Promotionaalisuus esikoisteosten takakansiteksteissä

Tässä maisterintutkielmassa tutkin kotimaisten kaunokirjallisten esikoisteosten takakansitekstejä promotionaalisuuden näkökulmasta. Työssäni ymmärrän promotionaalisuuden laajasti kaikiksi niiksi keinoiksi, joilla pyritään herättämään potentiaalisen ostajan kiinnostus. Käytännössä tarkastelen tutkiel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huuskonen, Inka
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56004
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä maisterintutkielmassa tutkin kotimaisten kaunokirjallisten esikoisteosten takakansitekstejä promotionaalisuuden näkökulmasta. Työssäni ymmärrän promotionaalisuuden laajasti kaikiksi niiksi keinoiksi, joilla pyritään herättämään potentiaalisen ostajan kiinnostus. Käytännössä tarkastelen tutkielmassani niitä kielellisiä keinoja, joita käytetään kirjan markkinoimiseksi, eli kuinka takakansitekstin lukija yritetään houkutella lukemaan koko kirja. Tutkimuskysymykset, joiden kautta aihettani tarkastelen, ovat: 1) Millainen rakenne esikoisteosten takakansiteksteissä on ja millaisista osioista ne rakentuvat? 2) Millaisilla sanavalinnoilla luodaan markkinoiville teksteille ominaista positiivista sävyä ja mielikuvaa? 3) Millaisina erilaisina kielellisinä keinoina promotionaalisuus teksteissä näkyy? Teoreettisina viitekehyksinä tutkielmassani käytän diskurssintutkimusta ja erityisesti systeemis-funktionaalista kieliteoriaa. Työssäni hyödynnän diskurssin laajaa määritelmää, jonka mukaan diskurssi on todellista kielenkäyttöä ja diskurssintutkimuksessa siis tarkastellaan kieltä sen todellisissa esiintymisympäristöissä ja sellaisena kuin se esiintyy. Systeemis-funktionaalisesta teoriasta hyödynnän metafunktioiden käsitteitä. Systeemis-funktionaalisessa teoriassa tunnistetaan kielen metafunktioiksi ideationaalinen, interpersonaalinen sekä tekstuaalinen metafunktio. Koska takakansitekstit markkinoivina teksteinä pyrkivät houkuttelemaan lukijansa ostamaan tai lukemaan kyseisen kirjan, on metafunktioista oman työni kannalta vuorovaikutukseen ja sosiaalisten suhteiden rakentumiseen linkittyvä interpersonaalinen metafunktio olennaisin. Aineistonani käytän vuonna 2015 ilmestyneiden kaunokirjallisten esikoisteosten takakansitekstejä. Aineistoni koostuu 36 kirjan takakansiteksteistä. Analysoin aineistoani laadullisen tutkimuksen menetelmien avulla. Tutkimusmetodini on aineistolähtöistä, teoriaohjaavaa analyysia, jossa hyödynnän diskurssintutkimuksen, systeemis-funktionaalisen teorian sekä genrentutkimuksen käsitteitä. Analyysissani havaitsin, että esikoisteosten takakansitekstit eroavat tunnettujen kirjailijoiden teosten takakansiteksteistä pääasiassa sen suhteen, kuinka niissä kirjailijaa esitellään. Aineistoni perusteella esikoiskirjailijan status on olennainen osa kirjan markkinointia, sillä lähes jokaisessa aineistoni teksteissä mainittiin teoksen olevan kirjoittajansa ensimmäinen – osassa useaan kertaan. Aineistoni perusteella takakansiteksteissä kirjaa markkinoidaan toisaalta kuvailemalla kirjaa sävyltään po-sitiivisilla sanoilla. Toisaalta myös perusmerkitykseltään negatiivisia sanoja käytetään, mutta tällöin nähdäkseni sanavalintojen funktiona on kirjan tyylin ja genren kuvaaminen, jolla pyritään ilmaisemaan teoksen kohderyhmä.