaunokirjallisten esikoisteosten takakansitekstejä promotionaalisuuden näkökulmasta. Työssäni ymmärrän promotionaalisuuden laajasti kaikiksi niiksi keinoiksi, joilla pyritään herättämään potentiaalisen ostajan kiinnostus. Käytännössä tarkastelen tutkiel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huuskonen, Inka
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56004
_version_ 1826225741396705280
author Huuskonen, Inka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Huuskonen, Inka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Huuskonen, Inka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Huuskonen, Inka
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tutkin kotimaisten kaunokirjallisten esikoisteosten takakansitekstejä promotionaalisuuden näkökulmasta. Työssäni ymmärrän promotionaalisuuden laajasti kaikiksi niiksi keinoiksi, joilla pyritään herättämään potentiaalisen ostajan kiinnostus. Käytännössä tarkastelen tutkielmassani niitä kielellisiä keinoja, joita käytetään kirjan markkinoimiseksi, eli kuinka takakansitekstin lukija yritetään houkutella lukemaan koko kirja. Tutkimuskysymykset, joiden kautta aihettani tarkastelen, ovat: 1) Millainen rakenne esikoisteosten takakansiteksteissä on ja millaisista osioista ne rakentuvat? 2) Millaisilla sanavalinnoilla luodaan markkinoiville teksteille ominaista positiivista sävyä ja mielikuvaa? 3) Millaisina erilaisina kielellisinä keinoina promotionaalisuus teksteissä näkyy? Teoreettisina viitekehyksinä tutkielmassani käytän diskurssintutkimusta ja erityisesti systeemis-funktionaalista kieliteoriaa. Työssäni hyödynnän diskurssin laajaa määritelmää, jonka mukaan diskurssi on todellista kielenkäyttöä ja diskurssintutkimuksessa siis tarkastellaan kieltä sen todellisissa esiintymisympäristöissä ja sellaisena kuin se esiintyy. Systeemis-funktionaalisesta teoriasta hyödynnän metafunktioiden käsitteitä. Systeemis-funktionaalisessa teoriassa tunnistetaan kielen metafunktioiksi ideationaalinen, interpersonaalinen sekä tekstuaalinen metafunktio. Koska takakansitekstit markkinoivina teksteinä pyrkivät houkuttelemaan lukijansa ostamaan tai lukemaan kyseisen kirjan, on metafunktioista oman työni kannalta vuorovaikutukseen ja sosiaalisten suhteiden rakentumiseen linkittyvä interpersonaalinen metafunktio olennaisin. Aineistonani käytän vuonna 2015 ilmestyneiden kaunokirjallisten esikoisteosten takakansitekstejä. Aineistoni koostuu 36 kirjan takakansiteksteistä. Analysoin aineistoani laadullisen tutkimuksen menetelmien avulla. Tutkimusmetodini on aineistolähtöistä, teoriaohjaavaa analyysia, jossa hyödynnän diskurssintutkimuksen, systeemis-funktionaalisen teorian sekä genrentutkimuksen käsitteitä. Analyysissani havaitsin, että esikoisteosten takakansitekstit eroavat tunnettujen kirjailijoiden teosten takakansiteksteistä pääasiassa sen suhteen, kuinka niissä kirjailijaa esitellään. Aineistoni perusteella esikoiskirjailijan status on olennainen osa kirjan markkinointia, sillä lähes jokaisessa aineistoni teksteissä mainittiin teoksen olevan kirjoittajansa ensimmäinen – osassa useaan kertaan. Aineistoni perusteella takakansiteksteissä kirjaa markkinoidaan toisaalta kuvailemalla kirjaa sävyltään po-sitiivisilla sanoilla. Toisaalta myös perusmerkitykseltään negatiivisia sanoja käytetään, mutta tällöin nähdäkseni sanavalintojen funktiona on kirjan tyylin ja genren kuvaaminen, jolla pyritään ilmaisemaan teoksen kohderyhmä.
