Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa

Liiketoimintaympäristö on muuttunut valtavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Kuluttajilla on entistä enemmän valtaa yrityksiä kohtaan ja sosiaalinen median on muuttanut tapaa, jolla yritykset voivat olla vuorovaikutuksessa sidosryhmiensä kanssa. Kiristyneen kilpailun vuoksi yritykset ovat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liimatainen, Iia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55931
_version_ 1826225711017361408
author Liimatainen, Iia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Liimatainen, Iia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Liimatainen, Iia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Liimatainen, Iia
datasource_str_mv jyx
description Liiketoimintaympäristö on muuttunut valtavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Kuluttajilla on entistä enemmän valtaa yrityksiä kohtaan ja sosiaalinen median on muuttanut tapaa, jolla yritykset voivat olla vuorovaikutuksessa sidosryhmiensä kanssa. Kiristyneen kilpailun vuoksi yritykset ovat alkaneet kiinnittää yhä enemmän huomiota kuluttajien sitouttamiseen. Useille yrityksille on kuitenkin epäselvää, mikä on sosiaalisen median rooli kuluttajien sitouttamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikaisemman akateemisen tutkimuksen pohjalta, mitkä tekijät ovat yhteydessä kuluttajien brändisitoutumisen syntymiseen sosiaalisessa mediassa, ja miten yritykset voivat omalla toiminnallaan pyrkiä vaikuttamaan siihen. Tutkimus toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui 15 vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista ja se analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusartikkeleista saatujen tulosten perusteella kuluttajien henkilökohtaiset piirteet ovat yhteydessä brändisitoutumisen syntymiseen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi brändilähtöisillä tekijöillä kuten brändijulkaisuiden sisällöillä on merkitystä. Tuloksista ilmenee, että yritysten on lähestyttävä sosiaalista mediaa asiakaspalvelukanavana sitouttaakseen kuluttajia. Kuluttajien kanssa on oltava jatkuvassa vuorovaikutuksessa, ja heitä on rohkaistava luomaan käyttäjälähtöistä brändisisältöä. Kokonaisuudessaan tutkimustuloksista on tehtävissä se johtopäätös, että yritysten on mahdollista omalla toiminnallaan vaikuttaa kuluttajien brändisitoutumisen syntymiseen. Sitoutumisen käsitteen ymmärtäminen sosiaalisen median kontekstissa on kuitenkin vielä hajanaista.
first_indexed 2024-09-11T08:49:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Asunta, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liimatainen, Iia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-11-20T10:58:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-11-20T10:58:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1801399", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55931", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Liiketoimintaymp\u00e4rist\u00f6 on muuttunut valtavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Kuluttajilla on entist\u00e4 enemm\u00e4n valtaa yrityksi\u00e4 kohtaan ja sosiaalinen median on muuttanut tapaa, jolla yritykset voivat olla vuorovaikutuksessa sidosryhmiens\u00e4 kanssa. Kiristyneen kilpailun vuoksi yritykset ovat alkaneet kiinnitt\u00e4\u00e4 yh\u00e4 enemm\u00e4n huomiota kuluttajien sitouttamiseen. Useille yrityksille on kuitenkin ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, mik\u00e4 on sosiaalisen median rooli kuluttajien sitouttamisessa.\r\n \r\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 aikaisemman akateemisen tutkimuksen pohjalta, mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat yhteydess\u00e4 kuluttajien br\u00e4ndisitoutumisen syntymiseen sosiaalisessa mediassa, ja miten yritykset voivat omalla toiminnallaan pyrki\u00e4 vaikuttamaan siihen. Tutkimus toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui 15 vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista ja se analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\r\n \r\nTutkimusartikkeleista saatujen tulosten perusteella kuluttajien henkil\u00f6kohtaiset piirteet ovat yhteydess\u00e4 br\u00e4ndisitoutumisen syntymiseen sosiaalisessa mediassa. Lis\u00e4ksi br\u00e4ndil\u00e4ht\u00f6isill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 kuten br\u00e4ndijulkaisuiden sis\u00e4ll\u00f6ill\u00e4 on merkityst\u00e4. Tuloksista ilmenee, ett\u00e4 yritysten on l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4 sosiaalista mediaa asiakaspalvelukanavana sitouttaakseen kuluttajia. Kuluttajien kanssa on oltava jatkuvassa vuorovaikutuksessa, ja heit\u00e4 on rohkaistava luomaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 br\u00e4ndisis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Kokonaisuudessaan tutkimustuloksista on teht\u00e4viss\u00e4 se johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 yritysten on mahdollista omalla toiminnallaan vaikuttaa kuluttajien br\u00e4ndisitoutumisen syntymiseen. Sitoutumisen k\u00e4sitteen ymm\u00e4rt\u00e4minen sosiaalisen median kontekstissa on kuitenkin viel\u00e4 hajanaista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iia Liimatainen (iielliim) on 2017-11-20 10:58:32.651747. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-11-20T10:58:33Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711204303.pdf: 317181 bytes, checksum: 0ee48cb399b6c312dc745cbd629c76d3 (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 37fedd3b598a56e4baf7792cf89106f1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-11-20T10:58:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711204303.pdf: 317181 bytes, checksum: 0ee48cb399b6c312dc745cbd629c76d3 (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 37fedd3b598a56e4baf7792cf89106f1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndisitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuuskatsaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kirjallisuuskatsaus kuluttajien br\u00e4ndisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201711204303", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kirjallisuuskatsaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-11-20T10:58:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitouttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55931
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/18e960db-4b32-4d84-8cff-b97c2d2a0804\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201711204303.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liimatainen, Iia Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa brändisitoutuminen kirjallisuuskatsaus sitoutuminen sosiaalinen media Yhteisöviestintä Organizational Communication Kirjallisuuskatsaus 3131 kuluttajat sitouttaminen brändit käyttäjälähtöisyys vuorovaikutus
title Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa
title_full Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa
title_short Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa
title_sort kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa
title_txtP Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa
topic brändisitoutuminen kirjallisuuskatsaus sitoutuminen sosiaalinen media Yhteisöviestintä Organizational Communication Kirjallisuuskatsaus 3131 kuluttajat sitouttaminen brändit käyttäjälähtöisyys vuorovaikutus
topic_facet 3131 Kirjallisuuskatsaus Organizational Communication Yhteisöviestintä brändisitoutuminen brändit kirjallisuuskatsaus kuluttajat käyttäjälähtöisyys sitouttaminen sitoutuminen sosiaalinen media vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55931 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711204303
work_keys_str_mv AT liimataineniia kirjallisuuskatsauskuluttajienbrändisitoutumisestasosiaalisessamediassa