"Ai saako soittaa mitä vain?" vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota

Tässä opinnäytteessä tutkin vasta-alkajien musiikillista improvisaatiota. Tarkoituksenani oli selvittää kuinka vastaalkaja kitaristit ilman aiempaa kokemusta lähestyvät musiikillista improvisaatiota. Lähdin tutkimaan aihetta kitaratunneilla järjestämieni käytännön improvisaatiotehtävien kautta. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uimonen, Teemu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55930
_version_ 1828193101628309504
author Uimonen, Teemu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Uimonen, Teemu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Uimonen, Teemu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Uimonen, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Tässä opinnäytteessä tutkin vasta-alkajien musiikillista improvisaatiota. Tarkoituksenani oli selvittää kuinka vastaalkaja kitaristit ilman aiempaa kokemusta lähestyvät musiikillista improvisaatiota. Lähdin tutkimaan aihetta kitaratunneilla järjestämieni käytännön improvisaatiotehtävien kautta. Tutkimukseen osallistui seitsemän kitaraoppilastani, joista kuusi oli 7–13-vuotiaita ja yksi 35-vuotias. Aineistona työssäni käytin 57 videoitua improvisaatiotehtävää; viideltä oppilaalta jokaiselta yhdeksää ja kahdelta kuutta. Improvisaatiotehtävät oli jaettu kolmeen vaiheeseen: 1. kolmen miellyttävän sävelen vapaaseen etsintään sekä 2. vuorotellen ja 3. yksin improvisointiin näillä valituilla sävelillä. Keräsin aineiston käyttäen osallistuvaa havainnointia. Tutkimukseni oli luonteeltaan eksploratiivinen ja tutkin videoitua aineistoa käyttäen aineistolähtöistä sekä hieman teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Teoreettinen viitekehykseni nojasi pitkälti kehityspsykologian näkökulmaan improvisaatiosta, ottaen lisäksi huomioon improvisaation kulttuurisen ja rakentuneen luonteen. Tarkastelin aineistoani sekä kehityspsykologiselta, että ikään pohjautumattomalla aineistolähtöisemmällä tavalla. Ensin vertasin improvisaatioista esille nousseita musiikillisia piirteitä ikäkausien pohjalta musiikilliskehityspsykologiseen taustakirjallisuuteen. Tulokseni olivat tältä osin paljolti ristiriidassa teoriataustan kanssa. Musiikillisten piirteiden esiintymisiät olivat useimmin jäljessä taustakirjallisuuden ikäkausia. Tämän jälkeen tyypittelin avoimemmin oppilaiden improvisaatiokertoja niissä ilmenevien musiikillisten, mutta myös muiden ulkoisten piirteiden, kuten eleiden ja käytöksen perusteella. Aineistosta nousi seitsemän useista eri piirteistä ja alatyypeistä koostuvaa improvisaation päätyyppiä: Positiivinen, Negatiivinen, Keskittynyt, Rytmiorientoitunut, Konsonoiva, Dissonoiva ja Sisäänpäinkääntynyt. Näistä tyypit Rytmiorientoitunut, Konsonoiva ja Dissonoiva muodostuivat musiikillisten piirteiden perusteella, kun loput taas olivat riippuvaisia muista kuin musiikillisista piirteistä. Oppilaat saattoivat kuulua eri päätyyppeihin eri improvisaatiokerroillaan ja useampaan päätyyppiin yhdellä improvisaatiokerralla. Improvisaatiokertoja tarkastellessa kaksi yleisintä tyyppiä olivat Keskittynyt ja Rytmiorientoitunut. Oppilasmäärien perusteella tarkasteltuna suurimmat tyypit olivat Konsonoiva viidellä, Dissonoiva neljällä ja Positiivinen, Keskittynyt sekä Rytmiorientoitunut kolmella oppilaalla. Tyypittelyn perusteella suurimman osan ajasta oppilaat olivat selkeästi kiinnostuneita improvisaatiosta keskittyen soittoonsa, seuraten minun soittoani tarkkaavaisesti ja suhtautuen tehtäviin positiivisesti. Improvisaatioiden musiikilliset piirteet vaihtelivat oppilaiden välillä paljon aina hyvästä synkronisaatiosta ja toistuvien melodisten kuvioiden soittamisesta sattumanvaraiseen kokeilemiseen. Esille merkittävänä havaintona nousi esiintyneiden musiikillisten piirteiden vähäiset yhtäläisyydet aiempaan tutkimukseen niiden esiintymisikää tarkastellessa. Analyysin pohjalta ehdotan, että tässä tutkimuksessa esitelty improvisaation avoimempi tyypittely voisi olla hyvä tapa lähestyä vasta-alkajien improvisaatiota kehityspsykologisen näkökulman rinnalla. Oma ikään pohjautumaton improvisaation tyypittelyni voisi avata uusia ideoita jatkotutkimusta ajatellen, sekä mahdollistaa pedagogisia sovellutuksia vasta-alkajien ja mahdollisesti myös edistyneempien oppilaiden musiikin opetuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Uimonen, Teemu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-11-20T10:58:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-11-20T10:58:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1801398", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55930", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 opinn\u00e4ytteess\u00e4 tutkin vasta-alkajien musiikillista improvisaatiota. Tarkoituksenani oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka vastaalkaja kitaristit ilman aiempaa kokemusta l\u00e4hestyv\u00e4t musiikillista improvisaatiota. L\u00e4hdin tutkimaan aihetta kitaratunneilla j\u00e4rjest\u00e4mieni k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n improvisaatioteht\u00e4vien kautta.\r\n\r\nTutkimukseen osallistui seitsem\u00e4n kitaraoppilastani, joista kuusi oli 7\u201313-vuotiaita ja yksi 35-vuotias. Aineistona ty\u00f6ss\u00e4ni k\u00e4ytin 57 videoitua improvisaatioteht\u00e4v\u00e4\u00e4; viidelt\u00e4 oppilaalta jokaiselta yhdeks\u00e4\u00e4 ja kahdelta kuutta. Improvisaatioteht\u00e4v\u00e4t oli jaettu kolmeen vaiheeseen: 1. kolmen miellytt\u00e4v\u00e4n s\u00e4velen vapaaseen etsint\u00e4\u00e4n sek\u00e4 2. vuorotellen ja 3. yksin improvisointiin n\u00e4ill\u00e4 valituilla s\u00e4velill\u00e4. Ker\u00e4sin aineiston k\u00e4ytt\u00e4en osallistuvaa\r\nhavainnointia. Tutkimukseni oli luonteeltaan eksploratiivinen ja tutkin videoitua aineistoa k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4\r\nsek\u00e4 hieman teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Teoreettinen viitekehykseni nojasi pitk\u00e4lti kehityspsykologian n\u00e4k\u00f6kulmaan improvisaatiosta, ottaen lis\u00e4ksi huomioon improvisaation kulttuurisen ja rakentuneen luonteen.\r\n\r\nTarkastelin aineistoani sek\u00e4 kehityspsykologiselta, ett\u00e4 ik\u00e4\u00e4n pohjautumattomalla aineistol\u00e4ht\u00f6isemm\u00e4ll\u00e4 tavalla. Ensin vertasin improvisaatioista esille nousseita musiikillisia piirteit\u00e4 ik\u00e4kausien pohjalta musiikilliskehityspsykologiseen\r\ntaustakirjallisuuteen. Tulokseni olivat t\u00e4lt\u00e4 osin paljolti ristiriidassa teoriataustan kanssa. Musiikillisten piirteiden esiintymisi\u00e4t olivat useimmin j\u00e4ljess\u00e4 taustakirjallisuuden ik\u00e4kausia. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tyypittelin avoimemmin oppilaiden improvisaatiokertoja niiss\u00e4 ilmenevien musiikillisten, mutta my\u00f6s muiden\r\nulkoisten piirteiden, kuten eleiden ja k\u00e4yt\u00f6ksen perusteella. Aineistosta nousi seitsem\u00e4n useista eri piirteist\u00e4 ja alatyypeist\u00e4 koostuvaa improvisaation p\u00e4\u00e4tyyppi\u00e4: Positiivinen, Negatiivinen, Keskittynyt, Rytmiorientoitunut, Konsonoiva, Dissonoiva ja Sis\u00e4\u00e4np\u00e4ink\u00e4\u00e4ntynyt. N\u00e4ist\u00e4 tyypit Rytmiorientoitunut, Konsonoiva ja Dissonoiva\r\nmuodostuivat musiikillisten piirteiden perusteella, kun loput taas olivat riippuvaisia muista kuin musiikillisista piirteist\u00e4. Oppilaat saattoivat kuulua eri p\u00e4\u00e4tyyppeihin eri improvisaatiokerroillaan ja useampaan p\u00e4\u00e4tyyppiin yhdell\u00e4 improvisaatiokerralla. Improvisaatiokertoja tarkastellessa kaksi yleisint\u00e4 tyyppi\u00e4 olivat Keskittynyt ja\r\nRytmiorientoitunut. Oppilasm\u00e4\u00e4rien perusteella tarkasteltuna suurimmat tyypit olivat Konsonoiva viidell\u00e4, Dissonoiva nelj\u00e4ll\u00e4 ja Positiivinen, Keskittynyt sek\u00e4 Rytmiorientoitunut kolmella oppilaalla. Tyypittelyn perusteella suurimman osan ajasta oppilaat olivat selke\u00e4sti kiinnostuneita improvisaatiosta keskittyen soittoonsa, seuraten\r\nminun soittoani tarkkaavaisesti ja suhtautuen teht\u00e4viin positiivisesti. Improvisaatioiden musiikilliset piirteet vaihtelivat oppilaiden v\u00e4lill\u00e4 paljon aina hyv\u00e4st\u00e4 synkronisaatiosta ja toistuvien melodisten kuvioiden soittamisesta sattumanvaraiseen kokeilemiseen. Esille merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 havaintona nousi esiintyneiden musiikillisten piirteiden\r\nv\u00e4h\u00e4iset yht\u00e4l\u00e4isyydet aiempaan tutkimukseen niiden esiintymisik\u00e4\u00e4 tarkastellessa.