first_indexed 2024-09-11T08:53:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jantunen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huuskonen, Inka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-11-26T19:58:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-11-26T19:58:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1802398", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56004", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tutkin kotimaisten kaunokirjallisten esikoisteosten takakansitekstej\u00e4 promotionaalisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ty\u00f6ss\u00e4ni ymm\u00e4rr\u00e4n promotionaalisuuden laajasti kaikiksi niiksi keinoiksi, joilla pyrit\u00e4\u00e4n her\u00e4tt\u00e4m\u00e4\u00e4n potentiaalisen ostajan kiinnostus. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 tarkastelen tutkielmassani niit\u00e4 kielellisi\u00e4 keinoja, joita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kirjan markkinoimiseksi, eli kuinka takakansitekstin lukija yritet\u00e4\u00e4n houkutella lukemaan koko kirja. Tutkimuskysymykset, joiden kautta aihettani tarkastelen, ovat: 1) Millainen rakenne esikoisteosten takakansiteksteiss\u00e4 on ja millaisista osioista ne rakentuvat? 2) Millaisilla sanavalinnoilla luodaan markkinoiville teksteille ominaista positiivista s\u00e4vy\u00e4 ja mielikuvaa? 3) Millaisina erilaisina kielellisin\u00e4 keinoina promotionaalisuus teksteiss\u00e4 n\u00e4kyy?\r\nTeoreettisina viitekehyksin\u00e4 tutkielmassani k\u00e4yt\u00e4n diskurssintutkimusta ja erityisesti systeemis-funktionaalista kieliteoriaa. Ty\u00f6ss\u00e4ni hy\u00f6dynn\u00e4n diskurssin laajaa m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4, jonka mukaan diskurssi on todellista kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja diskurssintutkimuksessa siis tarkastellaan kielt\u00e4 sen todellisissa esiintymisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 ja sellaisena kuin se esiintyy. Systeemis-funktionaalisesta teoriasta hy\u00f6dynn\u00e4n metafunktioiden k\u00e4sitteit\u00e4. Systeemis-funktionaalisessa teoriassa tunnistetaan kielen metafunktioiksi ideationaalinen, interpersonaalinen sek\u00e4 tekstuaalinen metafunktio. Koska takakansitekstit markkinoivina tekstein\u00e4 pyrkiv\u00e4t houkuttelemaan lukijansa ostamaan tai lukemaan kyseisen kirjan, on metafunktioista oman ty\u00f6ni kannalta vuorovaikutukseen ja sosiaalisten suhteiden rakentumiseen linkittyv\u00e4 interpersonaalinen metafunktio olennaisin.\r\nAineistonani k\u00e4yt\u00e4n vuonna 2015 ilmestyneiden kaunokirjallisten esikoisteosten takakansitekstej\u00e4. Aineistoni koostuu 36 kirjan takakansiteksteist\u00e4. Analysoin aineistoani laadullisen tutkimuksen menetelmien avulla. Tutkimusmetodini on aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4, teoriaohjaavaa analyysia, jossa hy\u00f6dynn\u00e4n diskurssintutkimuksen, systeemis-funktionaalisen teorian sek\u00e4 genrentutkimuksen k\u00e4sitteit\u00e4.\r\nAnalyysissani havaitsin, ett\u00e4 esikoisteosten takakansitekstit eroavat tunnettujen kirjailijoiden teosten takakansiteksteist\u00e4 p\u00e4\u00e4asiassa sen suhteen, kuinka niiss\u00e4 kirjailijaa esitell\u00e4\u00e4n. Aineistoni perusteella esikoiskirjailijan status on olennainen osa kirjan markkinointia, sill\u00e4 l\u00e4hes jokaisessa aineistoni teksteiss\u00e4 mainittiin teoksen olevan kirjoittajansa ensimm\u00e4inen \u2013 osassa useaan kertaan.\r\nAineistoni perusteella takakansiteksteiss\u00e4 kirjaa markkinoidaan toisaalta kuvailemalla kirjaa s\u00e4vylt\u00e4\u00e4n po-sitiivisilla sanoilla. Toisaalta my\u00f6s perusmerkitykselt\u00e4\u00e4n negatiivisia sanoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, mutta t\u00e4ll\u00f6in n\u00e4hd\u00e4kseni sanavalintojen funktiona on kirjan tyylin ja genren kuvaaminen, jolla pyrit\u00e4\u00e4n ilmaisemaan teoksen kohderyhm\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Inka Huuskonen (inmahuus) on 2017-11-26 19:58:25.325794. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-11-26T19:58:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711264377.pdf: 783909 bytes, checksum: 9572c2bf5855cf6e65d28fad382af143 (MD5)\r\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: 235c8c9eec9b2980d325b680fca922a4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-11-26T19:58:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711264377.pdf: 783909 bytes, checksum: 9572c2bf5855cf6e65d28fad382af143 (MD5)\r\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: 235c8c9eec9b2980d325b680fca922a4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "metafunktiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "takakansitekstit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinoiva diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201711264377", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-11-26T19:58:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoisteokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kannet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myynninedist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielikuvamarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perinnelajianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "systeemis-funktionaalinen kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_56004
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/852a9d4d-e672-4012-b183-0f8ddec15ebd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201711264377.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huuskonen, Inka Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä metafunktiot takakansitekstit markkinoiva diskurssi Suomen kieli Finnish Diskurssianalyysi 309 kirjallisuus markkinointi esikoisteokset kannet markkinointiviestintä myynninedistäminen mielikuvamarkkinointi perinnelajianalyysi tekstintutkimus diskurssintutkimus systeemis-funktionaalinen kielioppi
title Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä
title_full Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä
title_fullStr Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä
title_full_unstemmed Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä
title_short Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä
title_sort promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä
title_txtP Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä
topic metafunktiot takakansitekstit markkinoiva diskurssi Suomen kieli Finnish Diskurssianalyysi 309 kirjallisuus markkinointi esikoisteokset kannet markkinointiviestintä myynninedistäminen mielikuvamarkkinointi perinnelajianalyysi tekstintutkimus diskurssintutkimus systeemis-funktionaalinen kielioppi
topic_facet 309 Diskurssianalyysi Finnish Suomen kieli diskurssintutkimus esikoisteokset kannet kirjallisuus markkinointi markkinointiviestintä markkinoiva diskurssi metafunktiot mielikuvamarkkinointi myynninedistäminen perinnelajianalyysi systeemis-funktionaalinen kielioppi takakansitekstit tekstintutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56004 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711264377
work_keys_str_mv AT huuskoneninka promotionaalisuusesikoisteostentakakansiteksteissä