Historiataitojen opetus alakoulussa esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa

Tässä tutkimuksessa tutkitaan historiataitojen opettamista alakoulussa sekä pedagogisten liveroolipelien käyttöä historian opetuksen menetelmänä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten luokanopettajat näkevät historian oppiaineena ja miten he opettavat opetussuunnitelman edellyttämiä historiatait...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kekäläinen, Heikki, Sintonen, Sinimaarit
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55968
_version_ 1826225700743413760
author Kekäläinen, Heikki Sintonen, Sinimaarit
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kekäläinen, Heikki Sintonen, Sinimaarit Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kekäläinen, Heikki Sintonen, Sinimaarit Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kekäläinen, Heikki
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkitaan historiataitojen opettamista alakoulussa sekä pedagogisten liveroolipelien käyttöä historian opetuksen menetelmänä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten luokanopettajat näkevät historian oppiaineena ja miten he opettavat opetussuunnitelman edellyttämiä historiataitoja. Historiataitojen opettamiseen syvennytään tarkemmin tutkimalla opettajien kokemuksia pedagogisten liveroolipelien käytöstä historian opetuksen menetelmänä. Tutkimuksen teoriaosuudessa muodostetaan kuva historiasta tieteenalana ja oppiaineena sekä sen roolista opetussuunnitelmassa. Lisäksi taustoitetaan opettajien pedagogisen ajattelun muodostumista sekä selvitetään, mitä tarkoitetaan pedagogisilla liveroolipeleillä. Historiataitojen opettamista alakoulussa selvitettiin kahdella ryhmähaastattelulla ja pedagogisia liveroolipelejä käsittelevä aineisto hankittiin kolmella yksilöhaastattelulla. Tutkimus on laadullinen. Aineistojen analyysissa sovelletaan sekä sisällönanalyysia että eksistentiaaliseen fenomenologiaan pohjautuvaa analyysia. Tutkimuksemme perusteella luokanopettajat hahmottavat historian sekä tieto- että taitoaineeksi. Taitojen opettaminen nähdään tärkeänä mutta haastavana tehtävänä. Haasteita luovat ajanpuute sekä tietomäärä. Erityisen hankalaksi koetaan historiataitojen arviointi. Opettajien kokemukset pedagogisten liveroolipelien käytöstä historian opetuksessa olivat pääosin positiiviset. Menetelmä koettiin innostavana sekä oppilaita motivoivana ja siten oppimistuloksia parantavana. Menetelmän varjopuolena koettiin olevan sen vaativuus ja työteliäisyys.
first_indexed 2023-03-22T10:00:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kek\u00e4l\u00e4inen, Heikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sintonen, Sinimaarit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-11-21T18:07:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-11-21T18:07:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1857882", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55968", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkitaan historiataitojen opettamista alakoulussa sek\u00e4 pedagogisten liveroolipelien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 historian opetuksen menetelm\u00e4n\u00e4. Tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajat n\u00e4kev\u00e4t historian oppiaineena ja miten he opettavat opetussuunnitelman edellytt\u00e4mi\u00e4 historiataitoja. Historiataitojen opettamiseen syvennyt\u00e4\u00e4n tarkemmin tutkimalla opettajien kokemuksia pedagogisten liveroolipelien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 historian opetuksen menetelm\u00e4n\u00e4.\r\nTutkimuksen teoriaosuudessa muodostetaan kuva historiasta tieteenalana\r\nja oppiaineena sek\u00e4 sen roolista opetussuunnitelmassa. Lis\u00e4ksi taustoitetaan opettajien pedagogisen ajattelun muodostumista sek\u00e4 selvitet\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 tarkoitetaan pedagogisilla liveroolipeleill\u00e4. Historiataitojen opettamista alakoulussa selvitettiin kahdella ryhm\u00e4haastattelulla ja pedagogisia liveroolipelej\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4 aineisto hankittiin kolmella yksil\u00f6haastattelulla. Tutkimus on laadullinen. Aineistojen analyysissa sovelletaan sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ett\u00e4 eksistentiaaliseen fenomenologiaan pohjautuvaa analyysia.\r\nTutkimuksemme perusteella luokanopettajat hahmottavat historian sek\u00e4\r\ntieto- ett\u00e4 taitoaineeksi. Taitojen opettaminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 mutta haastavana teht\u00e4v\u00e4n\u00e4. Haasteita luovat ajanpuute sek\u00e4 tietom\u00e4\u00e4r\u00e4. Erityisen hankalaksi koetaan historiataitojen arviointi. Opettajien kokemukset pedagogisten liveroolipelien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 historian opetuksessa olivat p\u00e4\u00e4osin positiiviset. Menetelm\u00e4 koettiin innostavana sek\u00e4 oppilaita motivoivana ja siten oppimistuloksia parantavana. Menetelm\u00e4n varjopuolena koettiin olevan sen vaativuus ja ty\u00f6teli\u00e4isyys.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heikki Kek\u00e4l\u00e4inen (hejukeka) on 2017-11-21 18:07:40.017978. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-11-21T18:07:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711214326.pdf: 848882 bytes, checksum: 500572ba916769af9e6e57ce746e4b12 (MD5)\r\nlicense.html: 5218 bytes, checksum: 73d4aec6849a1410363eb52c06ea8166 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-11-21T18:07:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711214326.pdf: 848882 bytes, checksum: 500572ba916769af9e6e57ce746e4b12 (MD5)\r\nlicense.html: 5218 bytes, checksum: 73d4aec6849a1410363eb52c06ea8166 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (130 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen sis\u00e4lt\u00f6tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen liveroolipeli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "edularp", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Historiataitojen opetus alakoulussa : esimerkkimenetelm\u00e4n\u00e4 pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201711214326", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvantitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-11-21T18:07:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liveroolipelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolipelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55968
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b539422e-8fd7-410e-9944-059bcfdb1da3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201711214326.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kekäläinen, Heikki Sintonen, Sinimaarit Historiataitojen opetus alakoulussa : esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa pedagoginen sisältötieto pedagoginen liveroolipeli edularp Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvantitatiivinen tutkimus 103 luokanopettajat historia opetus taidot opetusmenetelmät liveroolipelit roolipelit
title Historiataitojen opetus alakoulussa : esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa
title_full Historiataitojen opetus alakoulussa : esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa
title_fullStr Historiataitojen opetus alakoulussa : esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa Historiataitojen opetus alakoulussa : esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa
title_full_unstemmed Historiataitojen opetus alakoulussa : esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa Historiataitojen opetus alakoulussa : esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa
title_short Historiataitojen opetus alakoulussa
title_sort historiataitojen opetus alakoulussa esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa
title_sub esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa
title_txtP Historiataitojen opetus alakoulussa : esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa
topic pedagoginen sisältötieto pedagoginen liveroolipeli edularp Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvantitatiivinen tutkimus 103 luokanopettajat historia opetus taidot opetusmenetelmät liveroolipelit roolipelit
topic_facet 103 Kvantitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education edularp historia liveroolipelit luokanopettajat opetus opetusmenetelmät pedagoginen liveroolipeli pedagoginen sisältötieto roolipelit taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55968 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711214326
work_keys_str_mv AT kekäläinenheikki historiataitojenopetusalakoulussaesimerkkimenetelmänäpedagogistenliveroolipelie