\r\n\r\nAnalyysin pohjalta ehdotan, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa esitelty improvisaation avoimempi tyypittely voisi olla hyv\u00e4 tapa l\u00e4hesty\u00e4 vasta-alkajien improvisaatiota kehityspsykologisen n\u00e4k\u00f6kulman rinnalla. Oma ik\u00e4\u00e4n pohjautumaton improvisaation tyypittelyni voisi avata uusia ideoita jatkotutkimusta ajatellen, sek\u00e4 mahdollistaa pedagogisia sovellutuksia vasta-alkajien ja mahdollisesti my\u00f6s edistyneempien oppilaiden musiikin opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teemu Uimonen (tiheuimo) on 2017-11-20 10:58:14.921362. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-11-20T10:58:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711204302.pdf: 1839803 bytes, checksum: 348a93fad238673a303ba7be2ad41be6 (MD5)\r\nlicense.html: 4849 bytes, checksum: c40bd4ad503eb80fa4e97362803583da (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-11-20T10:58:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711204302.pdf: 1839803 bytes, checksum: 348a93fad238673a303ba7be2ad41be6 (MD5)\r\nlicense.html: 4849 bytes, checksum: c40bd4ad503eb80fa4e97362803583da (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (82 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "improvisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vasta-alkaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehityspsykologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kitaransoiton opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "improvisaatiotyypit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ai saako soittaa mit\u00e4 vain?\" : vasta-alkaja kitaristien tavat l\u00e4hesty\u00e4 improvisaatiota", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Vasta-alkajakitaristien tavat l\u00e4hesty\u00e4 improvisaatiota", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201711204302", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Osallistuva havainnointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-11-20T10:58:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "improvisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kitara", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vasta-alkajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehityspsykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55930
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:28Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/41dbc76a-6326-4517-99a5-460e8df8eaed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201711204302.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uimonen, Teemu "Ai saako soittaa mitä vain?" : vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota improvisaatio vasta-alkaja kehityspsykologia kitaransoiton opetus improvisaatiotyypit Musiikkitiede Musicology Osallistuva havainnointi 3051 soittaminen opetus improvisointi kitara vasta-alkajat
title "Ai saako soittaa mitä vain?" : vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota
title_alt Vasta-alkajakitaristien tavat lähestyä improvisaatiota
title_full "Ai saako soittaa mitä vain?" : vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota
title_fullStr "Ai saako soittaa mitä vain?" : vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota "Ai saako soittaa mitä vain?" : vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota
title_full_unstemmed "Ai saako soittaa mitä vain?" : vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota "Ai saako soittaa mitä vain?" : vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota
title_short "Ai saako soittaa mitä vain?"
title_sort ai saako soittaa mitä vain vasta alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota
title_sub vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota
title_txtP "Ai saako soittaa mitä vain?" : vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota
topic improvisaatio vasta-alkaja kehityspsykologia kitaransoiton opetus improvisaatiotyypit Musiikkitiede Musicology Osallistuva havainnointi 3051 soittaminen opetus improvisointi kitara vasta-alkajat
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede Osallistuva havainnointi improvisaatio improvisaatiotyypit improvisointi kehityspsykologia kitara kitaransoiton opetus opetus soittaminen vasta-alkaja vasta-alkajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55930 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711204302
work_keys_str_mv AT uimonenteemu aisaakosoittaamitävainvastaalkajakitaristientavatlähestyäimprovisaatiota